Viser søkeresultater 31 til 38 av 38
-
24-09-08, 18:51 #31
Re: p-piller og stoffskiftet
Siste svaret i denne : http://tpn.vg.no/intervju/questans.php?Inr=1122
Omhandler temaet, men jeg vil jo si at det bare er et svar basert på teori som ikke er ordentlig kontrollert i praksis.
Det er desverre ikke første gangen jeg ser råd utdelt uten at solide praksiserfaringer danner basen for rådet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-09-08, 21:30 #32
Her er svaret som n'Finn viste til:
Innsendt av: Tussi, 15/03 - 2007 kl. 14:42
Du sa at p-piller kan påvirke effekten av tyroxin, men kan tyroxin påvirke effekten av p-piller? (...) Jeg tar tyroxin om morgenen, hvor lenge må jeg vente før jeg kan spise frokost? Og kan jeg også ta p-pillen om morgenen? Tusen takk!"
Hei! P-pillen må inneholde en form for østrogen for at den skal kunne påvirke thyroxin. Mange p-piller inneholder bare progesteron, minipiller f.eks. Effekten av p-pillen som prevensjonsmiddel påvirkes ikke og eggløsning forhindres til tross for levaxinbruk. Man må gjerne bruke både p-piller og levaxin, man må bare justere dosen 6 -12 uker etter at man enten begynner med p-piller eller slutter med dem. Etter å ha justert dosen vil stoffskiftet være like fint som før. Så lenge du gjør dette kan du ta p-pillen om morgenen hvis det er lettere å huske den da. (...) Hilsen Ina Wille
-
27-09-08, 08:30 #33
Jeg har ikke fått snakket med verken lege eller endo. Legne skulle ringe meg opp igjen og endoen er på ferie denne uken.
Jeg forsøkte å ta i underkant av en kvart ekstra Liotyronintablett på torsdag. Det hjalp litt på trøttheten, og jeg ble ikke overdosert. Når jeg har testet med lio på den måten og det har funket, har jeg som regel kunnet øke med 25 mcg Levaxin pr uke. Så jeg gjør det nå. Tror nok at jeg bør øke med 50, men prøver først med 25 denne uken og så 50 fra neste.
Skal ringe Endoen på mandag og høre hva han sier.
-
28-09-08, 18:33 #34
som andre svarer, så må man øke noe. det er ikke snakk om store mengder, og man pårøver seg bare frem.
men jeg for min del kan ikke gå på ppiller fordi jeg reagerer med ekstrem tretthet. får ingen andre plagsomme bivirkninger, bare dette....legen synes det var veldig underlig, men jeg har fått med med 3 ulike merker. det kommer to dager etter jeg starter og går bort ca en halv uke når jeg kutter pillene.
trodde lenge det bare skyldtes stoffskiftet siden jeg blir trett av dette også, men ppiller blir bare for heavy greier for meg:/
-
29-09-08, 15:32 #35
Jeg ringte endoen i dag, men fikk ikke snakke med legen. Etter å ha spurt legen, sa sekretæren bare at p-piller ikke virker inn på tyroksinen. Før jeg rakk å spørre om noe mer, la hun på. Jeg var helt på felgen fra før og ble ganske paff.
Vel, jeg øker nå Levaxinen likevel. Det MÃ… jeg.
Ringer fastlegen i morgen. Er svimmel og kvalm i dag. Måtte dra hjem fra jobb.
-
29-09-08, 20:31 #36
Sekretæren er da stokk dum og burde ikke svare sånn.
Man må øke dosen med 25% omtrent men hvor stod det igjen....det står en hel haug på www.thyroidmanager.org, forresten. websiten er laget for leger. Husker at Larrian Gillespie som var lege stavet det ut gang på gang.
Og at man må senke dosen hvis man slutter på p-oiller eller etter overgangsalderen.
nora
-
02-10-08, 17:11 #37
Var hos fastlegen i dag. Hun mener at p-pillene mine ikke skal ha noe å si for stoffskiftet.
Men jeg tenker, en liten justering av dosen er nok på sin plass likvel...
-
02-10-08, 23:13 #38
Her fant jeg et klipp :
Innsendt av: Tussi, 15/03 - 2007 kl. 14:42
Du sa at p-piller kan påvirke effekten av tyroxin, men kan tyroxin påvirke effekten av p-piller? Har akkurat begynt med tyroxin etter at blodprøven viste TSH 6, T4 13, Anti-Tg 94, Anti-TPO 66. T4 er jo fortsatt innenfor normalen, men kan dette likevel være årsaken til at jeg er trøtt, sliten, mye syk og fryser? Jeg tar tyroxin om morgenen, hvor lenge må jeg vente før jeg kan spise frokost? Og kan jeg også ta p-pillen om morgenen? Tusen takk!"
Hei! P-pillen må inneholde en form for østrogen for at den skal kunne påvirke thyroxin. Mange p-piller inneholder bare progesteron, minipiller f.eks. Effekten av p-pillen som prevensjonsmiddel påvirkes ikke og eggløsning forhindres til tross for levaxinbruk. Man må gjerne bruke både p-piller og levaxin, man må bare justere dosen 6 -12 uker etter at man enten begynner med p-piller eller slutter med dem. Etter å ha justert dosen vil stoffskiftet være like fint som før. Så lenge du gjør dette kan du ta p-pillen om morgenen hvis det er lettere å huske den da. Det kan godt være stoffskifteproblemene dine som gjør at du er trøtt, sliten og fryser. Mange opplever at de bruker levaxin i opptil 6 mnd før dette blir helt bra igjen. Noen ganger blir det ikke bra og da er det kanskje andre årsaker til slitenheten. Når det gjelder medikamenter som ikke skal tas til mat pleier jeg å si at man skal ta medisinen 1/2 time før mat eller 2 timer etter. Når det gjelder levaxin er årsaken at den da blir absorbert best i tarmen. Takker for mange gode spørsmål fra mange kunnskapsrike lesere! Hilsen Ina Wille
Lignende tråder
-
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Av knokkel i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 11-05-13, 22:25 -
Påvist autoimmunn hypotyreose da jeg ble gravid for snart 3 år siden
Av mammantileir i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 93Siste melding: 20-03-10, 09:03 -
Påvist hypotyreose etter å ha følt meg "rar" og i dårlig form i lang tid
Av Elly i forumet Lavt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 27-10-08, 22:15 -
Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 38Siste melding: 09-04-07, 22:40 -
Jeg er en jente på 26 som fikk påvist hypotyhreose i jan 06.
Av Synne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 08-04-07, 00:50
Svar med sitat
Bokmerker