Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Standard Noen som har noen ide om årsak?

Nå om dagen er kroppen min "rar", og jeg skjønner ikke helt hvorfor.

Den siste tiden har jeg lettere "mistet" blod i hender og føtter, så det er jeg vant til, men i kveld er det rart. Føltes som jeg hadde mistet blodet i føttene, de føltes litt døde og kalde (ikke som når man fryser kalde). Jeg har gått rundt og ligger for å holde åpent blodomløpet, men følelsen er der fortsatt? Det verste er at når jeg kjenner på føttene, så er de ikke kalde?

Den siste tida har jeg også hatt mye kramper under den ene foten. Det skjærer til en kortere periode og så borte, så tilbake igjen og så borte. Kan holde på masse i løpet av en dag. Det sitter ikke i lenge slik at jeg kan strekke det ut, og det er ikke som vanlig stikkende smerter, så det er kramper.

Er jo vant til mye rart, men det at bena føles kalde og sovende når de ikke er det og blodomøpet nok er ok der er rart. Noen som kjenner igjen dette og vet hva det er. Er ekkelt og ubehagelig og er på begge føttene nå, og opp til kneet på det ene. Massasje, bevegelse etc. får det ikke vekk. Det er ikke vondt, bare ubehagelig.

Noen som skjønte hva jeg prøvde å beskrive?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Noen som har noen ide om årsak?

Kan dette være nevropati? Krampene stemmer mer med lite magnesium, men det andre du beskriver kan være nevropati som ofte forårsakes av hypothyreose.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Jeg får lese litt om det og se om jeg kjenner igjen noe der.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Hva heter den greia som tilsvarer carpal tunnel syndrome, men som går på føtter i stedet for hender? Kan det være noe sånt?

Edit: tarsal tunnel syndrome: http://en.wikipedia.org/wiki/Tarsal_tunnel_syndrome
    Det kan i så fall være et tegn på at medisinen du bruker for stoffskiftet ikke er optimal/optimalt dosert.

http://thyroid.about.com/cs/basics_s.../a/10signs.htm
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Jeg har alltid mistenkt slikt på hendene, for de er ikke gode. Det merkelige i går var at det hele tida kjentes ut som om bena manglet blod og var kalde, men når jeg kjente på dem var det jo ikke sånn.

Etter jeg hadde skrevet innlegget ble de faktisk litt vonde også, men heldigvis fikk jeg sove, og da jeg våknet var det over.

Jeg mister generelt mye lettere blode i hender og føtter for tida, så det er ett eller annet som ikke er som det skal. Som om det var noe nytt. Men det å liksom ikke ha blod i bena, selv om det er der den var nye. Håper jeg ikke får det sånn igjen. Man prøver jo alt for å få bena til å fungere igjen, men ingenting fungerte.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Legen på heggli sier at vi kan ta inntil 1200 mg magesium hver dag. Forsøk å ta magnesium, og se om noe blir annerledes?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Legen på heggli sier at vi kan ta inntil 1200 mg magesium hver dag. Forsøk å ta magnesium, og se om noe blir annerledes?
    Jeg burde nok prøve det. Blir litt av en haug med vitaminer og mineraler etterhvert.

Ungene synes det er urettferdig at jeg får så mange, og ikke de. Sånn er det med dem som bare har fått vitaminer som nesten har godteri smak.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Tarsaltunnel syndrom er rimelig sjeldent, fastlegen min hadde aldri hørt om det, for eksempel.

Nevropati er mye mer vanlig. Jeg ville mistenke det om det opptrer både på hendene og føttene. Det starter typisk lengst ute i nervesystemet, og fortsetter innover, type opp til knærne. Dette bør du gå til legen med. Vær obs på at h*n sannsynligvis forbinder dette med diabetes, og kanskje ikke er oppmerksom på at hypotyreose også kan være en årsak.

Hvis det stemmer så setter også jeg et spørsmålstegn ved om du får nok Levaxin. Hvis for lite medisin er årsaken så er behandlingen rett og slett å øke, det er ikke mye annet som hjelper.

En annen ting du må sjekke er B12. Det bør ikke ligge lavt, men det gjør ofte det ved hypotyreose. (En kan forøvrig få pernisiøs anemi med nerveskader av lavt B12.)

Magnesium har jeg ikke noe greie på, annet enn det med krampene. Jeg ville ikke slått meg til ro med bare å ta et nytt tilskudd, i alle fall.

Forresten er det godt mulig å ha både karpaltunnelsyndrom i hendene og nevropati i hendene og føttene - det vet jeg alt om. Been there, done that, got the t-shirt. Det eneste som hjelper meg er ... mer Levaxin, sa jeg det?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Takk for mer svar!

Jeg mistenker at jeg trenger mer medisin også, for jeg har følt meg mye dårligere igjen, siste 1,5 måned. Er nå til ny utredning hos endokrinolog. Har tatt masse blodprøver og har time om noen uker. Jeg har aldri vært hos denne endokrinologen tidligere, så jeg håper veldig at han kan hjelpe meg.

Jeg tar med meg alle innspillene deres. Veldig godt å høre andres erfaringer.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Carpal Tunnell-liknende, men ikke akkurat siden jeg ikke hadde den "halve langfingeren"-smertene/ubehaget mitt har også forsvunnet ved nok medisin.

Væskeansamling forsvant ved bytte til Erfa.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hjelp, hva skjer?? Noen som har noen trøstens ord?
    Av AnnK i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 30
    Siste melding: 16-02-10, 22:23
  2. Subakutt tyreoiditt. Noen som har noen råd?
    Av Saga i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 10
    Siste melding: 08-10-09, 21:38
  3. Ny med noen spm..
    Av kinny i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-03-08, 20:48
  4. Noen som vet om en har noen rettigheter som syk student?
    Av Maia i forumet Skolegang og studier med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 05-02-07, 18:18

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn