Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    1

Standard Har noen prøvd selentilskudd sammen med for eksempel levaxin?

Jeg studerer kost og ernæring, og er i ferd med å skrive en oppgave om stoffskifteproblemer. Da denne oppgaven skal være mest mulig smal, vurderer jeg å skrive om visse mikronutrienters rolle i stoffskiftet.

Jod er opplag, og det finnes mye litteratur. Selen og sink har også fått mer forskning og oppmerksomhet. Selen er blant annet viktig for omdannelsen av T4 til T3 (det er en del av deiodiserings ensymet).

Jeg er interessert i å høre erfaringer, så jeg kan få noen pekepinner til hva jeg skal søke mer etter, og om jeg er inne på noe.

Jeg er også interessert i historier om hvordan sykdommen har rammet. Jeg har inntrykk av at den kommer veldig gradvis, og at det er endel mystikk rundt dette.

jeg kommer ikke til å bruke historier direkte i oppgaven, men igjen som en retningslinje til hvilke symptomer som er viktigere å fokusere på, og hvordan mennesker affiseres i det daglige av den.

Som ernæringsterapeut er hver enkelt pasient viktig, og tilpasninger må skje til den enkelte. Derfor er enhver historie med å utvider horisonten for spekteret av behov som finnes blant de som har denne tilstanden.

Hvis noen tenker å prøve ut selen på runnlag av det jeg har skrevet nå anbefaler jeg å ta kontakt med ernæringsterapeut, kostveileder, eller lege for å gjøre det kontrolert. Overdose av selen kan ha alvorlige bivirkninger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Har noen prøvd selentilskudd sammen med for eksempel levaxin?

Sitat Opprinnelig skrevet av studentm Vis post
    Hvis noen tenker å prøve ut selen på runnlag av det jeg har skrevet nå anbefaler jeg å ta kontakt med ernæringsterapeut, kostveileder, eller lege for å gjøre det kontrolert. Overdose av selen kan ha alvorlige bivirkninger.
    Hej StudenM

Ingen grund til ængstelse. Vi har stort set en god føling med, hvad er "for lidt" eller "for meget" og vores hyppige problemer udspringer fra, at netop hos kostvejledere, diætister eller læger får vi overvejende "for lidt"-rådene. Dvs. sådan set ikke til nytte, men når det er sagt, da ved jeg, at her er der folk som bruger 200 mcg selen i perioder med autoimmun overaktivitet, og ellers 100 mcg eller mindre pr dag, så der er ingen fare for overdosering.

Her kan du læse lidt af, hvad brugere har postet om deres viden om, og brug af selen:
    Sitat Opprinnelig skrevet av studentm Vis post
    Jeg studerer kost og ernæring, og er i ferd med å skrive en oppgave om stoffskifteproblemer. Da denne oppgaven skal være mest mulig smal, vurderer jeg å skrive om visse mikronutrienters rolle i stoffskiftet.
    "Rosaelefant" er din kollega, der studerer samme (?) fag og har hypothyreose. Her er hendes tråd: Ernæringsstudent med hypothyreose

Ellers kan du bruge søgning på forummet. Avansert søk kommer du længst med (men søgeord må mindst være på 4 bogstaver).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Har noen prøvd selentilskudd sammen med for eksempel levaxin?

Hei!

Jeg har prøvd å lese litt om dette med autoimmun aktivitet og selen, og blant annet funnet en del studier på PubMed om emnet. Det jeg rakk å lese var med noe sprikende resultater.

Hvis ikke jeg husker aldeles feil var de fleste studiene gjennomført med personer som hadde en anti-TPO utenfor referanseområdet, og de ble behandlet med et tilskudd på 200 mikrogram selen pr. dag så lenge studiene varte. (husker ikke hvor lenge). Noen studier rapporterer om gode resultater av behandlingen. En av dem husker jeg oppsummerte med at man kunne forvente effekt av behandling med selen dersom anti-TPO var svært forhøyet, men ellers ikke.
    (Du får lese selv og sjekke at påstandene mine stemmer, det begynner å bli noen måneder siden jeg leste dette)

Jeg tar selv tilskudd av selen og sink - siste blodprøver viste at selen er litt over midten av referanseområdet, og sink er såvidt innenfor (lavt). Merker egentlig ingen effekt av det, har stadig aktivitet i kjertelen som angripes av immunforsvaret. Men jeg har heller aldri hatt voldsomt høye verdier på anti-TPO, høyeste målte er 63 og det er jo "peanuts" sammenlignet med andre som skriver her på forumet.

Lykke til, og flott at dere som studerer ernæring interesserer dere for temaer som berører stoffskifte!

Lignende tråder

1. Svar: 7
    Siste melding: 31-03-13, 19:12
  2. kost uten melk og hvete? noen prøvd?
    Av isa1 i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-10, 14:59
  3. Noen som har prøvd Fibromyol?
    Av Damen i forumet Alternativ behandling
    Svar: 5
    Siste melding: 10-12-09, 09:16
  4. Har noen prøvd tang?
    Av Siriliss i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 6
    Siste melding: 14-09-05, 21:59
  5. Har noen prøvd tang?
    Av Siriliss i forumet Lavt stoffskifte og jod
    Svar: 6
    Siste melding: 14-09-05, 21:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg