Viser søkeresultater 1 til 10 av 41
Tråd: Cortisol døgnurin
Hybrid View
-
08-04-11, 17:39 #1
Sv: Cortisol døgnurin
Har nå fått svar på synache testen og på stoffskifte prøvene.
Brevet jeg fikk fra sykehuset ang. synache testen sa at alt var i orden med binyrene mine, sto ingen verdier eller noe.
Stoffskifte prøvene var: FT3: 4,1 FT4: 18 TSH: 1,2
Så det ser jo ut som stoffskiftet mitt er i orden.
Men i og med at synache testen var i orden må jo d tyde på sekundær binyresvikt? Håper ikke dem stempler meg som "frisk" nå....
-
09-04-11, 13:56 #2
Hei Nitelite
Synachtèn testen sjekker også for sekundær svikt...så min erfaring er at nå har de bestemt seg for at du er frisk. Du kan med helle komme lavere i TSH og se om det hjelper deg. Du får jo nå behandling for din binyretretthet. Og denne diagnosen anerkjennes IKKE av skolemedisinen. Og etter en tid på kortison kan du jo prøve å trappe opp på stoffskiftemedisin.
-
09-04-11, 14:01 #3
Hei og takk for svar. Jeg går ikke på medisiner for lavt stoffskifte, da blodprøvene mine alltid har vært innenfor normalen.
Ser på blodprøvene mine at jeg har ganske lav Folat, noe som kan tyde på B12 mangel, noen som kjenner til dette? Har en far og en tante som mangler b12, kan dette være grunnen til min sykdom?
Skal i alle fall få testet b12 nå til uka, og se om det er noe der.
-
09-04-11, 14:14 #4
Ja, mangel på b12 kan give meget bekymrende symptomer, lige fra træthed, hjertebanken, åndenød og svimmelhed til nervøsitet, angst, depression og hallucinationer, og det er derfor, det minder om stofskifteproblemer. Se mere her http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminb12.htm og her http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...05/b12-vitamin
Også mangel på d-vitamin kan give alvorlige symptomer. Har du fået tjekket, om du får nok af det?
-
09-04-11, 14:17 #5
Takk for svar, fra hva jeg klarer å se ut fra prøveresultatene mine så ser jeg ikke noe om vitamin D. Jeg tar kalsium + vitamin d hver morgen, men hvis jeg har alvorlig mangel så hjelper vel ikke det.
Hørte og at B12 mangel er svært arvelig, så siden både min far og hans søster har dette, så kan d jo faktisk være problemet!
Ber dem teste meg for B12 og vitamin D nå til uka, forhåpentligvis finner dem noe der.
Takk igjen!
-
09-04-11, 15:30 #6
Lignende tråder
-
Høyt cortisol...
Av komlå i forumet Cortisol / ACTHSvar: 10Siste melding: 14-02-11, 19:59 -
Synacthen test - høj/lav cortisol
Av gitteh i forumet Cortisol / ACTHSvar: 12Siste melding: 19-03-10, 14:18 -
Hypothyreose, binyrene, cortisol
Av Mod i forumet Cortisol / ACTHSvar: 0Siste melding: 30-10-09, 22:51 -