Viser søkeresultater 1 til 10 av 59
-
16-02-07, 20:59 #1
Hyperthyreose med misstanke om Graves sykdom.
Hei!
Fikk nylig påvist Hyperthyreose med misstanke om Graves sykdom. Hadde svært høyt stoffskifte. Det var egentlig greit å finne en årsak til hvorfor jeg har vært som jeg har vært i det siste. Har følt meg helt merkelig... Supert å finne en side med likesinnede
Jeg er 29 år, bor i Akershus, har en sønn på 2 år og er samboer
-
16-02-07, 21:04 #2
-
16-02-07, 21:26 #3
Hei velkommen.
Har to i familien med hyperthyreose.
nora
-
17-02-07, 01:34 #4
Velkommen er du
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
17-02-07, 11:49 #5
Hei, og velkommen!

Jeg er også 29 år, har (hatt) Graves, fikk radioaktivt jod , fikk lavt stoffskifte og går nå på tyroksin.
Er blitt mye bedre etter jeg fikk behandling i alle fall! Men det tok tid..
Hva slags Behandling får du nå Linn Elisabeth?
-
19-02-07, 12:12 #6
Hei Klara
Jeg har byttet bruker navn som du ser
Jeg bruker nå Neo-Mercazole og betablokk tabletter. Skal til utredning hos endokrinolog snart. Blir interressant å få høre hva de mener. Jeg ønsker å få barn snart (helst raskt), men skjønner at det kanskje må vente en stund nå. Så du fikk Radioaktiv jod behandling du. Er det så vanelig behandling på så unge mennensker da? Hvordan er livet med lavt stoffskifte i steden for for høyt da?
-
19-02-07, 19:12 #7
Hei El-ella!
Jeg har også hatt høyt stoffskifte (Graves), og ble medisinert med det samme som du. Tror jeg gikk på medisiner ett års tid. Håper du finner masse interessant her inne. Det har jeg gjordt ;)Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05
-
06-03-07, 09:39 #8
Graves. Vi ønsker oss barn. Er så usikker på hva jeg skal gjøre...
Har nå vært ho endokrinolog og fått beskjed om at jeg har Graves :( Han sa at sykdommen kan brenne ut, men at dette kan ta 1-1,5 år. Da brenner den ut hos 60% av pasientene, de resterende må opereres. Da fjerner de hele kjertelen.
Problemet er at vi ønsker oss barn. Føler det er for lenge å vente i 1,5 år med å prøve på det. Dessuten sa legen at sannsynligheten er stor for at sykdommen kommer tilbake etter et svangerskap...
Er så usikker om jeg skal be om operasjon nå, slik at det ikke tar så lang tid før vi kan bli gravide, eller om jeg skal vente å se om den brenner ut...
Noen som har vært i lignende situasjon?
Trenger råd
-
09-03-07, 21:03 #9
Ja, nesten i alle fall.
Jeg fikk konstatert Graves tidlig i 2005. Jeg var da 27 år, nygift og ønsket barn, men orket ikke sette i gang da jeg følte meg sliten (ikke rart, jeg var jo syk). Jeg var for pysete til å operere eller ta radioaktivt jod, så jeg valgte å prøve Neo- Mercazole først. Det tok ikke lange tiden før jeg fikk en allergisk reaksjon på den og måtte slutte. Da var alternativet operasjon eller radiojod. Jeg valgte radiojod og fikk det vel forsåvidt anbefalt også. Jeg har ikke hatt noen negative bivirkninger av radiojoden, som jeg vet om i alle fall.
I hele 2005 var jeg ofte dårlig, det tok tid å få stabilisert stoffskiftet og jeg måtte sykmelde meg delvis i perioder. Jeg følte meg faktisk dårligere enn noen gang etter at "tuklinga" med medisinering startet, det ble mer dramatiske svingninger i stoffskftet enn det naturen hadde sørget for. Dette tror jeg er ganske vanlig, og det tar tid før det blir sabilt. Når alle målbare verdier er bra kan det også ta noe tid før man føler seg helt frisk, det kan være snakk om år, men det kommer veldig an på hvor syk man har vært i utgangspunktet. Har det ikke vært så ille tar det heller ikke så lang tid, det er i alle fall hva jeg har hørt.
I hele 2006 hadde jeg stabilt bra stoffskifte og kunne begynne i full jobb igjen. Det gikk ganske bra. Så ble jeg gravid, men fikk dessverre spontanabort, det var i desember. Og nå skal jeg operere en cyste..
Ønsket om barn blir sterkere med tiden, men det dukker stadig opp hindringer.. Jeg nærmer meg 30 år(s krisa), og min mann er snart 38.
Likevel, i forhold til andre jeg leser om her på forumet er min historie ikke spesielt ille...
Men.. hvis jeg visste det jeg vet nå.. da hadde jeg ikke kastet bort den tiden på Neo- Mercazole, men gått rett på radiojoden (eller operasjon).. Og husk, jeg var ganske kort tid på Neo før jeg ble allergisk. Hvis du skal prøve Neo over lang tid og det heller ikke virker som ønsket.. Og så må du gjennom mølla med operasjon og deretter stabilisering av stoffskiftet, stadig nye medisindoser og tilvenning, venting på nye timer hos endokrinolog..
Det kommer an på hvor mye det haster å få barn. Hvor mye tid har du råd til å miste? Hvor gammel er du/ dere?
Nå snakker jeg bare ut fra min egen erfaring. Mange har sikkert lykkes med Neo- Mercazole eller andre lignende medisiner.
Men hos meg har det gått med to år, så langt.
Råder deg til å sette deg godt inn i de ulike alternativene før du velger.
Husk alltid å få meg deg resultatet fra blodprøver som blir tatt (be og å få dem skriftlig eller skriv ned). Sett deg inn i hvilke verdier som er normale og slik at du selv kan sammenligne med hvordan du føler deg. Du må selv hele tiden si fra hvordan du føler deg slik at du kan få justert stoffskftet til et nivå som passer deg, det er ingen nøyaktig fasit på hva som er riktige verdier for akkurat deg.
Håper jeg ikke har skremt deg for mye....
Lykke til
Stor klem
PS: -Det KAN jo gå bra!!
-
09-03-07, 21:16 #10
Hehe..
Glemte å si at jeg selvfølgelig fikk lavt stoffskifte etter radiojoden. Må ta levaxin resten av livet. Syns det har gått bra jeg. Stort sett..
Men da jeg ble gravid ble stoffskiftet brått velidg lavt. (Høy TSH først og fremst). Det er helt vanlig. MULIGENS en årsak til spontanaborten, men det vet man jo ikke.. Man må trappe opp levaxiondosen tidlig i svangerskapet. det ble nok gjort for sent. Viktig å ha tett oppfølging av endokrinolog tidlig i svangerskapet!
Nå er jeg tilbake på min gamle levaxindose, men stoffskiftet er litt for lavt. Må nok få mer levaxin. Bortsett fra en 4-5 kg ekstra har jeg ikke merket så store problemer av dette ennå. I mellomtiden går jeg i ekstra store bukser
Heh.. Regner med kiloene går av igjen når jeg får stoffskiftet på riktig nivå igjen. Det trenger ikke ta så lang tid det nå. Mulig jeg er litt naiv optimist om dagen
Jeg har begynt å trene litt , det går bra og jeg klarer å jobbe 100 prosent. Jeg er lite ute og farter, det er noe av det mest slitsomme jeg vet. Men tross alt, jeg har det bra
Lignende tråder
-
Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid
Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 47Siste melding: 21-07-10, 21:50 -
Helt ny med Graves sykdom
Av Guri i forumet Graves sykdomSvar: 6Siste melding: 20-01-10, 02:06 -
Hyperthyreose og Hypothyreose på en gang???
Av ArildF i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 26-08-08, 21:06 -
Medfødt hyperthyreose igjen
Av Majsa i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 14Siste melding: 11-05-08, 12:07 -
Diverse om Hyperthyreose
Av Anne Ma i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 10-06-06, 00:20
Svar med sitat
Bokmerker