Side 10 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 91 til 100 av 104
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Kanskje et litt rart spørsmål, men prøver meg..

Sitat Opprinnelig skrevet av Marina73 Vis post
    Kan det å bli helt utslått av å spise være et symptom på stoffskiftet?

Jeg har ikke vært i form i det siste, og merker at når jeg har spist blir jeg alldeles utslått og maktesløs. Helt tom for krefter og vil helst bare legge meg og hvile. Har prøvd meg fram litt, for jeg trodde først at jeg spiste for mye- at det var derfor. Men man skal da vel ikke bli helt vrak av å spise bare 1,5 skive...? Noen som kjenner til dette?
    Trækker lige tråden frem igen... Ved ikke om Marina har fundet løsning på problemet, men hvis ikke kan jeg foreslå et par nøgleord:

1. For få måltider
    2. Måltiderne indtaget med for lange intervaller
    3. For mange kulhydrater
    4. Beskrivelsen minder påfaldende om insulinresistens , som typisk følger tæt på hypothyreose.

Om insulinresistens her...
    Sitat Opprinnelig skrevet av Marina73 Vis post
    Jeg tør nesten ikke spise om dagene jeg...det er ille! Spiser stort sett et knekkebrød til frokost, 2 skiver til lunsj og litt middag (typ en potet, grønnsaker og litt kjøtt). Og litt sjokolade eller frukt innimellom.

På jobb går det stort sett greit, men i helgene kjenner jeg det etter hvert måltid.. I dag hadde jeg 1,5 skive med fiskepudding til frokost og da var jeg helt utafor i 1,5 time. Baguette til lunsj i byen og jeg trodde ikke jeg skulle komme meg hjem igjen ..rare greier!
    Ikke så rare endda faktisk. Lyder typisk som for lange mellemrum mellem måltider og for mange kulhydrater i forhold til proteiner.

Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh Vis post
    Hej
    Hermed en omtale af en tysk undersøgelse, som skulle vise at Amalgam-fyldninger IKKE kan være årsagen til fysiske gener... Ja hvad skal man snart tro....

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/04 ... m?rss=true

Mvh. Gitte
    Hvad skal man tro? Man skal, i hvert fald være i stand til at læse presseomtalerne af diverse undersøgelser - med is i maven, objektivt og ikke uden at man selv dykker ned i andre omtaler af samme objekt - i dette tilfælde er det så amalgam.

Selvfølgelig er amalgam skadeligt. Også og ikke mindst for stofskiftesyge. Kviksølvet ødelægger det enzym, hvis opgave netop er at katalysere omdannelsen af T4 til T3. For ikke at forglemme denne kendsgerning, at selv om tandlægerne forsvarer brugen af amalgam til mennesker - er de selv hysteriske med selv at beskytte sig mod kontaminering med kviksølv under udøvelsen af deres tandlægegerning. Raten af kronisk syge blandt tandlægeassistenter, der indtil for 10-15 år siden bearbejdede amalgam direkte i deres håndflader - er eksploderende i sammenligning med andre lægefaggruppers klinikassistenter. Så jo, amalgam er skadeligt idet bestanddelen - tungmetallet kviksølv er giftigt.

Alle mennesker med sølvplomberne i tænderne burde fjerne dem som noget af det første, hvis man vil bevare helbredet, eller ikke forværre allerede eksisterende sygdom. Man bør altså ikke tro på alt det man læser/hører i medierne, for så risikerer man - i stedet for at blive oplyst - blive forvirret, for til sidst - at blive handlingslammet.
    Jeg tenker på en ting du kan prøve da du sier at hvetemel er noe av det som er verst fo deg. KANSKJE vil du føle det bedre hvis du spiser spelt istedet. Du får spelt knekkebrød og, og de er gode-litt variasjon!
    Når det kommer til virkning på tarmene, fordøjelsen og insulin-rejsning - er speltmel så absolut det samme som almindeligt hvedemel. Der er ingen forskel mellem disse to kornsorter, hvad angår deres virkning på kroppen.

Lyt til Nora. Havde alle stofskiftesyge forladt almindelig kost til fordel for LovCarb og glutenfrit - uanset om de har eller ikke har fået påvist cøliaki - var sikkert halvdelen af indlæg/tråde i dette forum aldrig blevet skrevet.

Personligt kan jeg faktisk ikke forstå, at så enkelt et middel til at mildne hypothyreosens mest plagsomme symptomer - som en glutenfri og lowcarb kost - er så lidt brugt som tilfældet er.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

baremei Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Marina.. bare et tips. Jeg tenker på en ting du kan prøve da du sier at hvetemel er noe av det som er verst fo deg. KANSKJE vil du føle det bedre hvis du spiser spelt istedet. Du får spelt knekkebrød og, og de er gode-litt variasjon!
    Obs på det der, det er oftest lite spelt i det uansett hva produktet heter. I det knekkebrødet jeg tror du mener er kun ca 30% spelt, resten er hvete. Det samme gjelder diverse "speltbrød", unntaket er et bestemt brød i grønn plastpose jeg bare finner på Kiwi, det er ren spelt, men hevet på surdeig av rug.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    14

TS beskriver et av mine hovedproblemer før jeg la om kostholdet totalt. De tre siste årene har jeg aldri gjennomført et helt måltid. De gangene jeg ikke la meg nedpå underveis, hendte det at jeg rett og slett "kollapset" ved bordet. På det verste sov jeg 20 timer i døgnet, nå er jeg tilbake i full jobb og har det helt topp.

Jeg kuttet ut "raske" karbohydrater.

I dag "besvimer" jeg ikke om jeg får i meg feil kost, men jeg reagerer med å bli ekstremt hyper og får en kardio-reaksjon som er helt forferdelig. Hele so**** rister om jeg setter meg ned. Om jeg snakker høres jeg ut som om jeg holder på å gå i sjokk. Siden jeg nå er blitt sprek igjen, opplever jeg at jeg kan bruke denne energien på å løpe maraton....... men.....Erfaringsmessig vet jeg at dette med tiden tapper meg for alt av krefter, så det er like greit å holde seg unna næringsmidler jeg ikke tåler. Jeg har liksom ikke behov for å løpe maraton.

Nå er det blitt en vane å leve på lavkarbo, og livet er faktisk helt fantastisk igjen. Jeg hadde glemt hvordan det var å føle seg frisk.

En liste over ting jeg har kuttet ut:
    Frukt
    Hvetemel
    Melkeprodukter (bortsett fra youghurt)
    Ris
    Poteter
    Godteri (hender at jeg nyter et lite stykke 70-80% sjokolade)
    Jeg er ikke lenger ung nok til å være verdensmester.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard En gladmelding: Jeg fikk Levaxin på bakgrunn av høy TPO :-)

I 2008 tok jeg kortisolprøve. Denne var tatt kl 9:30, med verdi 252. Referanseverdi 220-680

Noen som har hatt liknende prøveresultater og fått videre utredning for binyreproblemer? Jeg har lavt blodtrykk (ligger på 90/50) og enormt lav stressmestring i forhold til før, og tenker om det kan skyldes binyrene? Har i tillegg massevis av andre symptomer på lavt stoffskifte, og står nå på 125ug Levaxin.

Noen som har tanker om dette?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Kortisol...

Dette ed slitne binyrer er vanskelig problematikk. Min kortisol i blod var tatt som morgenprøve kl 8 og var på ca 330 og legen på endokrinologisk sa at det var en lav morgenprøve. Men han holder likevel på at jeg ikke trenger kortison. Spyttprøvene er det likevel ingen innenfor skolemedisinen som bryr seg særlig om selv om disse er veldig dårlige og det er i spytt du ser det frie kortisol akkurat som forskjellen på FT4 og T4. Også i døgnurin kan du måle det kortisol som faktisk er forbrukt i løpet av et døgn. Denne prøven var normal hos meg. Så da kan man spørre seg hva man skal stole på. Og jeg kan fortelle deg hva jeg stoler på, det er nr 1: symptomene mine. Og nr 2: effekten jeg har hatt av kortison. Kortison hjelper stoffskiftemedisinene inn i cellene. Det betyr at uten kortisol fungerer ikke stoffskiftemedisinene dine optimalt. Anbefaler deg på det varmeste å få utredet dette nærmere hos en lege som tenker mer helhetsmedisinsk. Prøvene din kan bety at du trenger det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Takk for svar Blondie :-)
    Hm, ja jeg har også tenkt at denne var lav. Den ble tatt i 2008, før jeg begyte på Levaxin.

Jeg tror nok legen min tar en ny prøve om jeg spør. Da skal jeg passe på å ta den så tidlig som den skal tas. Jeg fikk også beskjed om å ta ACTH en gang for lenge siden, men jeg kom meg aldri på sykehuset og fikk tatt den :-(

Er ikke i form, selv om jeg økte Levaxindosen for nærmere en måned siden. Nå er jeg veldig spent på hva neste prøver sier. Alltid spennende å se om prøvene reflekterer formen! (eller hvilken av prøvene som reflekterer formen!)

Da jeg endelig kom meg til legen før jul i fjor, var det blant annet fordi jeg følte meg så stressa at jeg ikke hadde kontroll på noe som helt. Hver minste ting utløste fullt kriseberedskap i kroppen. Men jeg vet jo egentlig ikke om det er slik det føles med slitne binyrer heller da...det kan jo være "bare" stoffskiftet også?

Hvis det ikke gir seg innen 2 uker nå, skal jeg prøve med kortisonsalve.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Det stresset du beskriver er dessverre akkurat slik binyreproblem føles. I tillegg får iallefall jeg lett skjelvinger hvis jeg ikke spiser ofte nok eller hvis jeg spiser feil. Lav BT og tildels litt aggressiv oppførsel er typisk hos meg når binyrene harker.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard En gladmelding: Jeg fikk Levaxin på bakgrunn av høy TPO :-)

Jeg får en ubehagelig, strammende følelse i halsen innimellom. Dette er i et område ca 3-4 cm over kragebenet (om dere skjønner). Kan minne om følelsen med angst, bare at dette føles veldig fysisk og avgrenset, på utsiden av svelget. Nå er det ca 1/2 time siden jeg tok Levaxin, og jeg lurer på om det pleier å komme like etter jeg har tatt Levaxindosen.

Noen som vet hva dette kommer av? Kjertelen som jobber? Jeg har Hashimotos, og har vært behandlet med Levaxin i snart 3 år.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Stramt i halsen

Jo, det kunne vel være kirtlen, som arbejder. Eller fordi, du ikke får høj nok dose? Du skriver ikke, hvor meget medicin, du får, eller hvor længe, du har fået hvor meget ...

Jeg har selv oplevet en sær trykken på halsen i en periode - hvor det så viste sig, at jeg havde brug for mere medicin. En læge satte mit op i dosis efter at have sammenlignet min stofskiftemåling med mit kolesteroltal. (For lavt stofskifte og for højet kolesterol følges ad).

Prøv at skrive noget mere ...

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard Sv: Stramt i halsen

Heisann,
    og takk for svar:-)
    Det er mulig jeg trenger mer Levaxin ja... Hadde kjempefine prøver tatt den 11.01 etter økning til 125mcg Levaxin tidlig i desember.

TSH 1 (ref. 0,4-4,4)
    FT4 20 (ref. 12-22)
    T3 4,5 (ref. 1,3-6,3)

Før økning hadde jeg
    TSH 4,4
    FT4 16
    Tok da 100mcg Levaxin

Saken er, at jeg er gravid nå, bare 5,5 uker på vei. Følelsen i halsen er blitt sterkere de to siste ukene, men er der ikke konstant, bare innimellom. Akkurat nå, for eksempel ;-)

Kjenner også at jeg har begynt så smått å få litt andre "dårlige" symptomer, bl.a verk og "strømninger" i fingrene.

Mulig graviditeten allerede gjør noe med kroppen?

Side 10 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Dere som har dårlig erfaring med Levaxin
    Av camomilla i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 39
    Siste melding: 20-10-09, 17:50
  2. Fikk utskrift av prøvesvarene, men...
    Av Maggien i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 05-10-08, 20:07
  3. En gladmelding: Jeg fikk Levaxin på bakgrunn av høy TPO :-)
    Av Marina73 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 22
    Siste melding: 15-05-08, 17:54
  4. Fikk brain fog i dag...
    Av Ida i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 11
    Siste melding: 04-06-06, 11:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn