Viser søkeresultater 1 til 10 av 41

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Standard Sv: Cortisol døgnurin

Har nå fått svar på synache testen og på stoffskifte prøvene.
    Brevet jeg fikk fra sykehuset ang. synache testen sa at alt var i orden med binyrene mine, sto ingen verdier eller noe.

Stoffskifte prøvene var: FT3: 4,1 FT4: 18 TSH: 1,2
    Så det ser jo ut som stoffskiftet mitt er i orden.

Men i og med at synache testen var i orden må jo d tyde på sekundær binyresvikt? Håper ikke dem stempler meg som "frisk" nå....

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Nitelite Vis post
    Har nå fått svar på synache testen og på stoffskifte prøvene.
    Brevet jeg fikk fra sykehuset ang. synache testen sa at alt var i orden med binyrene mine, sto ingen verdier eller noe.

Stoffskifte prøvene var: FT3: 4,1 FT4: 18 TSH: 1,2
    Så det ser jo ut som stoffskiftet mitt er i orden.

Men i og med at synache testen var i orden må jo d tyde på sekundær binyresvikt? Håper ikke dem stempler meg som "frisk" nå....
    Hei Nitelite
    Synachtèn testen sjekker også for sekundær svikt...så min erfaring er at nå har de bestemt seg for at du er frisk. Du kan med helle komme lavere i TSH og se om det hjelper deg. Du får jo nå behandling for din binyretretthet. Og denne diagnosen anerkjennes IKKE av skolemedisinen. Og etter en tid på kortison kan du jo prøve å trappe opp på stoffskiftemedisin.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hei Nitelite
    Synachtèn testen sjekker også for sekundær svikt...så min erfaring er at nå har de bestemt seg for at du er frisk. Du kan med helle komme lavere i TSH og se om det hjelper deg. Du får jo nå behandling for din binyretretthet. Og denne diagnosen anerkjennes IKKE av skolemedisinen. Og etter en tid på kortison kan du jo prøve å trappe opp på stoffskiftemedisin.
    Hei og takk for svar. Jeg går ikke på medisiner for lavt stoffskifte, da blodprøvene mine alltid har vært innenfor normalen.

Ser på blodprøvene mine at jeg har ganske lav Folat, noe som kan tyde på B12 mangel, noen som kjenner til dette? Har en far og en tante som mangler b12, kan dette være grunnen til min sykdom?

Skal i alle fall få testet b12 nå til uka, og se om det er noe der.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Ja, mangel på b12 kan give meget bekymrende symptomer, lige fra træthed, hjertebanken, åndenød og svimmelhed til nervøsitet, angst, depression og hallucinationer, og det er derfor, det minder om stofskifteproblemer. Se mere her http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminb12.htm og her http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...05/b12-vitamin

Også mangel på d-vitamin kan give alvorlige symptomer. Har du fået tjekket, om du får nok af det?

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Ja, mangel på b12 kan give meget bekymrende symptomer, lige fra træthed, hjertebanken, åndenød og svimmelhed til nervøsitet, angst, depression og hallucinationer, og det er derfor, det minder om stofskifteproblemer. Se mere her http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminb12.htm og her http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...05/b12-vitamin

Også mangel på d-vitamin kan give alvorlige symptomer. Har du fået tjekket, om du får nok af det?

Takk for svar, fra hva jeg klarer å se ut fra prøveresultatene mine så ser jeg ikke noe om vitamin D. Jeg tar kalsium + vitamin d hver morgen, men hvis jeg har alvorlig mangel så hjelper vel ikke det.
    Hørte og at B12 mangel er svært arvelig, så siden både min far og hans søster har dette, så kan d jo faktisk være problemet!
    Ber dem teste meg for B12 og vitamin D nå til uka, forhåpentligvis finner dem noe der.

Takk igjen!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Nitelite Vis post
    Ber dem teste meg for B12 og vitamin D nå til uka, forhåpentligvis finner dem noe der.
    Ja, det kan sagtens være det, der er galt.

Jeg er kommet i tanker om, at hvis man skal ta ekstra af ét b-vitamin, så skal man også ha de andre. Men det klarer man jo nemt med en multivitaminpille og så b12 ved siden af.

Lignende tråder

1. Høyt cortisol...
    Av komlå i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 10
    Siste melding: 14-02-11, 19:59
  2. Synacthen test - høj/lav cortisol
    Av gitteh i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 12
    Siste melding: 19-03-10, 14:18
  3. Hypothyreose, binyrene, cortisol
    Av Mod i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 0