Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
-
11-03-11, 21:57 #11
Hvilken medisin, levaxin, liothyronin, erfa?
Har postet en tråd under blodprøver, men har spørsmål som gjelder medisin, så poster en her også. Kanskje jeg kan få flere råd.
Jeg er operert for struma for mange år siden, og har lite eller ingen kjertel igjen. Har tatt levaxin siden, har ikke visst om alternativer før jeg begynte å lese her. Leste her fordi jeg nå er veldig trøtt og sliten, og lurer på om dette skyldes stoffskifte. Jeg har en del verk i ledd/muskler, fryser alltid på bena, svinger i humør. Jeg er sliten og har lite ork til noe. Plages med svimmelhet. Doseringen nå er 150 mg levaxin daglig + 150 ekstra to dager. Leser om lavt stoffskifte, og har omtrent alle symptomer på dette.
Har ingen hjertebank, eller stress-følelse, som jeg husker jeg hadde på høytstoffskifte. Legen har nå latt meg prøve liothyronin, 10 mg hver dag i tillegg til levaxin. Har gått på det en uke nå, men merker faktisk ingen forskjell. Tar det tid før dette virker?
Blodprøvene for en uke siden viste
S-ft 4: 21
S-tsh: 0,01
FT3: 3,4
Prøvesvar en måned før:
S-ft4 19
s-tsh 0,0
ft3 3.9
Ref.omr:
S-ft4 9,0-22,0
s-tsh 0,2-4,0
ft3 2,3-5,7
Jeg ser FT3 har gått ned siden sist, enda FT4 øker. Kan dette være årsak til at jeg føler meg sliten? Legen har ingen erfaring med andre medisiner, men jeg er henvist endokrinolog, det kan være lang ventetid. Hva gjør man for å få prøve f.eks Erfa. Hvor kan jeg lete for å se hvilke leger som gir dette, ser ut som det er vanskelig å få prøve? Jeg prøver nå å legge om kosthold til lavkarbo, føler meg "lettere" i kroppen, men slett ikke mindre sliten enn før. Svimmelhet er der fortsatt. Stemmer det at jern S-Ferritin på 36 med ref.omr. 15-200 er helt fint? B12 var i oktober 399 med ref 170-650, også det bra?
Kjenner meg godt igjen i de symptomene som er listet for binyretretthet. Men er det sånn at dette ikke er en anerkjent diagnose? Hvordan får man det påvist? og hvordan behandles det? Det er mye info her, ikke så lett å skjønne alt. Hvis det er binyrer, kan jeg få legen til å teste? Eller må jeg selv bestille en form for test? Hva er behandlingen, finnes det god behandling? Skal jeg ikke ta T3 tilskudd hvis mine binyrer ikke fungerer som de skal?
og når det gjelder liothyronin, vet dere hvor lang tid det tar før man skal merke virkningen i kroppen? Usikker på om jeg skal forsøke å øke allerede, eller vente.
og Erfa, kan det være bedre hvis binyrer er svekket?
Og - hva skjer med kroppen hvis T3 ligger for lavt over tid?
Hilsen KristinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-03-11, 23:29 #12
Sv: Hvilken medisin, levaxin, liothyronin, erfa?
Det finnes god behandling mot svekkede binyrer. For å få den behandlingen må du kontakte en privat lege. På forsiden av forumet er det listet noen leger som hjelper med slikt. Du kan starte med å teste en blodprøve av cortisol kl 08 om morgenen. Tidspunktet er viktig. T3 hjelper med en gang. Er stort sett forsvunnet ut av kroppen innen 6 timer. Kan derfor være en ide å dele opp dosen slik at du tar T3 flere ganger om dagen. Ikke senere enn ettermiddag. Du kan ta T3 selv om du har dårlige binyrer, men du vil stresse binyrene mer. Samtidig stresses binyrene av mangel på T3 også. Mao binyrene må behandles hvis de ikke fungerer. Det kan jo også være at du ikke tåler syntetisk medisin særlig godt. Da kan Erfa være et alternativ som du selv nevner. Da må du oftes også i kontakt med en av de nevnte privatleger. Mangel på T3 vil føre til at kroppen går med stoffskiftesymptomer slik som du jo har. Jo lengre du går slik uten å få hjelp, jo lengre tid tar det å bli frisk selv med rett behandling.
-
12-03-11, 07:44 #13
Hej Kristina

Hvor mange år er "for mange år siden"? Det er mit indtryk OG erfaring, at selv såkaldt velreguleret medicinering med syntetisk thyroxin - vil med (kvinde)alderen vise sig at have været utilstrækkelig og med til at oparbejde adskillige nutrientmangler, der lidt efter lidt begynder at reducere både behandlingseffekt OG den almindelige tilstand generelt.
Personligt mener jeg, at alle kvinder før, under og efter overgansalderen burde obligatorisk sættes i behandling med Thyroid, fordi det er netop omkring denne livsfase, at selv de tilfredse mangeårige Levaxin-brugere begynder at miste helbred og livskvalitet i ekspresfart, men får som regel et standardsvar hos lægerne, at "det er bare den snarlig overgangsalder" og det skal man bare acceptere. DET SKAL MAN IKKE!
Det er IKKE helt fint! Ferritin skal være langt højere hos os med hypothyreose og B12 meget gerne et stykke over ref.omr.
Der bør også måles jod i døgnurin, og dette uanset om du har antistoffer eller ikke, eller om du har en død eller rest-levende kirtel tilbage, fordi jod spiller bl.a. en vigtig rolle i kroppens tømning af fluordepoter. Alle kroppens celler har jod-receptorer, der bliver highjacked af fluor, med ødelæggelsen af kroppens detox-formåen til følge, så evt. jodmangel skal forebygges og det er ikke altid at jodtilsætnig til f.eks bordsalt nytter, da ikke alle kan nyttiggøre den pågældende jod-forbindelse.
Ophør med fluorholdig tandpasta og undersøg hos din tandlæge hvor meget fluor har h*n egentlig behandlet dine tænder med.... Fluor fra tandpasta, the og andre hverdags kilder forstyrrer også omdannelsen af T4 fra medicinen til T3 i kroppens celler fordi jod og fluor tilhører samme atom-gruppe, hvor fluor er den mest aktive og atomart invasive af alle halogener. Hvis et jod-atom og et fluor-atom skal løbe om kap mod cellens jod-receptor - vil fluor altid vinde over jod, fordi fluor er det mest atomart aktive bland alle halogener.
Jeg vil foreslå dig en test af kostholdet kombineret med kosttilskud i et par måneder eller tre. Får du det bedre (
) - da kan du komme videre i både valget af medicinen og permanente justeringer af både kosten og kosttilskud samt se om dine binyre-symptomer ikke bliver mildere (
). Jeg tror helt bestemt, at du kan komme til at have det meget bedre end selv dengang, hvor du mente (?) at du havde det godt på Levaxin.
Udeluk konsekvent og brutalt alt sukker og sukkerholdigt fra din kost. Ikke engang udelukkelse af stivelse er så vigtig som udelukkelse af sukker. Fordelt over dagen indtag hver dag 2-3 gram C-vitamin, 1500 mg magnesium citrat, 100-200 mcg D3-vitamin, 300 mg B6-vitamin, 100 mcg K2-vitamin og et ordentlig complex af B-vitaminer. Alt dette bør indtages i kapsler, lige som 2-3 kapsler kombinerede (essentielle & ikke-essentielle) aminosyrer til hvert måltid.
Spis ikke fiberholdig kost for tæt på indtagelse af medicinen og endelig - brug salt (Himalaya) i behagelige mængder og reducer indtagelse af planteolier til uraffineret olivenolie til kold mad, og uraffineret kokosolie til varm mad. Styr langt udenom øvrige planteolier (de skader ikke så meget i rimelige mængder, men de hjælper heller ikke) og margarine eller fedtreducerede smørprodukter. Man må ikke indtage under 2000-2400 kcal om dagen og energifordelingen bør ligge på ca. 1/3 fra proteiner, 1/3 fra kostfedt og 1/3 del fra lavt GI-kulhydrater.
Det er den rette vej at gå, for at forberede sig selv og kroppen til en fornyet behandlings-type fordi man kan altså ikke opnå en god effekt alene ved at få recept på "noget", gå på apoteket og håbe på bedring. En effektiv behandling skal bygge på både medicinering OG tilpasning af sit kosthold og tilskud. Bare kig over hos rexxy69.
Jeg mener (med hånden på hjertet) at hvis du bestemmer dig for denne "test", at du bliver så tilpas overrasket og bedre, efter de 2-3 test-måneder, at du kan meget bedre overskue at tilrettelægge din fremtid med hensyn til både valg af medicinbehandling fremover (Thyroid?), støtte af binyrene OG de livgivende ændringer af kost og tilskud, der kan give dig en hel del liv tilbage, du ellers troede var tabt forever. Håber du gider indlade dig på dette eksperiment. Kender til flere andre der gjorde og... fortrød kun at de ikke gjorde det før.
Rigtig god bedring.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-03-11, 15:44 #14
Tusen takk for svar begge to!
Dette må jeg lese grundig. Det er ca 15 år siden operasjon. Og jeg nærmer meg nå overgangsalder. Jeg er skremt etter å ha lest her hvordan leger behandler pasienter med stoffskifteproblemer. Jeg fikk etter operasjon beskjed om at jeg ikke ville merke noen problemer etter operasjonen bare jeg tok levaxin, som ville erstatte kjertelen helt ut.
Jeg har i mange perioder tidligere hatt helseproblemer, uten at det har vært tema at det kunne knyttes til stoffskifte. Jeg har ikke tenkt på det selv heller, desverre, stolte på legen.
Jeg har i ettertid fått utskrift av blodprøver fra min forrige lege. TSH rundt 4, T4 16. T3 ble ikke tatt. Videre tok jeg alltid levaxin om morgenen, legen sa aldri at den ikke skulle tas når de skulle ta blodprøver.
Jeg skal lese igjen gjennom rådene fra Anisa, dette er svært interessant for meg. Jeg skal også se om det finnes alternative leger jeg kan få time hos. Igjen, tusen takk for svar!
KristinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
14-03-11, 07:08 #15
Hei Kristina
Vi er mange som har stolt på legens forsikring om at alt ble bra både etter operasjon og ved å ta levaxin. Jeg var en av dem. Og det ble ikke så bra, jeg fungerte både halvveis og kvartveis i mange år.
Mitt råd er å lese seg opp. I verste fall bytte fastlege. Dersom du vurderer å gå til andre leger, kan jeg varmt anbefale Heggeli helhetssenter i Oslo, en lege med initialene D S. Det koster litt, kanskje 20-30 000 første året. Men om du kan få helsa tilbake, er det kanskje verd det? Legene på Balder har litt forskjellig måte å behandle på, derfor kan det være en usikker vei som kanskje ikke gir deg det du trenger. Legen på Heggeli har stor kompetanse på hormoner. Vi er mange som har flere hormoner som vi har lave verdier på. Å få tilskudd av det du mangler kan gi deg livet tilbake.det å gå med en underbehandlet hypotyreose, som jeg vil si at du har gjort, i likhet med meg, kan gjøre mye skade mange steder i kroppen. derfor er det fint å få en lege som ser hele deg under ett. Det er lang ventetid, så om du vil gå dit, er det bare å kaste seg ut i det! Og ellers har Anisa mange gode råd!
Lykke til!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
15-03-11, 15:58 #16
Takk for svar Ruth!
Hilsen KristinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Dosering av Levaxin og Liothyronin
Av Marin Grense i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 13-04-08, 20:09 -
Født med Hypotyreose. Lav dose? Er Levaxin en bra medisin?
Av egfins i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 17Siste melding: 26-02-08, 18:19 -
har levaxin og liothyronin-kan jeg bli bedre med armour?
Av Tor i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 8Siste melding: 31-08-07, 19:26 -
Dosering Levaxin/Liothyronin
Av Bittebitt i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 1Siste melding: 22-06-07, 15:59 -
kombinasjon levaxin og liothyronin
Av Anna i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 18Siste melding: 09-08-05, 12:30
Svar med sitat

Bokmerker