Viser søkeresultater 31 til 40 av 41
Tråd: Cortisol døgnurin
-
02-04-11, 12:05 #31
Sv: Cortisol døgnurin
En MR viser ikke kjemisk ubalanse (som feks lavt kortisol, eller andre hormonelle plager). Blir spennende å se resultatet av de nye stoffskifteprøvene dine. Hvis det er lavt stoffskifte vil ikke kortison behandling være nok. Men jeg opplevde ingen rask bedring ved kortisonbehandling, bare langsomt. Men sånn vil det være når man kombinerer diagnosen binyretretthet med hypothyreose. Dette fordi stoffskiftet i kroppen er svært langsomt. Jo lengre du har vært syk, jo lengre tid tar det å bli friskere. Kortisonen hjelper stoffskiftet til å virke, det er derfor en fordel for deg at du har startet med kortison før en evt stoffskiftebehandling.
-
02-04-11, 14:34 #32
Alright, takker for svar.
Håper at stoffskifteprøvene viser noe, samt synache testen jeg skal ta
-
02-04-11, 15:31 #33
Håper du har fått beskjed om å møte uten å ha tatt HC den dagen du skal ta synachtèn testen. Det gjorde ikke jeg...rett og slett fordi jeg ikke visste at de skulle gjennomføre en synachtèn test. Resultatet ble såvidt over ref området (over 550), mitt resultat var på 560. Selv om jeg hadde tatt HC 2 ganger den dagen, ble resultatet tolket som normalt...forstå det den som kan. Sånn er det når endoen har bestemt seg på forhånd.
-
02-04-11, 15:34 #34
Ja, sto heldigvis på innkallingen at jeg ikke skal ta HC 24 timer før. Hvordan i all verden tenker dem når du har 560 mens du tar HC, for noen folk, har dem ikke logisk tenking, ser di BARE på resultater? Håper for all del dem ikke stempler meg som frisk selv om testen skulle være fin. Eneste testen er for er vel for å se om d er binyrene som er problemet? Binyrene vil jo være fine hvis det er hypofysen som ikke produserer ACTH slik jeg har forstått.
-
02-04-11, 17:10 #35
-
08-04-11, 17:39 #36
Har nå fått svar på synache testen og på stoffskifte prøvene.
Brevet jeg fikk fra sykehuset ang. synache testen sa at alt var i orden med binyrene mine, sto ingen verdier eller noe.
Stoffskifte prøvene var: FT3: 4,1 FT4: 18 TSH: 1,2
Så det ser jo ut som stoffskiftet mitt er i orden.
Men i og med at synache testen var i orden må jo d tyde på sekundær binyresvikt? Håper ikke dem stempler meg som "frisk" nå....
-
09-04-11, 13:56 #37
Hei Nitelite
Synachtèn testen sjekker også for sekundær svikt...så min erfaring er at nå har de bestemt seg for at du er frisk. Du kan med helle komme lavere i TSH og se om det hjelper deg. Du får jo nå behandling for din binyretretthet. Og denne diagnosen anerkjennes IKKE av skolemedisinen. Og etter en tid på kortison kan du jo prøve å trappe opp på stoffskiftemedisin.
-
09-04-11, 14:01 #38
Hei og takk for svar. Jeg går ikke på medisiner for lavt stoffskifte, da blodprøvene mine alltid har vært innenfor normalen.
Ser på blodprøvene mine at jeg har ganske lav Folat, noe som kan tyde på B12 mangel, noen som kjenner til dette? Har en far og en tante som mangler b12, kan dette være grunnen til min sykdom?
Skal i alle fall få testet b12 nå til uka, og se om det er noe der.
-
09-04-11, 14:14 #39
Ja, mangel på b12 kan give meget bekymrende symptomer, lige fra træthed, hjertebanken, åndenød og svimmelhed til nervøsitet, angst, depression og hallucinationer, og det er derfor, det minder om stofskifteproblemer. Se mere her http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminb12.htm og her http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...05/b12-vitamin
Også mangel på d-vitamin kan give alvorlige symptomer. Har du fået tjekket, om du får nok af det?
-
09-04-11, 14:17 #40
Takk for svar, fra hva jeg klarer å se ut fra prøveresultatene mine så ser jeg ikke noe om vitamin D. Jeg tar kalsium + vitamin d hver morgen, men hvis jeg har alvorlig mangel så hjelper vel ikke det.
Hørte og at B12 mangel er svært arvelig, så siden både min far og hans søster har dette, så kan d jo faktisk være problemet!
Ber dem teste meg for B12 og vitamin D nå til uka, forhåpentligvis finner dem noe der.
Takk igjen!
Lignende tråder
-
Høyt cortisol...
Av komlå i forumet Cortisol / ACTHSvar: 10Siste melding: 14-02-11, 19:59 -
Synacthen test - høj/lav cortisol
Av gitteh i forumet Cortisol / ACTHSvar: 12Siste melding: 19-03-10, 14:18 -
Hypothyreose, binyrene, cortisol
Av Mod i forumet Cortisol / ACTHSvar: 0Siste melding: 30-10-09, 22:51 -
cortisol
Av millasin i forumet Cortisol / ACTHSvar: 4Siste melding: 17-11-08, 10:12 -
Cortisol-normalniveau