Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette Ws. Vis post
Ut i fra denne linken blir jo dosen feks 300 mg vitamin c hvis du tar 100 mg NAC. Så 3 gram holder i massevis.
Det forstår jeg altså ikke helt: det er når man bruger L-Cysteine i større doseringer, at man bør koble C-vitamin på, netop i forhold 1:3. "Cysteine omdannes let til cystine, men mister herved nogle af sine biologiske og terapeutiske virkninger. For at hindre denne omdannelse skal Cysteine indtages sammen med askorbinsyre i forholdet 1:3. Det er som nævnt også muligt at give denne aminosyre i form af n-acetyl-cysteine (NAC), der ikke så let omdannes til cystine." Det er også L-Cysteine i større doseringer, der hos enkelte kan medvirke til dannelse af nyre- eller galdesten og her hjælper C-vitamin også, men de fleste nyresten dannes altså af oxalsyre, dvs. udenom L-Cysteine og dennes effekt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
På de fleste aminosyrer står det at de bør taes på tom mage. Med så mange typer er det omtrent komplett umulig, samt at jeg må styre unna mat i forbindelse med inntak av thyroid. Nen erfaringer med å ta det sammen med mat? Nedsatt effekt? Andre gode forslag til løsninger?
Efter hvad jeg ved om aminosyrer "enkeltsvis" - kan de sagtens indtages samlet, gerne i to daglige portioner formiddag og eftermiddag - med vand eller juice, men ikke med mælk eller anden proteinholdig drik.

Det er nemlig sammensatte proteiner i maden/drikke, som skal undgås indtaget for tæt på "aminosyre-cocktailen" for at undgå at madens proteiner udkonkurrerer aminosyrernes effekt. Blot maden er proteinfattig, vil aminosyrerne nyttiggøres alligevel. Ellers - som sagt - kan du sagtens indtage dine aminosyrer samlet, delt i to daglige portioner - ca. midt imellem måltiderne.

Det var de "primære" aminosyrer. N-acetyl- og Acetyl-L-varianter derimod bør indtages for sig, ligeledes væk fra måltiderne men gerne med vitaminer osv.