Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Liothyronin som supplement - reducere T4 dosen?

Hej
    Har bestemt mig for at prøve at få mit T3 op med Liothyronin. Har taget 5 mikrogram idag, men er i tvivl om, om T4 dosen skal sænkes? Jeg synes at jeg læser flere steder, at hvis T4 ligger midt i referenceintervallet, behøver man ikke sænke T4 dosis når man starter med Lio., men jeg er jo bange for at blive overdoseret, så skal jeg mon reducere lidt?
    Er på den anden side også bange for at blive underdoseret, har jo prøvet det, og begge dele er ikke godt
    Tager 125 mikrogram Euthyrox dagligt, 5 og måske 10 mikrogram Lio. dagligt. Min Tsh er på 0.4, (0.4-4,5) T3 på 1,30 (1,1-2,50) og T4 på 100 (6+-140)
    Hvad gør I andre, der er på Lio?
    Mange hilsner
    gitte

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Standard Sv: Lio som supplement - reducere T4 dosen?

Hei Gitteh!

Det er viktig å få nok T4. Om du reduserer på Levaxindosen, er det fare for at fT4 går ned. Som jeg ser det er Lio et supplement. ikke en erstatning for Levaxin. Jeg beholdt min Levaxindose da jeg begynte, men tok (som deg) bare 5 mg Lio de første dagene. Jeg tror at du vil merke det godt om du vil bli overdosert med T3. Hjertebank etc. Og da er det bare å redusere Lio, for den går ganske fort ut av kroppen.

Vær også oppmerksom på at TSH vil synke når du tar Lio, så din lege vil kanskje reagere og si at du er overmedisinert på grunn av det.

Lykke til! Håper du oppnår det du vil-

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Tak Akas

Jeg prøver at blive på min T4 dosis. Oplever mathed og træthed 2-3 timer efter indtagelse af Lio., øv kan godt huske følelsen fra sidst jeg forsøgte. Håber det lykkes denne gang. Har tænkt mig at tage 5 mikrogram hver anden dag i en uge, og så 5 mikrogram hver dag, uden at reducere i T4. Håber det lykkes
    Hvad med dig Akas, hvilken dosis er du på nu og går det godt med den? Har du gode erfaringer?
    Med venlig hilsen
    Gitte

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Jeg gikk over til Erfa i høst.

Lio hjalp meg til bl.a. mindre hodepine, men Erfa (og hydrokortisonen?) har hjulpet meg å bli kvitt mange flere symptomer. Jeg vil ikke tilbake til de syntetiske stoffskiftehormonene!

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

godt at høre Akas. Tror måske også det er den vej det går med mig, skal bare lige turde vove springet.
    Prøver at se om Lio. kan hjælpe i første omgang.
    Jeg havde det faktisk rigtigt fint på Euthyrox, men efter T3 er dalet ned, er formen blevet ringere
    Tak for dit svar og lykke til på din Erfa-rejse
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Hei. Jeg leste at 10 ug liothyronin tilsvarer ca 50 ug thyroxin, se her. Selv økte jeg både T4 og T3 samtidig, og det gikk fint.

"Det kan være aktuelt å forsøke kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin til pasienter som til tross for optimal tyroksindosering (TSH-nivå mellom 0,2 og 1,0 mIE/l) ikke føler seg friske. I slike situasjoner anbefales det å erstatte 50 µ g tyroksin med 10 µ g trijodtyronin."

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Hej
    Jeg er nu på 3. uge med Lio. Jeg tager det der svarer til 20 mikrogram om UGEN, men er åbenbart meget sensitiv. Jeg får den slemmeste hjertebanken/arytmi, selvom min dosis er så lille.
    Jeg føler helt klart at jeg er overdoseret, især da jeg kan mærke ekstra tumult i brystet når jeg tager min daglige T4dosis. Jeg har derfor reduceret denne med 50 om ugen, kan ikke finde ud af om jeg burde reducere den mere? Har læst flere steder at 10 mikrogram T3 svarer til 50 mikrogram T4. Men mange skriver også at det er bedst ikke at reducere T4 dosis?
    Øv er tæt på at give op, tænker at det ikke kan være sundt for hjertet med al den uro, og det er virkelig slemt.
    Skal vist snart en tur forbi lægen for at få tallene tjekket.
    Synes stadigvæk at det er SÅ svært at mærke om man er over eller underdoseret. Min hvilepuls er 60, men jeg får også betablokkere så den kan man ikke helt regne med.
    Er der nogen der har nogen erfaringer vedrørende dette?
    Mange hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Eneste erfaring jeg har med hjertebank er noe jeg opplevde hvis jeg tok for lite HC. Men dette er ikke høy puls, bare tung, kraftig puls som kan telles uten å kjenne etter. Det kan jo være binyrene dine som reagerer på T3 tilskuddet og ikke klarer henge etter med nok HC? T3 er jo mye mer kortisol krevende.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Tak Blondie. Det havde jeg ikke tænkt på. Synes jeg oplevede mere energi i starten på T3, men hjertebanken fulgte. Det kunne måske godt tyde på at mine binyrer er overbelastede
    Overvejer at stoppe nogle dage med lio og se om jeg får det bedre med hjertebanken. Øv det er ikke let at finde ud af kroppens mekanik
    tak for hjælpen skal du have.
    Med venlig hilsen Gitte

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Eneste erfaring jeg har med hjertebank er noe jeg opplevde hvis jeg tok for lite HC. Men dette er ikke høy puls, bare tung, kraftig puls som kan telles uten å kjenne etter. Det kan jo være binyrene dine som reagerer på T3 tilskuddet og ikke klarer henge etter med nok HC? T3 er jo mye mer kortisol krevende.
    Jeg holder jo på med nedtrapping på hc, og etter at jeg gikk ned til 10 mg, har jeg kjent det akkurat slik du beskriver, Blondie: tung, hørbar puls. Har redusert Erfa fra 3,5 til 3 grain for å se om det kan hjelpe. Skal vente og se noen dager om hjertebanken/tungpulsen går over. Hvis ikke er det for tidlig for meg å gå ytterligere ned på hc. Men hittil- før jeg gikk ned til 10 mg, har det gått veldig greit, nesten blitt i bedre form, inntil jeg reduserte til 10 mg. Blir også lett andpusten nå.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Armour. Øke dosen?
    Av Bellissimo i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 14
    Siste melding: 11-02-10, 09:38
  2. Info om at reducere anti-TPO
    Av Rogi i forumet Nyttige nettsteder og blogger
    Svar: 1
    Siste melding: 04-01-10, 08:18
  3. bør jeg senke dosen?
    Av isa1 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 16-12-07, 12:24
  4. Øke dosen igjen
    Av Vilde i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 18-07-05, 14:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn