Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
13-04-08, 14:30 #1
Dosering av Levaxin og Liothyronin
Jeg har vært medisinert for lavt stoffskifte de siste 6 årene. Veien har tildels vært kronglete både pga liten forståelse fra fastlegen og fordi jeg føler kroppen hele tiden går på sparebluss. Symptomene vet dere ALT om
Jevnt og trutt har jeg måtte øke dosen av Levaxin, og de siste 1-2 årene har TSH verdien vært så lav at signalet fra hypofysen til kjertelen har vært undertrykt, noe som heller ikke er bra. Fritt FT4 og Fri-T3 har vært varierende, men stort sett over middelverdien. Det siste året har Fri-T3 beveget seg mot nedre del av normal-området uten at legen har kunnet gi meg svar på hvorfor verdiene går i motsatt vei av hverandre. Legen sier bare at jeg SKAL føle meg bra fordi TSH verdien tilsier at jeg egentlig tar for mye Levaxin. Uansett så føler jeg meg ikke bra og har de siste månedene lest en del på internett. Der finner jeg ut at kroppens evne til å omdanne Levaxin (T4) til T3 er dårligere hos enkelte mennesker og at man derfor etter noen år ofte trenger tilskudd av T3 (Liothyronin)...
Ved siste legebesøk "forlangte" jeg å få prøve Liothyronin og utrolig nok gikk legen med på det
Jeg har derfor redusert Levaxin med 50 mg om dagen og begynt å ta 10 mg Liothyronin (fordelt på 2x5mg) i tillegg. Dette er kun en måned siden, men jeg føler at jeg har litt mer tiltakslyst og "brain fog'n" har definitivt blitt mye bedre
Forbrenningen og den kommende bikinisesongen er det riktignok verre med...
Med dette håper jeg at alle verdiene kan bli optimale. Spøsmålet til dere er hva veien videre vil være - er det vanlig å fotsette å øke dosen av Liothyronin, og basert på hva? (jeg mener å ha lest at målingen av Fri-T3 ikke er like verdifull pga kort halveringstid til Liothyronin og derfor stor variasjon i Fri-T3 avhengig av hvor lenge det er siden du tok medisinen til blodprøve tidspunkt osv).
Og hva med Armour(?) - noen som har erfaring med det? Hvor/når er eventuelt det aktuelt - ville det hjelpe på forbrenningen...
-
13-04-08, 14:58 #2
Jeg bruker Armour og har stoppet ved det etter å ha vært gjennom kverna.
Liothyronin virket på meg i en uke så var det slutt og jeg vet ikke hvorfor. Store doser hjalp ikke meg iallfall.
Min egen erfaring er vel slik at hvis Levaxin og Liothyronin ikke virker bra nok så er det bare å prøve Armour.
Men her finnes jo mange som sier de har det utmerket på kombinasjonen Levaxin/Liothyronin og det sier jo mye om mangfoldet en behandling bør omfatte, og som legene fullstendig lukker øyne og ører for.
Armour kommer altid som et alternativ når Levaxin har vært prøvd og har feilet, og etter at kroppen er utpint og ødelagt. Da skal Armour liksom rette oppatt alle feil.......
Det er synd at legene avskjærer seg selv fra erfaringer med Armour som førstevalg.
Jeg hadde ikke vært der jeg er nå hvis jeg hadde fått velge Armour tidligere. Det er jeg sikker på.
Du tenker på vekt når du spør om forbrenninga, men det er mer komplissert. Jeg gikk ned alle kiloene som rant på i Levaxintia, og har ikke fått noen på meg igjen. Etter 3mnd. var 12kg borte og så gikk det saktere. Var 12 kilo bare vann ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-04-08, 18:07 #3
Hei, hvis du har det bra med de 50µg mindre levaxin og de 10 µg liothyronin, bør du fortsette med den dosen.
det som går igjepå forumene er at 10µg liothyronin er en ganske vanlig dose.
Men noen trenger mer.
Noe annet som går igjen er at ft4 kan ha falt for mye, og at man da må øke alt tilbake igjen.
Men ner helt okay med lav ft4.
De fleste trenger derimot en ft4 på midten eller to tredeler opp, samt en ft3 på samme nivå i referanseområdet.
Men noen trenger andre konstellasjoner.
Jeg ville foreslått en ny blodprøve forn å se hvor ft4 og ft3 er havnet.
Det men at TSH blir lav, er ganske vanlig og det er titusenvis av postinger på nettet om dette.
De på forene er enige om at ft4 og ft3 er mye bedre parametre på hormonsubstitusjon.
Hypofysen og hypothalamus er også mye mer sensitive til tilført thyroxin og derfor blir gjerne TSH lavere enn hos friske.
Står også på ürst sien nettiser og capio sine nettsider (=laboratorier)
og i Egil Haug sin artikkel om behanling av hypothyreose som ligger online i legetidsskriftet så nevner han spesifikt at ft4 skal gjerne to tredeler opp i referanseområdet og at man kan prøve liothyronin. Og at noensynes til å trenge ft4 ganske høyt. Dr. Toft skriver også noe slikt i et blad som heter Thyro International i en artikkel fra 2002 tror jeg og avviser at det er fare for osteoporose, etter mye erfaring med pasientbehandling.
nora
-
13-04-08, 18:38 #4
Sikkert denne Nora sikter til ?
http://tidsskriftet.no/2002/04/tema-...av-hypotyreose• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-04-08, 20:09 #5
Takk for respons fra dere begge. Godt å høre at undertrykt TSH nødvendigvis ikke fører til benskjørhet, noe som er min leges ankepunkt for å trappe ned på medisiner...
Hmmm, jeg tror nå ikke at 12 kg bare var vann, og jeg kunne ønske at det kunne bli "normalt" vanskelig for meg å gå ned i vekt. Ikke slik som nå med "konstant" slankekur (lav-karbo), til dels mye trening og sakte oppadgående vekt :evil:
Jeg likte spesielt godt n'Finn sin disclaimer... Jeg har vel også lært meg å bli veeeeldig nyansert og fakta-orientert i min kontakt med legen. Min erfaring er at man kommer ingen vei med syting eller følelsesutbrudd. Fakta fra internett og erfaringer fra dere andre på forumet her har vært gull verdt for meg for å stille min egen "diagnose" og for å overbevise legen.
Ja, jeg skal ta nye blodrøver allerede i morgen. Prøvesvarene og legetime på onsdag. Jeg ville bare ha noen "ekspert" uttalelser slik at jeg kan være litt forberedt i møte med legen min mtp videre dosering.
Jeg har nemlig definitivt ikke tenkt å gi meg før jeg føler at kroppen fungerer slik den skal, men tror samtidig det kan være lurt at ting stabiliserer seg i kroppen for å se om denne kombinasjonen av Levaxin og Liothyronin faktisk kan være løsningen.
10 mg Liothyronin er alstå ganske vanlig etter det jeg forstår fra svaret til Nora. Doseringen er bare ikke helt enkel mtp at tabeletten kun finnes i 20 mg og at man da må dele den lille tabletten i 4. Er det noen andre som føler at de kan kjenne når effekten av Liothyroninen går ut av kroppen, eller er det bare min kropp som er veeldig sensitiv?
Svar med sitat

Bokmerker