Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Anne's tankespinn

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    I tillegg er de vesentlig billigere enn kompresjonsstrømpene. Vanlige støttestrømper har de på apoteket, kompresjonsstrømper må du nok til bandasjistforretning for å få.
    Den svenske netbutik Butik21.com er det rene slaraffenland ("overflødighedshorn") af alskens støtte- eller kompressionsstrømper i forskellige materialer, "styrker", med eller uden tæer, lange, korte, you name'it. Til unge og ældre, kvinder, mænd, børn.... Til job og til fritid. Deres priser bliver man ikke fattig af at betale og de sender overalt. De har virkelig et fantastisk sortiment.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Anne's tankespinn

Så bra - den visste jeg ikke om! De har til og med "gröna stödstrumpor med nyckelpigor" (marihøner)!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Agder
    Alder
    44
    Meldinger
    11

Har jeg forstått deg rett at dosen din fortsatt er 50 mg Levaxin?
    Jepp, det har du. Ble innsatt på 50 mcg når jeg ble diagnostisert i 2001, og står på det samme den dag i dag. Legen som satte meg på denne dosen er den samme som diagnostiserte meg, vedkommende har nå (heldigvis?) gått av med pensjon.
    Du bør nok være obs på andre hormoner etter en slik behandling. Kortisol kan være lavt, da gjelder det å hjelpe binyrene. Les om dette i forumet binyrer her på forumet
    Jeg har vært og kikka en del på binyreforumet her, og jeg kjenner meg igjen i en del av symptomene som nevnes der. Det mest påfallende er en tidvis voldsom salt- og søthunger, liten reaksjon på stress, kronisk 'slitenhet' (dette kan vel forsåvidt også være et utslag av hypothyreosen), ganske regelmessige svinginger i energien gjennom dagen, nervøsitet (ante ikke at dette var et symptom en gang, trodde bare jeg begynte å bli voksen og ansvarlig siden jeg plutselig begynte å bekymre meg for alt mulig rart), lavt blodtrykk har jeg hatt lenge, (102/72 i stående stilling, målt i dag. For to uker siden 106/69 i stående stilling). Målte også liggende blodtrykk i dag - 120/61. Pulsen er stabil på 70-80 tallet uavhengig av stilling. (Du verden for en fordel å ha tilgang til disse apparatene på jobb ) Jeg vet ikke når, eller i det hele tatt om binyrehormonene er målt sist. Husker heller ikke om legen tok disse prøvene for to uker siden, men det skal jeg undersøke i morgen, og hvis ikke skal jeg be han ta dem. Jo mer jeg leser jo mer overbevist blir jeg om at det er noe krøll der også. Jeg har som nevnt en veldig muskelgreie på gang, kjennes ut som om musklene er ved å bryte ut i skjelving hvert øyeblikk. På søndag hadde vi en akutt hendelse på jobb, som naturligvis fikk piska opp alle oss som var på jobb. Jeg kjente adrenalinet virkelig koke i kroppen, og brukte ganske lang tid på å lande. I går (mandag) var jeg fysisk helt shaky, bokstavelig talt, jeg var helt gele i kroppen. (Emosjonelt sett gikk ikke hendelsen veldig inn på meg, enn hvor fælt det høres ut så har jeg lært å takle slike situasjoner). På dagen i dag følte jeg meg i virkelig fin form, nesten ikke muskelømhet i det hele tatt. Problemet har bare vært at jeg har vært helt bak mål sånn hukommelsesmessig Nå utover ettermiddagen kjenner jeg at jeg begynner å bli mer øm i musklene, jeg går altså tilbake til slik jeg har vært de siste ukene. Innbiller jeg meg ting, eller er det en logikk i dette?

Hos pasienter med hypo går disse prosessene så langsomt at det synes som ødem (non pitting ødem) utenpå huden. Det føles på en måte som om det ikke går an å ta tak i huden fordi den liksom henger fast i resten av vevet- man får liksom ikke bare tak i huden hvis du skjønner hva jeg mener.
    Ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Nå har jeg sittet her og kjent meg selv på føttene og oppetter leggene (for et syn det må være ) men blir ikke helt enig med meg selv om jeg får tak i bare huden eller ikke.. Men jeg er utvilsomt hoven..

Mens jeg sitter og skriver dette, kjenner jeg at jeg nå må ha blitt skikkelig kjerring, som går ut og anbefaler støttestrømpenes fortreffelighet - men sånn er det bare .... Pernille Sørensen anbefaler i showet hun har, at de snille pikene før eller siden må lete etter sin indre kjerring
    Haha, da er vi vel kjerringer begge to - jeg er den stolte eier av opptil flere par støttestrømper, og jeg driver stadig og anbefaler dem varmt til både pasienter og kolleger på jobb Jeg kan absolutt bli flinkere til å bruke dem, får ta meg litt i nakkeskinnet..

Anisa, mange takk for linken til nettbutikken! De var jo mye billigere enn de lokale butikkene, og for et utvalg!!

I morgen er altså dagen jeg skal tilbake til fastlegen for å få svarene på blodprøvene han tok. Jeg har skrevet ned en liste over ting jeg vil ta opp med han. Så da vil det jo vise seg om han mener han kan hjelpe meg eller ikke. Hvis noen av dere som leser vet om ting jeg absolutt burde ta opp, kom gjerne meg forslag. Jeg er ganske clueless :s

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Be om å få rekvirert spyttprøve kit på 4x tamponger fra Aker, prøven tas hjemme, spredt utover dagen. Altså ikke blodprøve der.
    Du bør også sjekke mineraler som magnesium, sink, selen, kobber. Folat. D3 (heter vel 25-OH-Vit.D på prøvearket) mangel har de fleste i Nord-Europa på vinteren, etter prøven, start med tilskudd, i allefall i vinterhalvåret. D3 kan også gjøre at du ikke har det bra (selv om jeg gjetter på at den ikke er hovedsynderen her). Les mer om D3 her jeg ville også stått på litt med å få sjekket andre hormoner, om du tror du har problemer med binyrene. DHEA-sulfat, testosteron, progesteron, østradiol, SHBG. Legen din har kanskje allerede sjekket insulin? da må du komme fastende. Mange prøver er best å ta fastende, og på morgenen. Husk å ta blodprøver til samme tid, dette er viktig med stoffskiftehormoner, de endres i løpet av dagen.
    Skrev dette i en annen tråd med samme tema tidligere i dag.

Husk huskelapp hos legen, du er sikkert glemsk som så mange andre....

Husk også å be om å få dosere deg opp, opp og opp. Men langsomt...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Agder
    Alder
    44
    Meldinger
    11

Tusen takk, Ruth!
    Huskelista vokser seg stadig større.
    Min verden hadde gått under hadde det ikke vært for Post-its

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Agder
    Alder
    44
    Meldinger
    11

Oh, the irony... Når det var min tur hos legen i dag, kom han ganske forlegen og sa til meg at vi måtte utsette timen fordi han måtte rykke ut på et akuttoppdrag. Han skulle ringe meg når han kom tilbake. Men jeg hadde hvertfall vett til å huske å be sekretæren om en utskrift av blodprøvene mine!

Jeg fikk utskrifter helt tilbake til 2002, jeg dropper noen av de eldste da jeg tror de da opererte med andre referanseområder (noen av 2002-prøvene er markert som utenfor ref.område selv om de er innenfor det som er dagens ref). Håper noen kan gi meg litt enlightenment her (Poster en kopi av de nyeste prøvene i blodprøveforumet også, sånn for sikkerhets skyld...)

Vi begynner med de nyeste, 23.03.11 (ref.områder i parentes). Om det er av noen relevanse, så har jeg sluttet å røyke mellom denne blodprøven og den forrige (august 2010, se lenger ned)
    B-Hb: 13.4 (11.7-15.3)
    B-MCH: 31 (27-33)
    B-MCV: 95 (82-98)
    B-Leuk: 4.0 (3.5-10.0)
    Basofile: 0.0 (0.0-0.2)
    Eosinofile: 0.1 (0.0-0.6)
    Lymfocytter: 1.6 ( 1.0-4.0)
    Monocytter: 0.3 (0.2-1.0)
    Neutrofile: 2.0 (1.5-7.1)
    B-Trombocytter: 289 (145-390)
    HbA1C: 5.5 (4.0-6.0)
    S-AntiTPO: 14 (<=40)
    S-ALAT: 39 (10-45)
    S-B12 kobalamin: 337 (150-700) (Har nå spist B-tilskudd siden oktober)
    S-Ferritin: 52 (10-170)
    S-Folat: 18.2 (7.7-25.0)
    S-Fritt T4: 16.0 (11.0-22.0)
    S-GFR est: >60
    S-Glucose fastende: 5.7 (4.0-6.3)
    S-GT: 38 (10-45)
    S-Kalium: 4.3 (3.6-5.0)
    S-Kreatinin: 74 (45-90)
    S-Natrium: 141 (137-145)
    S-TSH: 1.8 (0.30-4.2)

September 2010: (Tatt på bakrunn av lav B12 på prøver fra august 2010)
    P-Homocystein: 17 (5-13)
    S-Metylmalonat: 0.16 (<0.30)

August 2010 (Med de samme ref.områder som nevnt over)
    B-Hb: 14.4
    B-Leuk: 5.5
    B-MCH: 33
    B-MCV:97
    S-ALAT: 15
    S-B12 kobalamin: 133
    S-Ferritin: 44
    S-Folat: 10
    S-Fritt T4:17.2
    S-GFR est: <60
    S-GT: 38
    S-Kalium: 4.1
    S-Kreatinin: 70
    S-Natrium: 139
    S-TSH: 0.72
    S-ALP: 86
    S-ASAT: 22
    S-Bilirubin:10

April 2009:
    S-fritt T4: 15.0
    S-TSH: 1.4

Januar 2008 (her var jeg hos legen og klagde over klemmende smerter i overkroppen, han tok et utvidet panel, i ettertid kan jeg tenke meg en sammenheng mellom smerter og eksamensnerver )
    B-Hb: 13.6
    S-ALAT: 31
    S-B12: 152
    S-Ferritin: 56
    S-Fritt T4: 15.8
    S-GT: 48
    S-Kalium: 4.0
    S-Kreatinin: 74
    S-Natrium: 140
    S-TSH: 1.3
    S-ASAT: 32
    B-Erytrocytter: 4.2 (3.9-5.2)
    S-Albumin: 41 (36-48)
    S-Calsium: 2.25 (2.15-2.51)
    S-Glucose: 4.7 (4.0-6.3)
    S-HDL kolesterol: 1.4 (1.0-2.7)
    S-Jern: 11.6 (9.0-34.0)
    S-Kolesterol: 4.2 (2.9-6.1)
    S-LDL Kolesterol: 2.5 (1.3-4.3)
    S-Transferrin: 2.5 (1.9-3.3)
    S-Transferrinmetning: 18 (10-50)
    S-Triglyserider: 0.62 (0.45-2.60)

Det var de av nyere dato. De eldre prøvene har andre referanseverdier, så dropper dem her med mindre noen har veldig lyst å se dem. Jeg ser imidlertid at jeg på de eldre prøvene ligger helt i nedre sjikt av referanseområdene i B12, ferritin og folat, helt tilbake til 2002. Har periodevis spist B-tilskudd og folysre, men det har igrunn sklidd ut når jeg ikke har hørt noe mer fra legen om det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

B-12 på 133, det er veldig lavt! Søk på "pernisiøs anemi" på nett, skre lit ti enannen tråd om dette i går. har elgen gitt deg B-vitaminsprøyter? du kan få mange symptome rsom likner på binyresvekkelse og stoffskifteproblemer av lave B-12 verdier. Dessuten akn det være noe annet som ligger bak. les deg opp. Og dra legen i øra om han ikke har tatt dette alvorlig! Lav B-12 kan gi skikkelig dårlig livskvalitet
    http://www.portamedicus.no/ArticleDi...ContentId=6153
    http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=1117

den viser at du har en malabsobson i tarm. Sannsynligvis gjør denne tilstanden (man bør finne årsaken, les deg opp om dette) at du også absorberer stoffskiftemedisner etc dårlig
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Anne's tankespinn

Sitat Opprinnelig skrevet av abr81 Vis post
    Anisa, mange takk for linken til nettbutikken! De var jo mye billigere enn de lokale butikkene, og for et utvalg!!
    En kort kommentar her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12780
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Anne Ma - Ny tyreoidea utredning
    Av Anne Ma i forumet Blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 25-01-07, 10:25
  2. Anne Ma
    Av Anne Ma i forumet Presentasjoner
    Svar: 22
    Siste melding: 10-11-06, 18:58

Bokmerker

Regler for innlegg