Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Hybrid View
-
17-03-11, 19:00 #1
Sv: Ingen er sikre på om jeg i det hele tatt har lavt stoffskifte
Da jeg så at du må så høyt opp på skalaen ift. ft4, tenkte jeg at jeg var nysgjerrig på ft3. Du vet; man må ha nok ft4 for å produsere nok ft3 som er det aktive stoffskiftehormonet. Ft4 er lksom råoljen, mens ft3 er bensinen etter at ft4 har vært i raffineriet.
Så da er jo spørsmålet om du danner lite ft3 av din ft4, eller om du må ha ganske høy ft3 i blodbanen for å få nok inn i cellene rundt i kroppen. F.eks så kan lav selen gjøre at man danner lite ft3.. Uansett syns jeg det er kjempeflott at du har tatt tak i stoffskiftereguleringen din selv og at du stoler på deg selv og det kroppen din forteller deg.
-
17-03-11, 20:15 #2
Hei!
Jeg går på levaxin for lavt stoffskifte. Er nå oppe i en dose på 125 mikro pr dag. Det har vært en langsom økning siden jeg begynte på 50 mikro i mars 2010. Min anti-TPO var i begynnelsen 75 og har sien 2004 steget til over 1300. I fra en verdi på mellom 200-00 steg den så og si over natta. Jeg er allergiker og går på Telfast(har bruk Aerius før) fast hver dag hele året. anti-TPO har ligget fast over 1300 de siste to årene. Det eneste jeg passer på når jeg tar blodprøver er å ta disse medisinfastende om morgene. Har en grei avtale med legekontoret og kan komme innom når de åpner. Skal jeg ta utvidede blodprøver gjør jeg dette på sykehuset om morgenen, medisinfastende. Har du fått målt D-vit?? Jeg er helt avhengig av solen eller tilførsel av vit D om vinteren. For å få sove godt tar jeg tilskudd av B-vit (TrioBe på resept) og magnesium (Bio-magnesium) om kvelden. Dette hjelper meg godt. Lykke til
. Fastlege som hører på deg er alfa og omega. Jeg fikk ikke hjelp av endokrinologen men av fastlegen
Orca
Orca's dagbok
-
17-03-11, 20:48 #3
Tusen takk for alle sammen
Merker dere har mye kunnskap å komme med 
Ang T3 har jeg ikke målt det siden den blodprøven jeg tok den dagen jeg startet meg levaxin. Da var verdien akkurat midt i normalområdet, så var ikke så mye hjelp i den heller da.
Kansje lurt å få målt T3 i morgen også.
Til vanlig tar jeg blodprøven etter jeg står opp. Det kan ofte være i 12-tiden. Da pleier jeg å dra rett til legekontoret. Er det noe som er lurt for å få best mulig verdi på T3.
Det eneste som er målt etter jeg begynte på levaxin er TSH, Fritt T4 og HB.
Hvilke prøver er det jeg bør kontrollere regelmessig?
Husker desverre ikke om D-vitamin, selen, B12 er målt i det hele tatt. Eneste jeg husker er at det ble tatt maaaange prøver den dagen jeg begynte med levaxin. Fikk også en utskrift at de prøvene som ble tatt, men i et av raseriutbruddene mine så ble de papirene revet i 1000 biter sammen med en EKG-strimmel, og flere legepapirer og noen planter. Som sagt, mye innestengt sinne etter all motgangen jeg har hatt både hjemme og hos leger.
Har fått at jeg er LAT, bortskjemt, alle er jo litt sliten og mye mer det siste året spesielt. Men er på god vei til å komme til bunns i dette nå. Jobbet hardt for å få overbevist psykiateren jeg går til om at det er stoffskiftet og ikke psykisk, og hun sa for noen uker siden at stoffskiftet er en vanskeli del i medisinen. Så hun venter til at jeg er stabil for å prøve nye medikamenter. Familien min snakker jeg nesten om når det gjelder stoffskiftet. Jeg blir ikke akseptert siden jeg ikke har noen diagnose slik søsteren min har. For hun var såååå syk når hun fikk diagnosen. Så alt handler om hennes stoffskiftet. Kampen her har jeg tatt på egenhånd. Orker ikke mere tårer, oppgitthet, suicidale tanker, og mislykkethet.
Blir så glad når jeg endelig blir tatt på alvor, og dere er til super hjelp og støtte
Det var fastlegen min som sa at jeg måtte ha antihistaminstopp i uken før, men Anti-TPOen er jo egentlig en ganske grov måling. Uansett antihistaminer eller ikke. Hva tror du?
Du hadde nå selv en kraftig økning i antistoffer. Merket du at formen ble veldig mye verre over kort tid når verdien steg så mye som den gjorde?
Selv merket jeg at halsen vokste kraftig i midten av august i fjor. Merkelig at antistoffverdiene ikke ga noen utslag siden kjertelen endret seg så mye. Hadde faktisk regnet med at det endelig viste at det kunne være stoffskiftet.
Det kan være på grunn av strumaen at fastlegen min var såpass lett å overtale for å få levaxinen. Han har også behandlet søsteren min mot det samme.
Debuten på lavt stoffskifte i familien vår er også litt utenom det vanlige. Vi går ned i vekt bla (jeg gikk ned 20 kg på et år. Ble mistenkt for å ha anoreksi), og hadde diare og ikke forstoppelse. Jeg trodde at jeg hadde fått cøliaki. Jeg tok ikke til meg næring, og begynte å reagere på gluten bla.
Fikk tatt gastroskopi i mai 2010. Da hadde jeg gått på glutenfritt i to mnd før det, og testen var negativ. Så etter det har jeg fått høre at jeg må ikke tro at jeg har cøliaki bla. Det er så sårende at jeg ikke har ord !!!
Mitt forhold til familien min (ikke bare mamma og pappa, men mormor også) har blitt dårlige i forhold til enkelte ting etter alt dette. Heldigvis har jeg hatt noen å snakke med for å takle familien min. Hvis ikke hadde jeg nok vært død og begravet allerede. Men nå går det mye bedre, og jeg er ikke suicidal nå
Men det har vært tøft, men nå nyter jeg hver dag jeg er i form. Har fortsatt noen dager hvor jeg er helt fjern og gåen, men det er heldigvis ikke på langt nær så ofte. Har merket at de beste dagene mine er mandag til onsdag, kansje torsdag og så begynner formen å dale. Bruker ofte helgene til å ta meg igjen.
Før jeg begynte med levaxin hadde jeg også den der følelsen av å plutselig miste energien, samt å besvime. Denne har gikk seg på levaxin, men merker at når jeg er underdosert så får jeg den igjen. Er det noen andre som har erfaring med dette selv?
-
17-03-11, 21:28 #4
Ikke for FT3, men for TSH (som de fleste leger legger STOR vekt på) er det viktig å ta prøver kl 08 om morgenen. Medikamentfastende. Om timen du har til lege er sent på dagen, så kom heller tilbake 08 om morgenen etter. Da får du en mer relevant måling av TSH enn når du tar prøve kl 12
-
17-03-11, 21:49 #5
Okey. Visste vel egentlig at den må tas på morgenen, men ville innse det kansje

Men en liten ting, skal ikke blodprøvene tas til samme tid hver gang? Blir det ikke litt feil å ta de så tidlig denne gangen, og seint neste, tidlig etter der og seint etter det igjen?
Og noe helt annet, er det noen andre som ligger og skjelver før en tar levaxinen om morgenen? Det virker som kroppen min lengter desperat etter medisin. Kan det være på grunn av at levaxinen taper seg så mye på ett døgn? Skal ikke levaxin ha en halveringstid på 7 dager? Det er også noen ganger den dagen jeg har tatt mindre dose enn vanlig at jeg er urolig i kroppen når jeg skal sove. Har prøvd meg litt frem, og det hjelper om jeg tar 50 mikrogr før jeg sovner. Dette har jo ganske likt som at jeg merker at jeg ikke har tatt medisinen på morgenen. For lite=skjelven og urolig.
Forresten, mens jeg husker på det. Er det noen andre her som er helt avhengig av sjokolade? Jeg kan spise sjokolade midt på natta til og med. Kan spise 3 store plater med sjokolade på en dag. Blir aldri kvalm, uvel eller noe. Det er forferdelig å ha det sånn.
En annen ting også. Før jeg startet på levaxin i høst målte jeg kroppstemperaturen når jeg våknet. Den var 35.4, målt i munnen. Da hadde jeg sovet med 2 dyner, to tepper og igjenlukket vindu, og jeg frøs. Dette var i august/begynnelsen på september. Tror det var 10 grader ut på den tiden.
Ang TSH er fastlegen min ikke så veldig nøye på den målingen
Han ser litt på den, men han bryr seg mest om Fritt T4.
-
24-03-11, 14:26 #6
Hei igjen folkens

Da har jeg vært til legen og tatt nye blodprøver som jeg nettopp har fått svar på. Lurer på om dere kunne ha sett over dem, og gitt meg en tilbakemelding på hvordan ståa er
Grunnen til at jeg spør er at dere har så mye kunnskap om emnet. Jeg skal til legen i morgen, men vil gjerne være litt forberedt.
Prøvene ble tatt 21/3-2011 så de er helt nye.
TSH 0.01 (0.27-4.20)
Fritt T4 24.1 (12-22)
Fritt T3 6.5 (3.9-6.7)
Anti-TPO 39 (<35)
HB 14.4 (11.7-15.3)
Jernmetning 30 (har ikke funnet ref. på denne målingen. Heter den noe annet kanskje?)
B12 236 (141-489)
Folat 7 (10-42)
Ferritin 24 (10-167)
Jern 19.2 (9-34)
TIBC 64 (47-83)
Jeg kan nå si hva jeg tror bør gjøres. Alle stoffskifteprøvene er fine. B12 er veldig lav, folat likedan. Så kanskje tilskudd med B12 og Folat og nye prøver om en stund.
Lignende tråder
-
Lavt Stoffskifte. Jeg har ingen kjertel, alt er operert bort.
Av marge i forumet Lavt stoffskifteSvar: 76Siste melding: 30-06-10, 13:19 -
I årevis med lavt stoffskifte uten å bli tatt på alvor
Av Mari i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 12-04-10, 10:20 -
Bilder jeg har tatt :)
Av Lilja i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 11Siste melding: 03-10-06, 20:59 -
TRENING- hva trener dere med/trener dere i det hele tatt
Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 26Siste melding: 28-09-05, 21:34

Andrè Bjerke.
Svar med sitat

Bokmerker