Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Hybrid View
-
16-02-11, 19:10 #1
Sv: Hva sier disse blodprøvene?
Hei Kristina og velkommen
Det første jeg reagerer på er at din FT3 responderer ganske dårlig på behandlingen. Du måtte nok si mer om symptomer om jeg skal mene om du er høy eller lav (om du skal opp eller ned i dose). Kanskje ville du hatt fordel av T3 tilskudd? Du burde få sjekket anti TPO, vit D3, B12, folat, jern og binyrene dine. Hvis du har lyst så søk på binyrer på forumet og les om du kan kjenne deg igjen.
-
16-02-11, 21:29 #2
Takk for svar! Først og fremst er jeg trøtt, uopplagt og sliten. Bruker tid på å sette meg inn i ting, noe som før var lett. Dette gjør nok også at jeg må bruke tid på å forstå dette med stoffskifte. Kjenner meg godt igjen i de symptomene som er listet for binyretretthet. Men er det sånn at dette ikke er en anerkjent diagnose? Hvordan får man det påvist? og hvordan behandles det? Jeg har en del verk i ledd/muskler, fryser alltid på bena, ellers er jeg ofte enten for varm eller for kald. Føler meg til tider nedfor fordi jeg er så sliten og har lite ork til noe. Plages med svimmelhet nå, det har jeg ikke vært plaget med før. Det føles litt merkelig å fortelle om seg selv sånn på nett, kanskje jeg blir litt mer kjent her, og kan fortelle mer etterhvert. Det er mye interessant å lese, men finner ikke alltid det jeg lurer på. Og når man ikke har så mye ork...Kan også være jeg nærmer meg overgangsalder. Jeg er takknemlig for svar.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
17-02-11, 08:58 #3
Jeg kjenner igjen disse symptomene du nevner og mine siste blodprøver viser relativt samme nivå av FT4 og FT3 som deg. Jeg plages med å være utrolig sliten om dagen, samt at jeg har fått en retur av muskel smerter de siste ukene. Svimmelhet har jeg også vært plaget med, men det har alltid vært pga av lave jernlagre. Jeg har jo etterhvert lært meg her på forumet at jern og endel andre mineraler (sink, selen osv) og vitaminer (B-12, D3 osv) kan man bare begynne å ta fast først som sist. Dette trenger kroppen for å hjelpe stoffskiftet.
Jeg tenker også først og fremst på at kroppen din ikke greier å omdanne T4 til tilstrekkelig T3.
Ekstra tilførsel av T3 (Liothyronin e.l.) må kanskje vurderes.
Jeg for min egen del tenker at jeg skal i det minste forsøke det som måtte finnes av "skolemedisin" før jeg eventuelt begynner å se på mine binyrer. For DET er en helt annen kamp har jeg forstått ut fra hva jeg har lest her...
Lykke til!
-
17-02-11, 19:38 #4
Takk for svar!
Skal ta opp med legen min om jeg trenger T3 i form av Liothyronin. Visste ikke at det kunne være behov for det før jeg begynte å lese her. Har begynt å ta vitamintilskudd, "Multitilskudd", ser den inneholder bl.a. B12, jern, selen, sink. Og vitamin D, men det er ikke spesifisert D3. Er dette tilstrekkelig tro?
Ser at B12 var 399 i okt 10, før det var B12 283 i sept 09. Har ikke ref.verdier, så det sier meg ikke noe? Det står JERN 13 nå i januar, vet heller ikke om det er ok. Kan ikke se at D3 er på listen.
Hilsen KristinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-03-11, 08:23 #5
Hei igjen!
Skulle jeg laget ny tråd nå kanskje?
Har nå hatt to uker med redusert medisin, før jeg var tilbake på den gamle doseringen med 150 mg levaxin daglig + 150 ekstra to dager. Føltes så feil å redusere på medisin, når jeg har så mange symptomer på lavt stoffskifte. Har ingen hjertebank, eller stress-følelse, som jeg husker jeg hadde på høyt. Legen har nå latt meg prøve liothyronin, 10 mg hver dag i tillegg til levaxin. Har gått på det en uke nå, men merker faktisk ingen forskjell. Tar det tid før dette virker? iflg legen skulle det virke omtrent umiddelbart forsto jeg? Blodprøvene for en uke siden viste
S-ft 4: 21
S-tsh: 0,01
FT3: 3,4
Dette er før jeg begynte med liothyronin i tillegg. Prøvene er altså "fine". Men jeg ser FT3 har gått ned siden sist, enda FT4 øker. Kan dette være årsak til at jeg føler meg sliten? Legen har ingen erfaring med andre medisiner, men jeg er henvist endokrinolog, det kan være lang ventetid. Hva gjør man for å få prøve f.eks Erfa. Hvor kan jeg lete for å se hvilke leger som gir dette, ser ut som det er vanskelig å få prøve? Jeg prøver nå å legge om kosthold til lavkarbo, føler meg "lettere" i kroppen, men slett ikke mindre sliten enn før. Svimmelhet er der fortsatt. Stemmer det at jern S-Ferritin på 36 med ref.omr. 15-200 er helt fint? B12 var i oktober 399 med ref 170-650, også det bra?
Veldig takknemlig for svar!!
Hilsen KristinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-03-11, 09:59 #6
Det er lurt å fortsette i samme tråd, da kan man lese seg til hvordan det har vært før. Blodprøvene dine er fine, men du føler deg ikke bra. Kjent for mange her inne. En idrettsutøver føler seg imidlertid syk med en ferritin under 50. Selv tror jeg ikke dette er årsaken til at du føler deg syk. Du skriver at du er svimmel...har du sett på dette med binyrer. Da kan man nesten føle seg sykere på T3 tilskudd, fordi det er tøffere for binyrer med T3 tilskudd.
-
11-03-11, 11:32 #7
Takk for svar :o)
Har lest om binyrer, men det er mye info her, ikke så lett å skjønne alt. Hvis det er binyrer, kan jeg få legen til å teste? Eller må jeg selv bestille en form for test? Hva er behandlingen, finnes det god behandling? Skal jeg ikke ta T3 tilskudd hvis mine binyrer ikke fungerer som de skal?
og når det gjelder liothyronin, vet dere hvor lang tid det tar før man skal merke virkningen i kroppen? Usikker på om jeg skal forsøke å øke allerede, eller vente.
og Erfa, kan det være bedre hvis binyrer er svekket?
Og - hva skjer med kroppen hvis T3 ligger for lavt over tid?
KristinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-03-11, 10:40 #8
Jeg er temmelig sikker på at du kan øke Liothyronin til 20 mg. Så lenge du ikke merker noen forskjell på 10 mg og T3 lå såpass langt nede i referanseområdet før du begynte. Får du hjertebank og/eller andre symptomer på overdosering er det bare å gå tilbake til 10 mg.
S-Ferritin nivået ditt er såpass lavt at det alene kan gi endel symptomer, som slapphet, svimmelhet osv.
Det er ikke helt likegyldig hva slags D-vitamin du tar. Det er D3 vi trenger, og som regel danner friske personer nok av dette ved hjelp av sollyset. Desverre får du ikke tak i høyere dose enn 10 µg i Norge, så du må kanskje bestille dette fra den store verden. Ellers er det viktig å få i seg nok K2 vitaminer, B-12, folat og C-vitamin, i tillegg til en rekke mineraler som selen, magnesium, sink og en rekke andre. Bare pøs på!
Lignende tråder
-
Dosering av Levaxin og Liothyronin
Av Marin Grense i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 13-04-08, 20:09 -
Født med Hypotyreose. Lav dose? Er Levaxin en bra medisin?
Av egfins i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 17Siste melding: 26-02-08, 18:19 -
har levaxin og liothyronin-kan jeg bli bedre med armour?
Av Tor i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 8Siste melding: 31-08-07, 19:26 -
Dosering Levaxin/Liothyronin
Av Bittebitt i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 1Siste melding: 22-06-07, 15:59 -
kombinasjon levaxin og liothyronin
Av Anna i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 18Siste melding: 09-08-05, 12:30

Svar med sitat

Bokmerker