Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard Utslitt av trening

Hei alle sammen!

Jeg har de siste årene holdt meg i grei form gjennom å gå turer og være aktiv sammen med barna. Kroppen har vært i ulage på grunn av stoffskifte i mange år, og dette har stort sett vært det jeg har orket. Jeg er så heldig at jeg ikke er overvektig, men jeg føler et sterkt behov for å trene hjertet og musklene mine for ikke å risikere å ende som en liten geleklump.

For et par år siden begynte jeg å jogge i håp om at det skulle ha positiv effekt på helbredet, men endte opp med store smerter i beina og stiv kropp i tillegg til at jeg følte meg mer sliten enn før jeg begynte.

Nå har jeg begynt å svømme. Har bare hatt tre økter på ca. en halv time (følger et opptreningsprogram beregnet på mosjonister). Jeg synes det er utrolig deilig å være i vannet, og synes også det er fantastisk å endelig bruke kroppen litt mer aktivt. Kroppen fungerer over all forventning i vannet, og jeg kunne uten problemer ha svømt lenger når jeg har gjort dagens øvelser.

MEN, når jeg kommer hjem blir jeg gradvis verre og verre i kroppen. Jeg stivner (ikke som i støl, bare stivner), får vondt i beina og jeg blir grusomt trøtt og utslitt. Jeg får influensafølelse i kroppen, og i går fikk jeg også sår hals. Jeg legger meg flere timer før vanlig leggetid, og sover gjerne 12 timer. Dagen etter har formen vært bedre igjen, men ikke som før trening.

Jeg har hatt problemer med å finn riktig levaxindose etter at jeg opererte bort hele skjoldbruskkjertelen for tre og et halvt år siden. Siste blodprøve i begynnelsen av desember viste en tsh på 5. Jeg økte da dosen, men har ikke testet etterpå (og kan dessverre ikke si at jeg merker noen særlig endring i formen). Jeg har i tillegg tomme jernlagre.

Spørsmålet blir da, er det bare å trene i vei og ta den straffen kroppen gir meg , eller er det å gamble med formen og risikere å bli helt utslitt igjen slik jeg var før jeg ble sykemeldt for 7 måneder siden? Jeg vil så gjerne trene, men jeg vil ikke gjøre noe som gjør at jeg ender på sofaen i flere måneder igjen slik jeg har opplevd før.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Utslitt av trening

Dessverre vil jeg tro at det er å gamble med formen å trene til det stadiet der du presser deg slik du beskriver dagen din nå.

Tips som du kanskje kan ha nytte av:
    1) Få opp jernlagrene. Jern medvirker i stoffskiftet og er nødvendig flere steder i prosessen å få stoffskiftehormon fram til og inn i cellene.
    http://www.stopthethyroidmadness.com/ferritin/
    In turn, having low iron levels decreases deiodinase activity, i.e. it slows down the conversion of T4 to T3. Biologically, insufficient iron levels may be affecting the first two of three steps of thyroid hormone synthesis by reducing the activity of the enzyme “thyroid peroxidase”, which is dependent on iron. Thyroid peroxidaxe brings about the chemical reactions of adding iodine to tyrosine (amino acid), which then produces T4 and T3. Insufficient iron levels, which low ferritin reveals, alters and reduces the conversion of T4 to T3, besides binding T3. Additionally, low iron levels can increase circulating concentrations of TSH (thyroid stimulating hormone).
    Se også http://www.tpa-uk.org.uk/ferritin1.pdf

Ikke nok med det, men lave jernlagre har også en hel del egne symptomer som ikke akkurat bidrar til "allmen velvære."

PS - c-vitamin sammen med jerntabletten sørger for å bedre opptaket. Jern hemmer opptaket av levaxin så ta jerntabletten i "motsatt ende av døgnet". Forsøk deg fram med typer. Noen virker kraftig på magen og hvilken type man tåler varierer fra person til person.

2) Ta gjerne også c-vitamin til levaxinen. Det kan bedre opptaket. To norske c-vitaminer i maksdose er helt ufarlig.

3) Få målt deg. Få med TSH, ft3 og ft4. Sørg for å få med laboratoriets referanseområde. Legene er nå rimelig enige i at en tsh ned til 0,4 iallfall ikke er skadelig. (Om en tsh enda lenger ned er skadelig strides de lærde... vi som er hypo sier at det er verre å være hypo enn å ha en lav tsh - etter vår erfaring.) Ta gjerne denne målingen dagen etter svømmetreningen - og husk at målinger helst bør tas på morgenen, medisinfastende.

4) Vurder å be om å få en prøvebehandling med t3 (liothyrin). Spesielt om det viser seg at din ft3 er lav. Eller vurder å spørre om å få prøve thyroid fra tørket svinekjertel. Flere her inne har mye bedre virkning av den enn av levaxin.

5) Få sjekket også andre ting... b12 (viktig for allmen velvære, depresjon er symptom ved mangel), selen (viktig for omsetningen og konverteringen av t4 til t3), sink (trengs også i konverteringen av t4 til t3), d-vitamin (antakelig spiller denne en rolle for at t3 skal kunne komme inn i cellene. Iallfall har flere her på forumet erfaring med bedre virkning av stoffskiftemedisinen når de får d-vitaminnivåene opp)
    Sist endret av smgj; 01-02-11 kl 11:42
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Jeg er klar over at en del av symptomene mine kan være relatert til lave jernverdier, og skal operere bort livmoren for å få orden på dette. Har selvsagt ikke lyst til dette, men innser at det kan bety mye for formen å få dette på plass. At jern har en direkte betydning i stoffskiftet visste jeg ikke, og det har heller ikke blitt kommentert av de zillionene av spesialister jeg har vært hos.

Jeg har de siste par årene hatt "legetretthet". Jeg har etter 10 år med blodprøver og legebesøk nådd metningspunktet og bare gjort det jeg selv kunne for å føle meg bedre på egenhånd. Har en fin fastlege som hjelper meg så godt hun kan, men hun har innsett at jeg må få styre dette selv. Jeg har tidligere blitt nektet å prøve T3-tilskudd, men er henvist til Aker (igjen), så vi får se hva de sier denne gangen.

Trening er et forsøk på å komme i bedre form og føle meg bedre, men jeg vil for alt i verden ikke bli dårligere igjen. Sukk.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Du bor i Oslo ser jeg. Om økonomien tillatter det finnes det en veldig flink lege på hormonelle spørsmål på Heggeli Helhetsmedisin. Bare som et tips. Det finnes også en lege tilknyttet Oslo Akutten som en del brukere skryter av. (Har ikke personlig erfaring her.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. helt utslitt ....
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 03-12-07, 20:05
  2. Trening
    Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 06-12-06, 18:03
  3. Trening
    Av Yvette i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 76
    Siste melding: 14-08-05, 23:15
  4. Utslitt og fortvilet
    Av IMN i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 2
    Siste melding: 30-04-05, 22:15
  5. trening
    Av Alba i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 1
    Siste melding: 17-04-05, 19:19

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine