Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Anna Gjest

Standard kombinasjon levaxin og liothyronin

E det nån som vet kordan sånn cirka man bør kombinere de her 2 medisinan??? 50/50 eller???
    ( har klart å skaffe mæ liothyronin på egenhånd, men hakke peiling på doseringen...)

Bruke pr dags dato 125mikrogram levaxin..

På forhånd 1000 takk for svar

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Man skal redusere Levaxindosen med 50 µg dersom man tar 10 µg T3 i tillegg, i følge det som står her:

Det kan være aktuelt å forsøke kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin til pasienter som til tross for optimal tyroksindosering (TSH-nivå mellom 0,2 og 1,0 mIE/l) ikke føler seg friske. I slike situasjoner anbefales det å erstatte 50 µg tyroksin med 10 µg trijodtyronin. Tanken er at det vil sikre tilstrekkelig trijodtyronintilførsel til alle kroppens vev. Dersom trijodtyronindosen bare adderes til tyroksindosen, vil det kunne føre til at pasienten blir overdosert.
    Hentet fra artikkelen "Behandling av hypotyreose" av Egil Haug, Tidsskrift for Norsk Lægeforening.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/P...SEKS_ID=520952

Forutsetningen er selvfølgelig at man er optimalt dosert på Levaxin i utgangspunktet (dvs. TSH gjerne under 0,5).

P.S. Jeg synes det høres litt skummelt ut å eksperimentere med T3 på egenhånd...

Gjest

Standard

Unnskyld at jeg spør, Kris: Er det mindre skummelt å eksperimentere med hydrokortison på egen hånd?? Eller som jeg gjorde - testet i 14 dager med Florinef?

Hydrokortison og Florinef er begge steroider, og Liothyronin er et syntetisk hormon...langt mindre risikabelt og teste med selv.....Mener n[ jeg da

Merete

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Kris.
    Jeg har også lest det Haug skriver, og han skriver også at den beste hormonbehandlingen er syntetisk. Etter min mening burde han holde kjeften på seg, for han har tydligvis ikke egen erfaring med noen av oss som har blitt bedre etter overgang til Armour.
    Når det gjelder hans utsagn du siterer ham på, om at T4 dosen må reduseres når man begynner med T3, så henger ikke dette heller på greip etter min mening.
    Man begynner jo med T3-tillegg fordi ens T4-beholdning lager for lite T3. Hvorfor i allverden skal man da redusere denne eneste kilden til sin lave T3-forekomst ?
    Og om man begynner med T3 selv om man har "nok" - er samme spørsmål : Hvorfor i allverden skal man da redusere sin eneste T3-kilde.

Når man tar et T3-tilleg, vil dette addere seg til den T3 man har fra før. Men det vil ikke røre T4-verdien! Hvorfor skal den da reduseres ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anonymous
    Unnskyld at jeg spør, Kris: Er det mindre skummelt å eksperimentere med hydrokortison på egen hånd?? Eller som jeg gjorde - testet i 14 dager med Florinef?

Hydrokortison og Florinef er begge steroider, og Liothyronin er et syntetisk hormon...langt mindre risikabelt og teste med selv.....Mener n[ jeg da

Merete
    Selvfølgelig er det uansett risikabelt å eksperimentere med reseptbelagte legemidler - og reseptfrie, for den saks skyld. Jeg syntes det var på sin plass å mane til litt forsiktighet - overdoseringssymptomer av T3 kan både være ubehagelige og direkte farlige, spesielt hvis man for eksempel har en (uoppdaget?) hjertelidelse. Dessuten kan det provosere fram en alvorlig grad av binyrebarkinsuffisiens, dersom man er disponert for det.

For ordens skyld; nei, jeg synes ikke det er mindre skummelt å eksperimentere med hydrokortison. Men jeg synes vel ikke det er så mye mer skummelt, heller...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Hei Kris.
    Jeg har også lest det Haug skriver, og han skriver også at den beste hormonbehandlingen er syntetisk. Etter min mening burde han holde kjeften på seg, for han har tydligvis ikke egen erfaring med noen av oss som har blitt bedre etter overgang til Armour.
    Når det gjelder hans utsagn du siterer ham på, om at T4 dosen må reduseres når man begynner med T3, så henger ikke dette heller på greip etter min mening.
    Man begynner jo med T3-tillegg fordi ens T4-beholdning lager for lite T3. Hvorfor i allverden skal man da redusere denne eneste kilden til sin lave T3-forekomst ?
    Og om man begynner med T3 selv om man har "nok" - er samme spørsmål : Hvorfor i allverden skal man da redusere sin eneste T3-kilde.

Når man tar et T3-tilleg, vil dette addere seg til den T3 man har fra før. Men det vil ikke røre T4-verdien! Hvorfor skal den da reduseres ?
    Jeg reagerer også på den måten han avfeier naturlig hormon på; han skriver bare: "Selv om slike preparater også finnes på markedet i dag, så er syntetiske preparater å foretrekke."

Rett nok argumenterer han for tilførsel av rent T4 lenger opp i teksten, der skriver han:

I dag er det internasjonal enighet om at pasienter med hypotyreose primært skal behandles med syntetisk levotyroksin natrium (L-tyroksin). Bakgrunnen for det er at:

- 80 - 90 % av trijodtyroninet i sirkulasjonen dannes ved dejodering av tyroksin i lever og andre vev.

- Dejoderingen av tyroksin til trijodtyronin eller revers trijodtyronin er metabolsk regulert og tilpasset kroppens behov.

- Tyroksin har lang halveringstid i blodet og kan doseres en gang daglig.
    Og i teorien høres jo det helt logisk ut - særlig det at dejoderingen er metabolsk regulert og tilpasset kroppens behov. Men det har jeg jo skjønt, både fra din historie og andres, at ikke alltid fungerer slik i praksis.

Jeg tror grunnen til at han anbefaler en reduksjon i Levaxindosen må ses i sammenheng med at han forutsetter at pasienten allerede er dosert så høyt at TSH er så lav som ned mot 0,2, og T4 er i øvre del eller over referanseområdet - men at man likevel har 'lave' T3-verdier. Da er antakelig årsakssammenhengen at man av en eller annen grunn ikke klarer å konvertere T4 til T3 - og dermed har man heller ikke behov for så høyt T4, siden man får tilført det manglende T3.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Da legen min i går skulle gi meg Liothyronin, slo han opp på PC og viste til at da skulle T4 reduseres med 50 mikro...Hvor han slo opp vet jeg ikke, men kanskje det også står i Blåboken, dette...
    Jeg synes din forståelse av dette, n'Finn, virker veldig logisk. Jeg liker ikke å redusere såpass mye, samt at det kan ta lang tid før det viser seg OM det virker eller ikke, og spørsmålet er da hvis det ikke blir bedring, hva virket ikke? Forvirret!!

Gjest

Standard

Hei Kris!

Man trenger ikke T3 for provokasjon av ovennevnte, alt du trenger er T4..og samme elendigheta dukker opp

Merete

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anonymous
    Hei Kris!

Man trenger ikke T3 for provokasjon av ovennevnte, alt du trenger er T4..og samme elendigheta dukker opp

Merete
    Men forskjellen er jo at T4 har en svært lang virketid (uker) mens T3 har effekt i løpet av en time eller så. Dessuten er det vel ikke helt riktig at det er T4 som sådan som provoserer fram overdosesymptomer og binyrebarkproblemer - det er jo først når det er dejodinert til T3 at symptomene kommer.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Ello
    Da legen min i går skulle gi meg Liothyronin, slo han opp på PC og viste til at da skulle T4 reduseres med 50 mikro...Hvor han slo opp vet jeg ikke, men kanskje det også står i Blåboken, dette...
    Jeg synes din forståelse av dette, n'Finn, virker veldig logisk. Jeg liker ikke å redusere såpass mye, samt at det kan ta lang tid før det viser seg OM det virker eller ikke, og spørsmålet er da hvis det ikke blir bedring, hva virket ikke? Forvirret!!
    I samme artikkel av Egil Haug antyder han en dosering på 100µg Levaxin og 10µg Liothyronin som passe - det tilsvarer omtrent forholdet mellom T4 og T3 som utskilles fra en frisk skjoldkjertel.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn