Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Apr 2011
    Meldinger
    2

Standard Hvor lang tid fra symptomer til diagnose?

Hei
    Ny her og ny med stoffskifteproblematikk. Ved en rutinekontroll hos legen i etterkant av mitt forrige svangerskap bemerker fastlegen min på grunnlag av høy puls, rask vektnedgang og utstående øyne at disse kan være symptomer på høyt stoffskifte, og at en enkel blodprøve vil kunne gi svar på det, noe den gjorde. I ettertid har jeg lest endel om symptomer og ting begynner å "falle litt på plass". Mener selv at flere av disse symptomene (som "uforklarlig" vektnedgang, forbigående hjertebank og sviende, rennende øyne), har jeg hatt i flere år, men ville aldri koblet disse på egen hånd.

Men da jeg kom på kontroll hos endokrinolog, mener hun at det høye stoffskiftet er noe som har oppstått etter siste svangerskap, altså har jeg ikke hatt det lenger enn 9-10 måneder. Mens jeg mener at symptomer på stoffskifte har vært mer eller mindre plagsomme i ca 5 år! Har noen erfaring med dette? Endokrinologen mente det ikke ville være mulig å orke å gå så lenge?

Takker for svar
    Diagnosen Hypertyreose i feb. 2011, beg. på propyltiouracil i april (pga. amming).

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Solør
    Alder
    55
    Meldinger
    65

Standard Sv: Hvor lang tid fra symptomer til diagnose?

Svaret er ja, selv om dette helt sikkert varierer fra person til person og hvor mange og sterke symptomer man opplever. Selv antar jeg at de første symptomene på at noe var galt med stoffskiftet mitt må ha dukket opp ca. 1998. I 2005 hadde jeg såpass mange plager at jeg var hos legen første gang. Jeg antar at det ikke ble tatt noen prøver på stoffskiftet da, men alle andre prøver som ble tatt var bra. Først i fjor høst, etter 6 år med tildels mange plager og nærmest årlige perioder på sykemelding ble det endelig konstantert at jeg hadde lavt stoffskifte.

Ja, det er mulig å gå flere år med symptomer og plager. Også til tider fungere bortimot normalt.

Medlem siden
    Apr 2011
    Meldinger
    2

Takk for svar!

Så er det en annen ting jeg har tenkt på; det står flere steder at det tyder på at det er en arvelig komponent som er med på å gjøre noen mer utsatt for stoffskiftesykdommer. Men gjelder slik at for de som har høyt stoffskifte at de har andre i familien med høyt, og de som har lavt har familie med lavt? Eller er det slik at stoffskiftesykdommer generelt foerekommer ofterere i noen familier enn andre? Erfaringer?

Er dette eventuelt et spørsmål som burde kommet opp et annet sted på forumet, eller allerede er blitt svart på?
    Diagnosen Hypertyreose i feb. 2011, beg. på propyltiouracil i april (pga. amming).

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av MammaMy Vis post

Så er det en annen ting jeg har tenkt på; det står flere steder at det tyder på at det er en arvelig komponent som er med på å gjøre noen mer utsatt for stoffskiftesykdommer. Men gjelder slik at for de som har høyt stoffskifte at de har andre i familien med høyt, og de som har lavt har familie med lavt? Eller er det slik at stoffskiftesykdommer generelt foerekommer ofterere i noen familier enn andre? Erfaringer?
    Hei -
    Jeg hørte et foredrag av L. Koren Dahll fra Aker en gang, og hun sa at i samme familie kan det forekomme både høyt og lavt, og andre problemer med kjertelen.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Hei!
    Jeg har nylig fått Graves og hadde tiltagende symptomer i en måned. Jeg hadde ikke klart å gå lenger enn det. Kroppen ristet tilslutt og jeg hadde hvilepuls på 120. På ca tre uker ble øynene større.

Jeg tror det er arvelig hos meg, vi tullet alltid med at faren min lignet på Marty Feldman.. (Han er død og fikk aldri noen diagnose).

Regner med at du får dempet det snart! Jeg begynner å føle meg bedre nå etter 6 uker. Skal begynne på Block & Replace om en uke.

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Min mor og min stefar fikk to sønner (-72 og -74).
    I -77 ble det konstantert at begge hadde altfor lavt stoffskifte. Pga at spesielt min eldste halvbror på fem var sterkt preget av sykdommen var mine foreldre veldig skeptiske til å få et barn til. Men ønsket om å få en datter var stort og de forhørte seg ved sykehuset og hos spesialisten som behandlet halvbrødrene mine om det var tilfeldig at de hadde fått to barn med stoffskiftefeil (fra før hadde min mor meg + en eldre halvbror med annen far enn meg. Ingen av oss hadde feil med stoffskiftet, bare astma, allergi og psoriaris).
    Svaret de fikk var at det var helt tilfeldig at de hadde fått to barn med stoffskifteproblem.
    I -78 ble min lille halvsøster født og stoffskiftet hennes ble sjekket allerede på nyfødtavdelingen. Hun hadde også feil med stoffskiftet.
    Legene endret da sin teori/forklaring til at når begge foreldrene bærer med seg genet for stoffskiftefeil (hvilket gen er det forresten), så er stoffskiftefeil meget arvelig. Har bare en av foreldrene dette skadede genet er sjansen svært liten for barn med stoffskifteproblem.
    Aner ikke om dette er bare noe legene da trodde eller om det faktisk er hold i det.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    55
    Meldinger
    2

Standard Hvor lang tid fra symptomer til diagnose?

ADMIN/EDIT: Beklager at måtte byde dig velkommen her, Kasopi.

Kasopi's indlæg flyttet til egen tråd > her
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Lignende tråder

1. Candida - hvor lang tid tar det å bli kvitt snyltesoppen?
    Av Kevlin i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 8
    Siste melding: 07-03-12, 10:29
  2. Hvor lang tid har i været på hydrokortison?
    Av Honeyhob i forumet Hydrocortison
    Svar: 24
    Siste melding: 07-03-11, 20:32
  3. hvor lang tid tok det.....?
    Av DALIA i forumet Operasjonssalen
    Svar: 3
    Siste melding: 15-06-08, 20:34
  4. Prøveperiode - hvor lang tid før evnt resultater
    Av Varla i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 15
    Siste melding: 22-10-07, 19:21
  5. Hvor lang tid før medisinene hjelper?
    Av pling i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 14
    Siste melding: 13-02-07, 15:20

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn