Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    39
    Meldinger
    8

Standard Ingen er sikre på om jeg i det hele tatt har lavt stoffskifte

Jeg har struma, en søster med lavt stoffskifte (hun hadde tydelige blodprøver ved diagnosetidspunkt), så å si alle hypotyreosesymptomer og blodprøver som er skyhøye uten overdosesymptomer.

Første gang jeg gikk til legen var november 2008. Da var TSH 2.22 og Fritt T4 20 eller 22. Fikk påvist struma allerede da. De mest fremtredende symptomene var tretthet, hodepine, trykk bak øynene.

April 2009 var jeg til legen for en sjekk siden jeg skulle starte på ritalin. Da ble TSH målt til 1.91 og Fritt T4 16.9. Symptomene mine var da tretthet, hodepine, treg tankegang, aldri opplagt, hodepine, trykk bak øynene.

Menstruasjonen fikk jeg når jeg gikk i 8.klasse, men den har til dags dato aldri vært normal. Det er vel normalt at den normaliserer seg på 11 år, ikke sant?

September 2009 tok jeg meg også en tur til legen. TSH var da 1.92 og Fritt T4 18 eller 20. Jeg ble bare trøttere og trøttere, samtidig som jeg hadde resten av symptomene nevnt tidligere.

Januar 2010 var TSH 3.02 og Fritt T4 18 (ikke helt sikker).

August var TSH 3.20, Fritt T4 ble ikke målt. Fastlegen min mente jeg var deprimert, nektet å høre på meg, og ville sende meg til gynekolog pga uregelmessig menstruasjon. Har aldri vært til denne legen igjen, og var tenker fortsatt på å rapportere henne inn.

Jeg går til psykiater, og har gjort det siden Januar 2009. Har ADHD, tilbakevendende depresjon (ihvertfall en periode med depresjon som ikke skyldes stoffskifte) samt symptomer på angst og tvang. Jeg bruker ingen psykofarmaka for tiden, men bruker vallergan hver kveld for å få sove.

September 2010 byttet jeg fastlege. Var da så syk og oppgitt at jeg nærmest krevde å få levaxin. Hadde fått bare flere og flere symptomer siste tiden, og halsen min var så hoven pga struma at jeg var hes, kremtet mye og hadde mye halsvondt. TSH var da 4.1 og Fritt T4 var 17.1. Opptrapping på medisiner er ikke helt min greie, så tok 50 mikrogr første dagen, 75 mikrogr andre dagen og 100 hver dag etter det. Kroppen min higet etter å få tilskudd av tyroksin. Formen ble bedre etter 3 dager

Ble så lagt inn på psykiatrisk midten av oktober. Psykiateren min søkte meg inn 14 dager før jeg begynte på levaxin fordi jeg var så sliten. Like før jeg ble lagt inn økte jeg dosen til 150 mikrogr, og verden ble klarere. Kjempedeilig Det første de gjorde på psykiatrisk var å tilby meg 25 mikrogr levaxin siden jeg ikke hadde krav på egentlig ingenting siden jeg ikke hadde diagnose. Etter mye krangling hvor jeg ble innkalt til psykologen for et møte med turnuslege og resten av gruppen min fikk jeg så økt dosen til 50 mikrogr. Herregud, jeg var dårlig. Måtte støtte meg til noe for eide ikke balanse, hadde konstant vondt i hodet og trykk på øynene. Det ble tatt nye blodprøver første uken og da var TSH 0.05 og Fritt T4 25.8. De loppet meg så for blod etter å ha gått på 50 mikrogr etter to uker. Da var TSH o.17 og Fritt T4 17.1. Ikke rart jeg ble dårlig når jeg var der. Men beit tennene sammen for ville gjerne gjennomføre siden psykiateren min ville finne ut hvorfor jeg var så dårlig og sliten. Etter 4 uker på psykiatrisk ble jeg skrevet ut, og konklusjonen på oppholdet var at jeg var sliten. Samme grunn til hvorfor jeg ble lagt inn. Hvorfor kunne de ikke bare hørt på meg?

Økte dosen uken til 150 mikrogr etter jeg ble skrevet ut, og tok nye blodprøver desember 2010. Da var TSH 0.02 og Fritt T4 28. Desverre så fikk jeg veldig elveblest på denne tiden, og kuttet dermed ut levaxin i jula med det resultat at jeg gikk inn i en depresjon. Tok ny blodprøve etter å ha kuttet ut levaxinen fra midten av desember til midten av januar 2011. Da var TSH 0.04 og Fritt T4 12.2. Jeg var helt gåen.

Startet med 150 mikrogr samme dag som blodprøven ble tatt. Det tok rundt to uker etter jeg startet med levaxin igjen så var depresjonen borte.

Ny blodprøve midten av februar. TSH var da 0.01 og Fritt T4 30.8. Jeg hadde det kjempebra

Fastlegen min sa at han synes det var kjempebra at jeg var bedre, men han skjønte ikke hvorfor :P Søtt sagt. Så fortsetter på levaxin fremover jeg ja. Har fått et nytt liv siden jeg begynte på det.

Var litt usikker på om jeg hadde overdosesymptomer ved siste blodprøve, så trappet ned til 150 mikrogr x 6 og 100 mikrogr x 1. Jeg er kald inni meg, trøtt, vondti hodet, sliten.

Tenker på å stikke innom legen min i morgen for å ta en ny blodprøve, og så øke dosen til 150 mikrogr hver dag for da har jeg det best

November 2010 fikk jeg undersøkt strumaen min med ultralyd, men den var helt fin Heldigvis.

Har endelig fått overbevist psykiateren min om at det er stoffskifte som var årsaken til at jeg har vært så syk, og tenker på å prøve ny medisin mot ADHDn så snart jeg er stabil på stoffskiftet.

Jeg har ikke fått noen offisiell diagnose på stoffskiftet, og må betale levaxinen av egen lomme. Alt for at jeg skal ha det bra sier nå jeg Koste hva det koste vil.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Ingen er sikre på om jeg i det hele tatt har lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Sommerfuglen Vis post
    ..

Startet med 150 mikrogr samme dag som blodprøven ble tatt. Det tok rundt to uker etter jeg startet med levaxin igjen så var depresjonen borte.

Ny blodprøve midten av februar. TSH var da 0.01 og Fritt T4 30.8. Jeg hadde det kjempebra

Fastlegen min sa at han synes det var kjempebra at jeg var bedre, men han skjønte ikke hvorfor :P Søtt sagt.
    Hmmm - ikke så veldig søtt, da

Jeg er selvfølgelig ingen lege - men...
    hvorfor skulle en stoffskiftemedisin bedre tilstanden - til de grader - hos en som ikke har problemer med stoffskifte ..
    (ref legen din; som har slått seg til ro med at du ikke har stoffskifteproblemer)
    Det høres rett og slett ikke logisk ut

Du kan be legen om henvisning til spesialist... har ikke hjulpet meg noe særlig å være hos spesialist,
    men kanskje du vil få en annen og bedre erfaring ved å dra til en endokrinlog.

Håper noen tungvektere her inne har tid til å hjelpe og støtte deg mer enn hva jeg evner her og nå.

Uansett: Velkommen skal du være - og Lykke til
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Ingen er sikre på om jeg i det hele tatt har lavt stoffskifte

Har du fått målt anti TPO, Sommerfuglen?

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    39
    Meldinger
    8

Tusen takk for det Supert med svar.

Jeg har allerede vært hos en endokrinkirurg for å ta ultralyd av skjolbruskkjertelen. Hun så på blodprøvene mine, og mente jeg skulle ha det bra når både TSH og Fritt t4 var innafor normalen. Så kan ikke komme til hun igjen med mine blodprøver desverre.

Så vet ikke om jeg har noen sjanse til å komme til en endokrinolog siden jeg ikke har en diagnose. Vet du om det er mulig?

Fastlegen jeg har nå er den eneste som har brydd seg om stoffskiftet, og hos han blir jeg hørt. Det er så godt. Han tar meg på alvor. Vet ikke hva som har skjedd om jeg ikke hadde hatt han. Da hadde jeg nok vært veldig syk fortsatt.

En annen ting. Jeg merker at huden min er veldig deigete når jeg går på feil dose, og så har jeg veldig mye indre frost. Høres det kjent ut?

Er ganske så ny i gamet, så kan ikke så veldig mye om stoffskifte, men har en liten fordel med at jeg har hatt litt anatomi på høyskolen.

Den dagen jeg fikk levaxin tok jeg en god del blodprøver. Alle antistoffer, hormoner og stoffskifteprøver ble tatt, og eneste prøven som var unormal var TSH. Den var på 4.1, og normalområdet var 0.27-4.0. Har du hørt om noen som har fått en diagnose kun på grunnlag av symptomer, og med så fine prøver som jeg har?

Jeg hadde lav B12, lavt ferritin, lav HB (var på 15 i september 2009, og ca 13 i september 2010). Anti-TPO var godt under grensen, det var TRAS også. Likevel mener fastlegen min at jeg har en tyreoiditt.

Det siste året har jeg glemt veldig mye. Kommer ikke på ord som jeg tidligere har kunnet, stotrer, er fjern, koblet ut i samtaler. Følelse av brain fog, jeg har hørt at noen har snakket til meg men ikke fått med meg noe. Vet du om jeg kan få tilbake min gamle hukommelse og sånn når jeg er riktig medisinert? Tenker å begynne å studere på høsten, men hukommelsen bekymrer meg :S

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

En annen ting. Jeg merker at huden min er veldig deigete når jeg går på feil dose, og så har jeg veldig mye indre frost. Høres det kjent ut?
    Helt typisk symptom på lavt stoffskifte
    Jeg hadde lav B12, lavt ferritin, lav HB (var på 15 i september 2009, og ca 13 i september 2010). Anti-TPO var godt under grensen, det var TRAS også. Likevel mener fastlegen min at jeg har en tyreoiditt.
    Dette er også typiske funn ved lavt stoffskifte. Anti TPO var kanskje under grensen for 2 år siden, men er den det nå? Etter min mening skal man jo ikke gå rundt med antistoffer mot eget vev, refernseområde eller ei

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    39
    Meldinger
    8

Anti-TPO er målt, og helt innenfor normalen. TRAS likedan.

Jeg skal få en utskrift av prøvene mine i morgen når jeg skal innom legen for blodprøve for TSH og Fritt T4.

Fant ut at jeg skulle prøve meg litt frem etter siste blodprøve siden verdiene var såpass høy som de var. Senket ukesdosen med 50 mikrogr for å prøve om det var bedre, men det fungerer ikke. Jeg er trøtt, sliten, kaldere inni meg, og tørrere hud. Definitivt ikke rett dose. Mulig jeg skal øke med 25 mikrogr for blodprøvene for å kjenne om det er bedre. Fastlegen min hører på meg, og han vet at jeg føler meg frem med doseringen.

For å kunne måle Anti-TPO og TRAS igjen må jeg bestille en time til legen. Jeg går på tabletter for å kunne sove, og de tablettene er allergitabletter (vallergan). For å kunne måle antistoffene må jeg holde meg unna antihistaminer i en uke, så må finne på noe lurt til da

Antistoffene har jeg kun målt en gang, det var 30.september i fjor. Ikke lenge siden det. Trur du de kan ha forandret seg mye på den korte tiden?

TSH og Fritt t4 er de to prøvene jeg har målt flere ganger i løpet av to år

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Smile Sv: Ingen er sikre på om jeg i det hele tatt har lavt stoffskifte

Da jeg så at du må så høyt opp på skalaen ift. ft4, tenkte jeg at jeg var nysgjerrig på ft3. Du vet; man må ha nok ft4 for å produsere nok ft3 som er det aktive stoffskiftehormonet. Ft4 er lksom råoljen, mens ft3 er bensinen etter at ft4 har vært i raffineriet. Så da er jo spørsmålet om du danner lite ft3 av din ft4, eller om du må ha ganske høy ft3 i blodbanen for å få nok inn i cellene rundt i kroppen. F.eks så kan lav selen gjøre at man danner lite ft3.. Uansett syns jeg det er kjempeflott at du har tatt tak i stoffskiftereguleringen din selv og at du stoler på deg selv og det kroppen din forteller deg.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark og Oslo
    Meldinger
    43

Hei!
    Jeg går på levaxin for lavt stoffskifte. Er nå oppe i en dose på 125 mikro pr dag. Det har vært en langsom økning siden jeg begynte på 50 mikro i mars 2010. Min anti-TPO var i begynnelsen 75 og har sien 2004 steget til over 1300. I fra en verdi på mellom 200-00 steg den så og si over natta. Jeg er allergiker og går på Telfast(har bruk Aerius før) fast hver dag hele året. anti-TPO har ligget fast over 1300 de siste to årene. Det eneste jeg passer på når jeg tar blodprøver er å ta disse medisinfastende om morgene. Har en grei avtale med legekontoret og kan komme innom når de åpner. Skal jeg ta utvidede blodprøver gjør jeg dette på sykehuset om morgenen, medisinfastende. Har du fått målt D-vit?? Jeg er helt avhengig av solen eller tilførsel av vit D om vinteren. For å få sove godt tar jeg tilskudd av B-vit (TrioBe på resept) og magnesium (Bio-magnesium) om kvelden. Dette hjelper meg godt. Lykke til . Fastlege som hører på deg er alfa og omega. Jeg fikk ikke hjelp av endokrinologen men av fastlegen

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    39
    Meldinger
    8

Tusen takk for alle sammen Merker dere har mye kunnskap å komme med

Ang T3 har jeg ikke målt det siden den blodprøven jeg tok den dagen jeg startet meg levaxin. Da var verdien akkurat midt i normalområdet, så var ikke så mye hjelp i den heller da.

Kansje lurt å få målt T3 i morgen også.

Til vanlig tar jeg blodprøven etter jeg står opp. Det kan ofte være i 12-tiden. Da pleier jeg å dra rett til legekontoret. Er det noe som er lurt for å få best mulig verdi på T3.

Det eneste som er målt etter jeg begynte på levaxin er TSH, Fritt T4 og HB.

Hvilke prøver er det jeg bør kontrollere regelmessig?

Husker desverre ikke om D-vitamin, selen, B12 er målt i det hele tatt. Eneste jeg husker er at det ble tatt maaaange prøver den dagen jeg begynte med levaxin. Fikk også en utskrift at de prøvene som ble tatt, men i et av raseriutbruddene mine så ble de papirene revet i 1000 biter sammen med en EKG-strimmel, og flere legepapirer og noen planter. Som sagt, mye innestengt sinne etter all motgangen jeg har hatt både hjemme og hos leger.

Har fått at jeg er LAT, bortskjemt, alle er jo litt sliten og mye mer det siste året spesielt. Men er på god vei til å komme til bunns i dette nå. Jobbet hardt for å få overbevist psykiateren jeg går til om at det er stoffskiftet og ikke psykisk, og hun sa for noen uker siden at stoffskiftet er en vanskeli del i medisinen. Så hun venter til at jeg er stabil for å prøve nye medikamenter. Familien min snakker jeg nesten om når det gjelder stoffskiftet. Jeg blir ikke akseptert siden jeg ikke har noen diagnose slik søsteren min har. For hun var såååå syk når hun fikk diagnosen. Så alt handler om hennes stoffskiftet. Kampen her har jeg tatt på egenhånd. Orker ikke mere tårer, oppgitthet, suicidale tanker, og mislykkethet.

Blir så glad når jeg endelig blir tatt på alvor, og dere er til super hjelp og støtte

Det var fastlegen min som sa at jeg måtte ha antihistaminstopp i uken før, men Anti-TPOen er jo egentlig en ganske grov måling. Uansett antihistaminer eller ikke. Hva tror du?

Du hadde nå selv en kraftig økning i antistoffer. Merket du at formen ble veldig mye verre over kort tid når verdien steg så mye som den gjorde?

Selv merket jeg at halsen vokste kraftig i midten av august i fjor. Merkelig at antistoffverdiene ikke ga noen utslag siden kjertelen endret seg så mye. Hadde faktisk regnet med at det endelig viste at det kunne være stoffskiftet.

Det kan være på grunn av strumaen at fastlegen min var såpass lett å overtale for å få levaxinen. Han har også behandlet søsteren min mot det samme.

Debuten på lavt stoffskifte i familien vår er også litt utenom det vanlige. Vi går ned i vekt bla (jeg gikk ned 20 kg på et år. Ble mistenkt for å ha anoreksi), og hadde diare og ikke forstoppelse. Jeg trodde at jeg hadde fått cøliaki. Jeg tok ikke til meg næring, og begynte å reagere på gluten bla.
    Fikk tatt gastroskopi i mai 2010. Da hadde jeg gått på glutenfritt i to mnd før det, og testen var negativ. Så etter det har jeg fått høre at jeg må ikke tro at jeg har cøliaki bla. Det er så sårende at jeg ikke har ord !!!

Mitt forhold til familien min (ikke bare mamma og pappa, men mormor også) har blitt dårlige i forhold til enkelte ting etter alt dette. Heldigvis har jeg hatt noen å snakke med for å takle familien min. Hvis ikke hadde jeg nok vært død og begravet allerede. Men nå går det mye bedre, og jeg er ikke suicidal nå Men det har vært tøft, men nå nyter jeg hver dag jeg er i form. Har fortsatt noen dager hvor jeg er helt fjern og gåen, men det er heldigvis ikke på langt nær så ofte. Har merket at de beste dagene mine er mandag til onsdag, kansje torsdag og så begynner formen å dale. Bruker ofte helgene til å ta meg igjen.

Før jeg begynte med levaxin hadde jeg også den der følelsen av å plutselig miste energien, samt å besvime. Denne har gikk seg på levaxin, men merker at når jeg er underdosert så får jeg den igjen. Er det noen andre som har erfaring med dette selv?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Til vanlig tar jeg blodprøven etter jeg står opp. Det kan ofte være i 12-tiden. Da pleier jeg å dra rett til legekontoret. Er det noe som er lurt for å få best mulig verdi på T3.
    Ikke for FT3, men for TSH (som de fleste leger legger STOR vekt på) er det viktig å ta prøver kl 08 om morgenen. Medikamentfastende. Om timen du har til lege er sent på dagen, så kom heller tilbake 08 om morgenen etter. Da får du en mer relevant måling av TSH enn når du tar prøve kl 12

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 76
    Siste melding: 30-06-10, 13:19
  2. Svar: 10
    Siste melding: 12-04-10, 10:20
  3. Bilder jeg har tatt :)
    Av Lilja i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 11
    Siste melding: 03-10-06, 20:59
  4. TRENING- hva trener dere med/trener dere i det hele tatt
    Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening