Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Threaded View
-
11-03-11, 21:57 #6
Hvilken medisin, levaxin, liothyronin, erfa?
Har postet en tråd under blodprøver, men har spørsmål som gjelder medisin, så poster en her også. Kanskje jeg kan få flere råd.
Jeg er operert for struma for mange år siden, og har lite eller ingen kjertel igjen. Har tatt levaxin siden, har ikke visst om alternativer før jeg begynte å lese her. Leste her fordi jeg nå er veldig trøtt og sliten, og lurer på om dette skyldes stoffskifte. Jeg har en del verk i ledd/muskler, fryser alltid på bena, svinger i humør. Jeg er sliten og har lite ork til noe. Plages med svimmelhet. Doseringen nå er 150 mg levaxin daglig + 150 ekstra to dager. Leser om lavt stoffskifte, og har omtrent alle symptomer på dette.
Har ingen hjertebank, eller stress-følelse, som jeg husker jeg hadde på høytstoffskifte. Legen har nå latt meg prøve liothyronin, 10 mg hver dag i tillegg til levaxin. Har gått på det en uke nå, men merker faktisk ingen forskjell. Tar det tid før dette virker?
Blodprøvene for en uke siden viste
S-ft 4: 21
S-tsh: 0,01
FT3: 3,4
Prøvesvar en måned før:
S-ft4 19
s-tsh 0,0
ft3 3.9
Ref.omr:
S-ft4 9,0-22,0
s-tsh 0,2-4,0
ft3 2,3-5,7
Jeg ser FT3 har gått ned siden sist, enda FT4 øker. Kan dette være årsak til at jeg føler meg sliten? Legen har ingen erfaring med andre medisiner, men jeg er henvist endokrinolog, det kan være lang ventetid. Hva gjør man for å få prøve f.eks Erfa. Hvor kan jeg lete for å se hvilke leger som gir dette, ser ut som det er vanskelig å få prøve? Jeg prøver nå å legge om kosthold til lavkarbo, føler meg "lettere" i kroppen, men slett ikke mindre sliten enn før. Svimmelhet er der fortsatt. Stemmer det at jern S-Ferritin på 36 med ref.omr. 15-200 er helt fint? B12 var i oktober 399 med ref 170-650, også det bra?
Kjenner meg godt igjen i de symptomene som er listet for binyretretthet. Men er det sånn at dette ikke er en anerkjent diagnose? Hvordan får man det påvist? og hvordan behandles det? Det er mye info her, ikke så lett å skjønne alt. Hvis det er binyrer, kan jeg få legen til å teste? Eller må jeg selv bestille en form for test? Hva er behandlingen, finnes det god behandling? Skal jeg ikke ta T3 tilskudd hvis mine binyrer ikke fungerer som de skal?
og når det gjelder liothyronin, vet dere hvor lang tid det tar før man skal merke virkningen i kroppen? Usikker på om jeg skal forsøke å øke allerede, eller vente.
og Erfa, kan det være bedre hvis binyrer er svekket?
Og - hva skjer med kroppen hvis T3 ligger for lavt over tid?
Hilsen KristinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Dosering av Levaxin og Liothyronin
Av Marin Grense i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 13-04-08, 20:09 -
Født med Hypotyreose. Lav dose? Er Levaxin en bra medisin?
Av egfins i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 17Siste melding: 26-02-08, 18:19 -
har levaxin og liothyronin-kan jeg bli bedre med armour?
Av Tor i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 8Siste melding: 31-08-07, 19:26 -
Dosering Levaxin/Liothyronin
Av Bittebitt i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 1Siste melding: 22-06-07, 15:59 -
kombinasjon levaxin og liothyronin
Av Anna i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 18Siste melding: 09-08-05, 12:30

Svar med sitat

Bokmerker