Takk Jeanette Ws. og Vigdis. Jeg er ikke heller skolert innen dette men bare deler med andre det jeg har lest andre steder eller hørt. Min siste innlegg var ment som råd og ikke som skremsel. Hvis noe skulle ha god effekt av pregnenolone, bor ikke vedkommende slutte med det bare at den har noe bivirkninger, men man må vite hva slags bevirkinger den har og hvordan man skal kunne lindre dem. Vi alle som har lavtstoffskifte vet at det finnes ikke noe som hetter ``quik fix`` når det gjelder Hormon tilskudd. Vi har lært for lengst at thyroid tilskudd alene er ikke nok og man må komplimentere med mange andre preparat for å lindre symptomer eller nytter dens god effekt på helsa. Vi bruker blant annet vitaminer, mineraler, hormoner, og mange andre naturlige preparatet som hjelper, slik at vi hypothyreose kan leve et så vanlig liv som mulig.

Det finnes flere måte man kan tar pregnenolone, oral eller trans-dermal. Når pregnenolone tas oral, går den rett inne i blodstrømmet og når den tas via trans-dermal blir pregnenolone lageret i leveren. Der fra blir den slipet til blodstrømmet litt av gangen, og den virker som ``time re-lease`` Hvordan pregnenolone omdannes til andre hormoner er forskjell fra en person til den andre. Men det som er sikkert er den til slutt vil blir til blant annet testosteron og østrogen. Så slik at man skal kunne nytte pregnenolone gode effekt på kortisol, man må vite hva andre ulemper den kan ha og hvordan man kan lindre dem. Våre endokrine er ganske kompleks og har brukt millioner av år til å blir hva den er idag. Vi kan aldri klare å skape et frisk og robust endokrine system ved hormon tilskudd alene. Det er mange variabel som er involvert i våre endokrine system. Det kreves disiplin tålmodighet prioritering og en haug av informasjon for å kunne støtte våre endokrine system. Vi kan lære hva som virker og gir gunstig effekt, hva som hjelper eller lindrer uønsket bivirkninger, vi kan også lære å leve med den endokrin system vi har. Nede er litt stoff om endokrine systemet jeg har henta fra wikipedia, har kan man ser hvor kompleks den er.

Det endokrine system styrer kroppens hormonproduksjon, og består av blant annet av kjertler og vev i hjernen (hypofysen og epifysen), i halsen (skjoldbruskkjertelen), i magen (nyrer og bukspyttkjertel), samt i underlivet (eggstokker og testikler). Systemet blir også kalt Det indresekretoriske system.
Det endokrine system er altså et av kroppens to indre kommunikasjonssystem som ved hjelp av de endokrine kjertler danner hormoner som så blir sendt med blodet til alle deler av kroppen. Slik blir informasjon sendt til de forskjellige cellene i kroppen sånn at cellene hele tiden tilpasser sitt aktivitetsnivå til kroppens behov.
I hypofysen dannes flere hormoner som virker på forskjellige hormonproduserende kjertler ofte for å stimulere hormonproduksjonen i disse kjertlene.
Det andre kommunikasjonssystemet er nervesystemet, og dette blir igjen bundet opp til det endokrine system av den delen av hjernen som kalles Hypothalamus. Dermed er det altså hypothalamus som igjen styrer det endokrine system