Side 3 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 58
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

En venninne av meg har ikke ammet noen av sine barn. De er like friske som andre. Amming er fint for mor og barn, men det er ingen katastrofe om det skulle bli slik at man gir flaske i stedet.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Forresten, baremei; du sier at det er "ytterst få (1-2%?) som ikke kan amme av medisinske årsaker" - der tror jeg nok du tar feil.
    Mitt inntrykk er at det er langt flere; men det er vel ikke utenkelig at man får en underrapportering av dette - jeg tror ikke jeg er den eneste som ikke akkurat var stolt over å ikke få til ammingen...
    Jeg vet ikke. Det er tallene jeg har, kan godt hende de er feil.

Men når jeg sier "medisinske årsaker" tenkte jeg mer i retning av folk som må bruke sterke medisiner, som har sykdommer som gjør at de ikke er i stand til å amme uansett, osv. Og da kan vel prosenten stemme.

Ã… "ikke få det til" er trist for noen og helt greit for andre, ungene overlever fint på flaske også, men innunder den statistikken inkluderte ikke jeg dem.

baremei Gjest

Standard

Forresten kan jeg jo nevne at jeg ikke tilhører ammepolitiet, bare så det er sagt. Men jeg mener at vil man så skal man.

Og vil man ikke (som i vondt i viljen fordi man er redd for hengepupper) så skal man - men kan man ikke skal man gi slipp. Da er flaske helt greit.

Og at du spør deg om det var verdt det nå i ettertid skjønner jeg godt - sannsynligvis ikke. Men ingen kan påstå at du gir deg uten videre, det skal du ha!
    Men hvis man nå altså ønsker å amme:

Da skal også omgivelsene legge til rette for det - bl.a. ved å gi den lille familien ro og respekt for at ikke alle synes det er greit å bli invadert med en gang. Enkelte renner ned dørene hos den nybakte familien, og blir i timesvis. En halvtime er nok de første to ukene.

Og gjestene får finne seg i at mor leker primadonna og ber gjestene sette på kaffen selv og bare peker når de spør hvor koppene er. Hun er nybakt mamma, ikke stå-på-pinne-vertinne. Ikke nå.

Og pappaen må finne seg i å komme i annen rekke, og sørge for at den nybakte mammaen og barnet får ro. Uten tilstrekkelig ro er det ingenting som funker. Og med ro mener jeg flere ting: ikke surre seg fast mentalt, ikke tenkt på det, det ordner seg vanligvis, vi er innrettet slik. Så slapp av. Går'ekke så går'ekke.
    Pappaen tillater at mor og barn sitter i sitt lille vakuum den tiden det tar. Servere en kopp te og et glass vann. Skulle man absolutt vært på butikken får han heller dra alene eller vente.
    Og pappaen tar telefonene hvis mor ikke er pratesjuk - overlat til ham å ta støyten fra familie og venner, la ham være i sentrum for _den_ oppmerksomheten, så får mor fred. Hvis hun vil.

Poenget, enten man vil ha ro eller ikke, må være at man tillater seg å gjøre som man føler er riktig selv, og ikke hører på hva "alle" mener er riktig. Da tror jeg mye er gjort.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei.

Jeg har fått to barn som hyper/hypo. En av hver, og hadde ikke no problemer med selve ammingen. Minstemann fikk jeg som hypo, og hadde ikke no problemer under svangerskapet eller etter, og ammingen gikk veldig greit.

Hvis det er ditt første barn, må jeg jo si att det er ikke altid enkelt å "plugge" de til, men med litt tålmodighet(og det er det jo mengder av rett etter en fødsel.....) så går det sikkert bra!!!

På første ungen min var jeg Hyper og ble kjempe hyper, og da kunne jeg ikke amme pga så masse inderal og propyltiourasil, men jeg storkoste meg de 3 mnd jeg gjorde det, før jeg ble lagt inn på sykhus.

Men uansett, får du kose deg i resten av svangerskapet, og lykke til med tassen når den kommer!!!

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Standard Re: Lavt stoffskifte og amming?

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pusen
    Jeg har blitt fortalt at kvinner med lavt stoffskifte kan ha problemer med å amme.
    Ser av signaturen din at du bruker Armour.

Du HAR ikke lavt stoffskifte lenger. Du hadde.

Er du noenlunde riktig behandlet skal det ikke være noe annerledes med deg enn med andre uten stoffskiftefeil.
    Det var det jeg lurte litt på også. Høres bra ut. Prøvene mine er veldig fine for tiden.

baremei Gjest

Standard

Synes du bare skal slippe tanken, jeg, og gå utifra at det går bra. Det gjør vanligvis det.

"De fleste av mine bekymringer ble aldri noe av" sa et klokt hode en gang. Eller noe sånt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard Har ammet begge mine...

...og ammer enda minsten. Har hatt plenty av melk til begge to ( dobbeltammet også i ca. 5 mnd). Eneste du kanskje bør være obs på er at ammingen tærer ekstra på dine egne vitamin- og minerallagre, så ta gjerne et tilskudd multi-vitamin/mineral ...og husk for all del på tranen (hele året!).

Ellers må jeg bare si at ammingen kan i perioder være j..... vond pga. tilstoppede melkeganger, brystbetendelse el. såre brystvorter, men gå på med friskt mot - det går over, og den beste behandlingen er stortsett å fortsette ammingen. Det kan være lurt å utstyre seg med en håndpumpe for når melkeproduksjonen virkelig setter i gang rundt 2-3 dag. Brystene blir da så fulle at det kan bli vanskelig for babyen å få tak, brystvortene blir fort såre og det føles som å gå med to poser fulle av klinkekuler på brystet. Med en pumpe kan du lette litt på trykket før babyen skal spise, men pump ikke for mye da det øker produksjonen ytterligere.

Lykke til!
    En solskinnshistorie?
    No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.

baremei Gjest

Standard

Da må jeg få si at sånne plager hadde jeg aldri. Hadde tilløp en eneste gang, og da gjorde varme omslag nytten. Og amme enda oftere. Ã… legge nurket til brystet "hele tiden" var et råd jeg fikk, og det hjalp veldig fort.

Og brystspreng kan også avhjelpes med en kjapp runde med håndpumping.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Og brystspreng kan også avhjelpes med en kjapp runde med håndpumping.
    Viss du mener håndmelking, så fant jeg det svært vanskelig den første tiden da jeg hadde melkespreng.
    En solskinnshistorie?
    No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.

baremei Gjest

Standard

Nei, det er ikke akkurat noe man finner ut av instinktivt. Men jeg hadde en eller annen bok som forklarte teknikken, og poenget er å prøve å etterligne barnets sugeteknikk. Finnes sikkert noen beskrivelser på nett.

UTEN å bite tungen mellom tennene, ha rynke i panna og glemme å puste av ren og skjær innbitt konsentrasjon.

Det var vanskelig først, ja, men når du først får det til blir det fort lettere. Og lurt å øve litt før brysprengen kommer.

F.eks. når barnet har spist ferdig - det går an å "øve" litt da, og evt. fryse ned så mor kan gå på shoppingtur alene mens far mater med fast-food.

Og husk for all del at ekte morsmelk aldri må varmes i mikrobølgeovn!

Side 3 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Ikke noe å legge om kosten sa legen
    Av Ingvild i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 11
    Siste melding: 26-01-10, 21:51
  2. legen er ikke fornøyd
    Av cathrin i forumet Hos legen
    Svar: 8
    Siste melding: 01-05-07, 20:45
  3. Info om Armour jeg kan skrive ut til legen?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 0
    Siste melding: 01-10-06, 00:02
  4. Noe jeg kan ta med til legen når jeg skal spørre om Armour?
    Av Ruth i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 35
    Siste melding: 31-07-05, 16:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn