Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Cortisol-normalniveau
-
02-11-07, 16:08 #1
Cortisol-normalniveau
Hej
Ved I om man kan have lavt cortisol-niveau, selvom at tallene er indenfor "normalen"?
Jeg tænker på om jeg har slidte binyrer, og fandt blodprøvesvarene for cortisol frem. Tallene var på 295 (200-700), taget kl. 11.00 om formiddagen.
Hvor højt skal man ligge for at man har det godt, er der nogen der ved det?
Jeg har mange symptomer der kunne tyde på "slidte binyrer" men har fået taget Synachten-test som var ok, men måske kan man godt have problemer alligevel..?
På forhånd tak
Mvh. Gitte
-
02-11-07, 16:28 #2
Det viktigste med cortisolmåing er å etablere at det er en korrekt døgnvariasjon - og at det produseres nok.
Det kan ikke en enkelt måling si så mye om, men kortisol skal være høyt om morgenen (for å komme igang) og lavt om kvelden (for å få sove)
300 virker ikke som noen god morgenmåling.
Det verste som skjer ar at den er 300 hele døgnet - for lite om morgenen - for mye om kvelden.
Blodmålinger er også totalmålinger mens spytt og urin måler frie verdier (de aktive)
Spyttamponger tygges 4-5 ganger i døgnet og gir et bedre bilde av systemet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-11-07, 12:32 #3
Har nettopp vært inne til utredning av MB Cushing som er en sykdom som har med binyrer og hypofyse å gjøre.
Utredningen ble gjort etter følgende måte:
onsdag:
Fikk standard undersøkelse, EKG, målt oksygen i blodet, blodtrykk.
Kl 20.00 blodprøve: kortisol, acth
Torsdag:
08.00 Blodprøver: Acth, kortisol, progestron,LH,tsh,ft4,kreatinin
20.00 Blodprøver kortisol, acth
23.00 1mg Fortecortin
Fredag:
08.00 Blodprøver: kortisol
09.00 CT av binyrer og abdomen
23.00 8mg fortecortin
Lørdag:
08.00 Blodprøver kortisol
11.00 utskrevetFikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
05-11-07, 12:35 #4
Glemte at jeg tok urinprøve også den ene dagen. Har ikke fått resultatene enda, så er utrolig spent.
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
05-11-07, 14:15 #5
Det har forandret seg ser jeg.
fortecortin må en søke om registreringsfrittak for å bruke.
Litt om det :
http://www.lilly.no/Ni
/objects/pdf/ ... 4.2_00.pdf
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-11-07, 19:06 #6
Hej Hsn
Hej Hsn.
Lover du at poste herinde når du får svar på Cortisol-prøverne?
Hvordan kom man på sporet af Cushings? Var der noget i nogle indledende blodprøver der pegede i den retning?
Fik du taget et cortisal tal der afveg fra normalværdierne først?
Er spændt på at høre om dine svar...
Mvh. Gitte
-
05-11-07, 19:20 #7
Sliter med forskjellige ting som de sa kunne være pga av det som håravfall, uregelmessig mens, overvekt og har hatt avvik på progestron og LH. Vet ikke hvor vidt det er det, men de mente det var greit å utelukke det. Ja skal si fra når jeg vet mere, vet ikke hva slags verdier jeg har hatt på kortisol, men tror ikke man trenger å få utslag på de prøvene som man tar på legekontoret, var døgnvariasjon, og hvordan kroppen reagerte på fortecortin som var avgjørende forsto jeg det som.
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
05-11-07, 20:26 #8
N'Finn, Fortecortin brukes daglig på sykehus og sykehusene får det på registreringsfritak. Helt vanlig. de bruker det ofte til pasienter som opereres for gyn. ting og skal ut av sykehuset samme dag, da blir de ikke så kvalme og kleine. Har fått det selv og var helt konge i tre dager etterpå. ...
Narcanti er også kommet på registreringfritak, de gadd heller ikke stå i felleskatalogen lenger. Koster et femsifret kronebeløp i året som kjent.
-
05-11-07, 20:42 #9
Vet du om de bruker noen erstatter for narcanti da Nora ?
Jeg kjenner litt til Fortecortin, men har ikke prøvd det selv.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-11-07, 21:02 #10
Har et annet navn, jeg tror det har virkestoffnavnet.
http://www.google.no/search?sourceid=na ... registrert
Svar med sitat
Bokmerker