Side 1 av 8 12345678 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 77

Tråd: Trening

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard Trening

Jeg har tenkt en tid at det kunne vært greitt å ha et tema for tips og erfaringer omkring trening. Har jo forstått at det er en del på forumet som driver trim av ett eller annet slag - det være seg så mangt.

Grunnen til at jeg oppretter dette i dag, er at jeg har lagt rett ut i dag etter en altfor hard treningsøkt onsdag. Vanligvis vet jeg hvor mye jeg tåler og jeg prøver å holde meg innenfor "smertegrensen". Dette skar seg altså på en spinningtime i et treningsstudio onsdag da. Jeg trener mye egentrening - altså alene eller jeg instruerer, så det er sjelden jeg er på andre sine timer.

Det gikk bra til å begynne med. Tenkte at dette klarer jeg. Jeg spinner jo mye hjemme på altanen, så dette skal nok gå bra Det endte opp med det jeg vil kalle en RÅ treningsøkt, og det liker jeg, og jeg klarte faktisk å henge med under hele timen.

Så badstu/tyrkisk bad med "avriving" under kaldt vann 3 ganger. Dette gikk også bra. Var faktisk deilig. Kan anbefales.

På vei hjem begynte smertene å murre og det begynte å ane meg at dette ikke ville gå så bra allikevel. Og så - 2 timer senere når jeg låg i senga, så mener jeg det bokstavelig når jeg sier at jeg trengte noe smertestillende lignende morfin. Det gjorde fryktelig vondt i hele kroppen. Også vondt å kjenne underlaget presse mot kroppen. Men ok - jeg burde visst bedre. Det var bare så gøy på trimmen og jeg var så full av energi at fornuften forsvant som dugg for solen. Så jeg tenkte når jeg låg i senga at dette fortjener du dumme jente!!

Men så - og her ble jeg REDD!!

Og det kom som en bombe: Hjertet begynte å hamre så ufattelig fort. Pulsen steg til det jeg vil kalle høy treningspuls, og dette varte i ca 2 timer. Da var jeg så utslitt og lei at jeg gulpet i meg 1/2 liter vin og sovnet faktisk. Snakk om selvmedisinering!! Aner ikke om det jeg gjorde der var farlig.

Har hatt høy puls i dag også. Derfor holdt sengen, og jeg verker og verker. Selvforskyldt alt samen fordi jeg vet bedre. Kan legge til at jeg hadde faktisk ikke spist på hele dagen. Kan ha medvirkende årsak.

Hva i all verden kom den hjertebanken av?? For mye thyroxin som blir pøsa inn i kroppen? Noen som har opplevd det samme? Svært ubehagelig, og til å ta lærdom av. Men kan det komme igjen nå som jeg har hatt det - selv på en moderat treningsøkt? Er litt bekymret nå.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg kjenner meg i hvert fall godt igjen i beskrivelsen din av kraftige smerter etter trening! For min del har det ført til at jeg bare har vært støttemedlem på SATS siden før sommeren... Det ble altså sånn etter hvert at den effekten jeg hadde av treningen ble fullstendig overskygget av smerter og utmattelse, som varte i to-tre dager.

Så vidt jeg har klart å lese meg til er dette et typisk symptom på binyrebarkproblemer.

Når det gjelder den økte pulsen du beskriver, har jeg ikke hatt akkurat den erfaringen. Men jeg har hatt tilfeller av hjertearytmier til og fra de siste ti årene - og oftere under graviditeten for fire år siden, og det siste halve året. Da begynner hjertet plutselig å slå mer enn dobbelt så fort og veldig kraftig, og det kjennes ut som det holder på å hoppe ut av brystkassa... Men heldigvis varer det aldri lenger enn noen minutter for meg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk for svar kris tror du virkelig at det er binyrebarkproblemer og ikke et resultat av Levaxin? Jeg kunne trene meg til fullstendig utmattelse uten problemer i den tiden jeg ikke var medisinert, men likevel gikk med hypothyreose. Får man binyrebarkproblemer på grunn av Levaxin? Hvis ikke - hvorfor hadde jeg ikke disse smertene i august i fjor? Jeg forstår det rett og slett ikke . I dag føler jeg at hjertet "er på plass igjen", men tør ikke gjøre det store sprellet. Hva er det som stresser hjertet? For mye Liothyronin kanskje? Og ja - det føltes som om det ville hoppe ut av brystkassa.

Har sett i tidligere innlegg at flere opplever denne verkingen etter trening, men også i forbindelse med oppstart av Levaxin. Men denne gangen vart det pulsen som skremte meg.

Får skumme binyrebarktråden dïn igjen.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har heller ikke erfart slik enorm pulsøkning etter trening - det hørtes ikke helt bra ut Yvette.
    En av binyrenes oppgave er å produsere kortisol på "nå trenger jeg det-basis". Derfor kan nivået stige til det ti-dobbelte av dagsgjennomsnittsnivået under en relativt kort spurt. Det sise at 400m hekkeløperen Edwin Moses hadde 30 ganger !
    Dette er jo egentlig kroppens grunnleggende fluktreaksjon. Altså en funksjon beregnet på å redde livet vårt. Alt mobiliseres til max - pulsen også. Det er vår hjernes evne til å få kroppen (binyrebarken) til virkelig å tro på et det gjelder livet, som er avgjørende for det personlige idrettslige resultat.

Det er vel selve adrenalinet som styrer pulsen. Jeg tenker sånn at denne kansje ikke sluttet når den skulle ? Såkallt afterload ?
    En viss afterload er jo helt normalt.

Jeg syns jeg har erfart at både for lav og for høy dose fører til høy afterload.
    Passe høy dose tett oppunder "for høy" fører derimot til lavere afterload og særlig lavere pulsfallrate.
    Dette er noe jeg tar med i vurderingen når jeg vurderer om dosen er passe.

Det er jo også et overtrenings-symptom da Yvette !
    En ting som er meget viktig, er om grunntreninga di er patent.
    Om du (som mange) kan innrømme for deg selv at du har for lite grunntrening, så trenger du trenger en skikkelig lang periode med "130" trening. Skikkelig "kjedelig" trening, mao. Det er også helt nødvendig å dele opp treninga i sesonger og bruke en av dem til denne treningsformen. Dette for å legge grunnlaget for at kroppen skal tåle tøffere kvalitet på treninga.
    En spinningøkt som beskrevet er skikkelig bra og er slik trening som gir framgang, men krever et skikkelig grunnlag.
    Du visste nok dette - men har du fulgt opplegget ?

Vil anbefale lange rolige turer i lett skogsterreng - med rikelig drikke !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk for svar! Jeg har ikke hørt ordet "afterload" før, men forstår det slik at høy puls henger noe igjen etter en hard treningsøkt? Det har jeg nok kjent av og til. Og som du sier; en viss afterload er jo normalt. Men hjertebanken kom noen timer etter at treningen var ferdig. Huff!

Du snakker om grunntrening n`Finn. Og da mener du altså langkjøring med lav puls. Hmm...jeg har jo trent aktivt flere dager i uken uten opphold nesten i 20 år. De første årene, (men det er leeenge siden det), med jogging som varte minst 1 1/2 time, ingen intervalltrening - bare rolig. Da hadde jeg sikkert bra grunntrening? Siden 2002 (tror jeg) måtte jeg gå over til spinning, samtidig som jeg i alle disse årene har trent styrke og aerobic. Men - jeg må nok innrømme, når jeg leser det du skriver, at alt det jeg har drevet med de siste 3 årene er trening med høy puls. Det skjønner jeg etter at jeg begynte med pulsklokke.

130-trening? Da svetter jeg ikke engang, men det er kanskje dette som må til. Nå filosoferer jeg bare, men du har satt i gang tanker jeg ikke har tenkt...Når man trener med høy intensitet, så hoper det seg opp melkesyre, som jo er et avfallsprodukt. Kan det være at slik trening med påfølgende melkesyre hindrer oksygenet i å trenge inn i cellene? Slik at vi som sliter med lav kroppstemperatur hindrer T3 når vi trener oss til melkesyre?? Hva tror du om det?

Ja det blir nok mer 130-trening en tid fremover for å se. Har heldigvis mye fjell og natur rett utfor huset

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er ting som tyder på at du ikke har så stort hjerte når du ikke svetter engang ved 130 i puls.
    130 er det pulsnivået som hjertet har sin største utvidelse før kompressjonen. Altså der hjertet rekker å fylle seg med mest blod før neste sammentrekning kommer. Dette er nesten aldersuavhengig, men vesketap senker det punktet. Trening i dette området øker hjertets evne til å ta store slurker. Dette senker hvilepulsen, som er et godt mål å bruke på om grunntreninga virker.
    Sesongvekslingen er viktig. En orker ikke holde på med høynivåtrening lenge av gangen - da må en ta en grunntreningsperiode for liksom å restituere kroppen slik at den kan tåle en ny hardtrenings/konkurrranseperiode.

En er helt avhengig av at stoffskiftet funker for at restitusjonsperiodene mellom treningene skal gjøre det det som skal gjøres, og det kan godt være noe i dine tanker om T3`s funksjon her. Uten at T3 kommer inn i cellene blir det jo ikke forbrent slagstoffer heller, og det er jo stølhet det.

Da jeg gikk på Levaxin ble jeg plutselig støl av trening jeg skulle være godt tilvendt. Jeg har ikke merket dette etter overgangen ti Armour, men jeg har heller ikke trent hardt. Regner med å begynne snart, så jeg er litt spent på hvordan det går.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    162

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Det er ting som tyder på at du ikke har så stort hjerte når du ikke svetter engang ved 130 i puls.
    130 er det pulsnivået som hjertet har sin største utvidelse før kompressjonen. Altså der hjertet rekker å fylle seg med mest blod før neste sammentrekning kommer. Dette er nesten aldersuavhengig, men vesketap senker det punktet. Trening i dette området øker hjertets evne til å ta store slurker. Dette senker hvilepulsen, som er et godt mål å bruke på om grunntreninga virker.
    Jeg tillater meg å betvile dette. Maksimalpuls varierer fra person til person. En person med en maksimalpuls på 210 anstrenger seg mindre ved en puls på 130 enn en person med maksimalpuls på 170. Ergo anstrenger førstnevnte seg mindre, og har mindre behov for å holde temperaturen nede ved svetting.

Den største leverandøren av pulsklokker er dessuten uenig i din påstand om forholdet mellom alder og puls. Se http://www.pulsklokke.no/mp_beregn_puls.html
    og http://www.pulsklokke.no/mp_treningssoner.html
    Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk for interessente innspill både fra n`Finn og Jon. Begynner å ane noe her når det gjelder oksygen, T3, vektøkning og trim...

Bare for å repetere meg selv, Jon: Jeg er 49 år og har en maxpuls på i allefall 196 (målt noen ganger). Synes det er høyt og har lurt på om det har med Levaxin å gjøre. Målte ikke før medisinering dessverre. Ser av linkene dine at aerob trening hindrer oksygen. Jeg vet jo egentlig det da, men har ikke tenkt på det i sammenheng med at jeg selv kanskje hindrer T3 inn i cellene.

Men er ikke det logisk da? Jeg har hatt et anstrengt forhold til vektøkningen, og det eneste jeg følte jeg kunne gjøre selv var å trimme. Og jeg har virkelig jobbet!! Men kanskje feil?? Jeg har i snitt på en times trimøkt nærmere 160 enn 150 i puls. Og da blir det vel aerobt da? Tror du har rett n`Finn med lengre økter og lavere puls, men det er vel det du sier også Jon? Kroppen er bedre enn hodet så jeg tenker...og det tar litt tid før det synker...Men dette er interessant. Aner håp om at jeg kan gjøre noe selv her - med vekta spesielt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    162

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
    Takk for interessente innspill både fra n`Finn og Jon. Begynner å ane noe her når det gjelder oksygen, T3, vektøkning og trim...

Bare for å repetere meg selv, Jon: Jeg er 49 år og har en maxpuls på i allefall 196 (målt noen ganger). Synes det er høyt og har lurt på om det har med Levaxin å gjøre. Målte ikke før medisinering dessverre. Ser av linkene dine at aerob trening hindrer oksygen. Jeg vet jo egentlig det da, men har ikke tenkt på det i sammenheng med at jeg selv kanskje hindrer T3 inn i cellene.

Men er ikke det logisk da? Jeg har hatt et anstrengt forhold til vektøkningen, og det eneste jeg følte jeg kunne gjøre selv var å trimme. Og jeg har virkelig jobbet!! Men kanskje feil?? Jeg har i snitt på en times trimøkt nærmere 160 enn 150 i puls. Og da blir det vel aerobt da? Tror du har rett n`Finn med lengre økter og lavere puls, men det er vel det du sier også Jon? Kroppen er bedre enn hodet så jeg tenker...og det tar litt tid før det synker...Men dette er interessant. Aner håp om at jeg kan gjøre noe selv her - med vekta spesielt.
    Jeg var etter min leges vurdering behandlingstrengende overvektig for halvannet år siden. 96 kilo på 168 cm mann er litt for mange kilo, liksom. Eller litt for kort mann. Jeg ble tilbudt både Xenical og Reductil, men takket nei.

Mosjonerte ikke i det hele tatt den gang da. Var faktisk så utkjørt at jeg tok taxi til jobb oftere enn jeg ikke gjorde det... Trolig bidro dette til vedvarende vektøkning.

Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Sist sommer syklet jeg 200 mil, og gikk ned 14 kilo. Denne sommeren har jeg syklet 180 mil, og gått ned 4 kilo. Denne sommeren har jeg syklet med mye høyere puls enn sist sommer. Jeg er forledet til å tro at den reduserte vektnedgangen skyldes delvis høyere treningsintensitet: At jeg har bygd mer muskler denne sommeren. Dessuten krever hver tur på sykkelen lengre hviletid denne sommeren enn sist sommer. Dette setter jeg i sammenheng med at intensiteten denne sommeren er mye høyere enn sist sommer. Og at jeg har bevilget meg atskillig flere Grandiosa'er ;-)

Jeg antar at den høyere treningsintensiteten har gitt relativt større utslag på mitt matinntak enn på vekta. Trener man hardt, blir man sulten. Hemmeligheten er trolig å trene så fislete at kroppen ikke skjønner at den burde bli sulten. Dermed kan man trene oftere, og svi av kalorier i smug ,-)

Jeg er 37. Den høyeste gjennomsnittspulsen jeg noensinne har målt, er 147, målt over ca 70 minutter. Den høyeste pulsen jeg noensinne har erfart på pullsklokka, er 173. Ved 173 i puls heiv jeg skikkelig etter pusten, og ble svimmel. Det smertet i brystkassa, og jeg lurte et øyeblikk på om jeg var i ferd med å dø.

Forholdet mellom dosering av Levaxin og puls kjenner jeg ikke til. Der tror jeg dine spekulasjoner minst like troverdige som mine.

Har du sjekket preparatomtalen til Levaxin? Kanhende gir den noe som kan minne om et (diffust) svar.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det du skriver Jon, tyder jo på at du ikke har de grunnleggende kunnskaper som skal til for å gi de uttalelser du gir.
    1.Hvem snakker om maximalpuls ? Det diskuteres maximal hjeteutvidelse, og det er noe ganske annet en maximalpuls.
    Dine henvisninger er jo til treningsområder som en Pulsklokkefabrikant anbefaler og er så runde, at de ikke kan komme i heisen for å opplyse dette.
    Jeg anbefaler deg å lese feks. Kaggestad.
    Velkommen tilbake når så er gjort Jon !

Side 1 av 8 12345678 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn