Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Blodprøvesvar

Efter min mening lyder det som rent vrøvl /tull. Find en anden læge?

Du skriver, du har "Noe forhøyet anti TPO". Og det tyder på det, som Siven skriver:

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Du har antistoffer og visst det er utslag over normalen tyder dette på at du har Hashimotos (autoimmun skjoldbruskkjertelbetennelse).
    Jeg kan virkelig ikke se, hvordan eller hvorfor man skulle få forhøjet anti TPO af nogen som helst andre grunde. Jeg har så læst, der findes en meget sjælden lidelse, der hedder Subakut granulomatøs thyreoiditis, men så burde anti TPO vist være meget højt, for så at gå over af sig selv. Men du har "Noe forhøyet anti TPO", og det forstår jeg ikke som helt vildt forhøjet ...

Kan du evt. komme til en speciallæge? Noget må der da ske, i hvert fald.

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 10-04-11 kl 13:24 Begrunnelse: sprogtull

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Jeg mener nå at hvis du har forhøyedde anti tpo verdier, så er det jo klart at det er en meget stor sannsynlighet for at skjoldbruskkjertelen din er i ferd med å ødelegges... Er helt enig med Nielsigne..

Å kalle din tilstand for ME, er med forhøyede anti tpo prøver, helt feilaktig. At t3 og t4 er innenfor normalen, betyr ikke at din kropp er fornøyd med disse verdiene. Anti tpo forstyrrer jo og ødelegger produksjonen av skjoldkjertelhormoner....
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Kan ikke dy mig for at supplere. Fandt dette på laegehaandbogen.dk:
    "Anti-TPO

* Anti-TPO er sædvanligvis det eneste nødvendige antistoftest mht. diagnosen autoimmun hypothyreose (Hashimoto)
    * Anti-TPO anvendes diagnostisk til påvisning af autoimmunt betinget hypothyreose
    * Anti-TPO kan ikke anvendes til monitorering, da korrelationen til sygdomsaktivitet er dårlig
    * Analysen anvendes ved udredning af thyreoidea sygdomme, når autoimmun sygdom mistænkes, samt ved hypothyreose eller øget TSH af uklar årsag
    * Samtidig måling af anti-Tg giver kan i nogle enkelte tilfælde give yderligere information"

Teksten har på laegehaandbogen.dk overskriften Thyroidea autoantistoffer (TRAb, anti-TPO, anti- Tg) og står under Indikationer

Så står der under Fortolkning:
    "Anti-TPO

* Over cutt-off tyder på auoimmun sygdom
    o 20% med autoimmun dysfunktion har negativ anti-TPO
    * Forhøjede værdier ses i alle tilfælde af Hashimoto's thyreoiditis (>90%) og idiopatisk primær myksødem, hos 40-75% af patienter med andre autoimmune thyreoideasygdomme (Graves sygdom og postpartum thyreoiditis). Let forhøjede værdier kan også ses hos enkelte patienter med ikke-autoimmune thyreoideasygdomme. Forhøjede værdier kan desuden ses ved andre autoimmune sygdomme (f.eks. perniciøs anæmi, insulinafhængig diabetes mellitus, reumatoid arthritis, Sjögrens syndrom og primær biliær cirrose)
    * Høje værdier øger sandsynligheden for senere udvikling af hypothyreose"

Som man kan se, kan anti TPO også være forhøjet på grund af andet en Hashimotos. Så regner din læge mon med, du har en af ovenstående undtagelser? Og hvorfor?

http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=3053

Sist endret av Nielsigne; 10-04-11 kl 16:13 Begrunnelse: tilføjelse af spørgsmål

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    * Over cutt-off tyder på auoimmun sygdom
    o 20% med autoimmun dysfunktion har negativ anti-TPO
    * Forhøjede værdier ses i alle tilfælde af Hashimoto's thyreoiditis (>90%) og idiopatisk primær myksødem, hos 40-75% af patienter med andre autoimmune thyreoideasygdomme (Graves sygdom og postpartum thyreoiditis). Let forhøjede værdier kan også ses hos enkelte patienter med ikke-autoimmune thyreoideasygdomme. Forhøjede værdier kan desuden ses ved andre autoimmune sygdomme (f.eks. perniciøs anæmi, insulinafhængig diabetes mellitus, reumatoid arthritis, Sjögrens syndrom og primær biliær cirrose)
    * Høje værdier øger sandsynligheden for senere udvikling af hypothyreose"

Som man kan se, kan anti TPO også være forhøjet på grund af andet en Hashimotos. Så regner din læge mon med, du har en af ovenstående undtagelser? Og hvorfor?

http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=3053

Og ingen steder her står det at anti TPO (med påvirkning på stoffskiftehormonene) er assosiert med ME...

Medlem siden
    Apr 2011
    Meldinger
    6

Takk for saklige tilbakemeldinger. Dere er jo helt supre

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan her..
    Jeg fikk min ME-diagnose av min fastlege for to år siden. Da var jeg skikkelig dårlig på alle måter. Det begynte med en mellomørebetennelse og influensafølelse i hele kroppen. Jeg ble totalt utmattet og fungerte svært dårlig i hverdagen. Symptomene var mange og de forflyttet seg rundt i kroppen min.
    Jeg var veldig kvalm, kognitiv svikt, muskelristninger, diare, hodepine,smerte i ledd og muskler...listen er lang. Jeg fikk i tillegg mange ulike infeksjoner som urinveisinfeksjoner flere ganger, nyrebekkenbetennelse, mellomørebetennelse gjentagende ganger, byller på rygg og i ansiktet, i tillegg til at jeg mistet hud rundt munnen. Men ingenting viste noe på blodprøver som ble tatt. Jeg ble etterhvert så lei at jeg valgte å få utredning på Lillestrøm helseklinikk (siden jeg har ME-diagnosen). Der fant de overvekst av streptokokker, og mye av en type parasitter.
    Jeg har gått på en to måneders antibiotikakur, og har etter denne følt meg bedre i forhold til kvalme og jeg fungerer bedre kognitivt Men det stikker og dirrer fortsatt mye i kroppen, i tillegg til mye øresus og at jeg er mer hissig enn før..... Jeg har også hovnet opp i to av fingrene, pluss at knokkelen over stortåen, særlig på den ene foten vokser.
    Min fastlege begynte å tenke at jeg har en systemsykdom og jeg ble lagt inn på revmatologisk avdeling for utredning. Det var der de tok nye blodprøver, de prøvene var det noe utslag på, som jeg skrev tidligere.
    Min fastlege fikk ikke de konkrete prøvesvar fra sykehuset. Men jeg skal ta nye prøver ang. stoffskiftet snart. Da kan jeg be om en utskrift på svarene.
    Jeg fikk ingen ny diagnose etter sykehusoppholdet.
    Jeg passer inn i kriteriene for ME-diagnosen, men har hele tiden følt at det er noe annet som er feil, men hvem vet. Jeg begynner å bli rimelig lei av å ikke finne ut av noe.
    Jeg aner ikke hvorfor min fastlege mener dette kan gå over av seg selv. Hvis det er utslag på blodprøvene neste gang, håper jeg at jeg kan prøve å få litt medisinsk behandling.
    Dette var en liten oppsummering av hva som har vært. Jeg har sikkert ikke fått med meg alt her, siden jeg skriver i full fart.
    Ha en fin kveld
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2011
    Meldinger
    6

Standard Sv: 2½ år med mange ulike plager som kommer i kategorien hypothyreose

Hei dere...
    Nå skjønner jeg ingenting. Jeg har nå tatt nye blodprøver og svarene er som følger:

Anti TPO: Negativ
    T3: 4,5
    T4: 13, 9
    TSH:2,1
    Tsh reseptor: under 1

Vet dere hvorfor det ikke står annet enn negativ på anti TPO og under 1 på TSH reseptor på blodprøvesvarene? Jeg ringte legekontoret og de sa at dette er normale prøver, og det er det kanskje også? Noen som vet?
    Kan jeg tidligere hatt lett forhøyet TPO og nå negativ TPO?
    Hmmm....men dette er kanskje gode nyheter, at det ikke er noe galt med stoffskiftet mitt?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: 2½ år med mange ulike plager som kommer i kategorien hypothyreose

Anti-TPO kan svinge
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Plager etter leppebiopsi
    Av Puselille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 05-10-10, 21:21
  2. Ulike hjerterytmer!
    Av gunnda i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 16-11-07, 20:56
  3. Ulike typer thyroidproukter
    Av Marianne i forumet Naturlig Thyroid medisiner