Hei!

Jeg har prøvd å lese litt om dette med autoimmun aktivitet og selen, og blant annet funnet en del studier på PubMed om emnet. Det jeg rakk å lese var med noe sprikende resultater.

Hvis ikke jeg husker aldeles feil var de fleste studiene gjennomført med personer som hadde en anti-TPO utenfor referanseområdet, og de ble behandlet med et tilskudd på 200 mikrogram selen pr. dag så lenge studiene varte. (husker ikke hvor lenge). Noen studier rapporterer om gode resultater av behandlingen. En av dem husker jeg oppsummerte med at man kunne forvente effekt av behandling med selen dersom anti-TPO var svært forhøyet, men ellers ikke.
(Du får lese selv og sjekke at påstandene mine stemmer, det begynner å bli noen måneder siden jeg leste dette)

Jeg tar selv tilskudd av selen og sink - siste blodprøver viste at selen er litt over midten av referanseområdet, og sink er såvidt innenfor (lavt). Merker egentlig ingen effekt av det, har stadig aktivitet i kjertelen som angripes av immunforsvaret. Men jeg har heller aldri hatt voldsomt høye verdier på anti-TPO, høyeste målte er 63 og det er jo "peanuts" sammenlignet med andre som skriver her på forumet.

Lykke til, og flott at dere som studerer ernæring interesserer dere for temaer som berører stoffskifte!