Sitat Opprinnelig skrevet av maika Vis post
Er vegetarianer og har hypothyreose.
De to siste månedene har jeg hatt sår i munnvikene som ikke vil gro, og de to siste dager har jeg også begynt å få sår og sprekker i området rundt navlen.

Leste et sted at sår i munnviker kunne være et tegn på b12 mangel, og evt også Candida sopp i kroppen.

I tillegg har jeg også de siste måneden hatt ekstra tørre øyne, røde og hovne med mye slim/puss i øyekroken i tillegg til mye utslett og kløe i huden.

Aldri hatt puss i øyekroken på denne måten før. Føler at noe er galt. Det er ikke betennelse.

Jeg har prøvd å kutte ut nesten alt av tilsetningsstoffer i mat, og spiser omtrent bare økologisk. Har ikke blitt bedre av utslett og kløe. Vel har alltid hatt supersensitiv hud med utslett og kløe , men nå er det liksom blitt slik at huden føles sår selv der den ikke er rød, selv når jeg ikke tar på den. Jeg bruker ingen kremmer.

Ringer det noen bjeller hos noen?

Noen som har hatt Candida sopp? Eller kan dette være ren vitaminmangel?
Hei
Det første som slå meg er mangel på vitamin B2 - Riboflavin:
Fotofobi er første tegn; tåredannelse,svie og kløe i øynene
og symptomer er knyttet til hudforandringer
– Cheilose: Sårhet rundt kanten av leppene
– Glositt: Tørr, sprukken og betent tunge
– Angulær stomatitt:Sårdannelse dannelse i munnvikene

Tilstanden heter ariboflavinose og forekommer relativt sjelden
Symptomer oppstår måneder etter mangelfullt inntak.
Finner ikke noe om sår rundt navlen - kan ikke huske noe nevnt spesielt om hudforandringer her heller............

Jeg har et bilde her men ingen scanner - men du kan jo google det og se om du finner noe som likner..

H:-)