Viser søkeresultater 21 til 30 av 77
-
09-02-07, 11:06 #21
Har spist en halv boks, men har ikke sett spesielle virkninger. Men fortsetter til boksen er tom ihvertfall!
Opprinnelig skrevet av isa1
-
09-02-07, 21:52 #22
marge
Røyker du? Jeg hadde en grusom hoste fra jeg var liten til jeg sluttet å røyke for noen år siden (alltid utsatt for passiv røyking i barneårene + at jeg veldig ung begynte å røyke selv) - men jeg fikk det kun når jeg ble forkjølet. Har også astma da. Så nå tar jeg astmamedisin, masse C-vitaminer, null røyk - heller ikke passiv, evt hvitløk. Og jeg har ikke hatt denne hosten på flere år nå. Takk og lov for det!
(En lege sa jeg hadde en type luftveisallergi - en annen sa at jeg faktisk var allergisk for røyk.)
Lykke til!
PS - Har nettopp gått med bihulebetennelse i over 4 måneder. Minst 3 av dem med enormt rennende nese. Etter en boks med Avant Garden, så sluttet i alle fall fossefallet. (Man skal ta 5 om morgenen og 4 senere på dagen - ved middagen. Om morgenen skal du ta tran eller noe annet omega-3-fettsyrer, så vidt jeg husker. Står på boksen/evt på internettsida for Avant Garden.)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
09-02-07, 22:02 #23
Legen min anbefalte Solhatt, men har ikke fått prøvd det ut så mye enda.
-
12-02-07, 15:31 #24
nå startet jeg på avant garden etter den siste forkjølelsen var over, så jeg ville kanskje prøvd en boks til for å se om du får noe resultater på sikt?.....hm......og hvis ikke så er du i den lille gruppen blandt de som ikke får noe spesiell virkning:=(
-
20-02-07, 15:02 #25
Var til legen i dag fordi jeg ikke har blitt bedre. I dag fikk jeg en pustetest som het spirometri og som viste at jeg har astma.
Det er bra på en måte, å få en forklaring og en "grunn" til at jeg har vært så mye syk i 18 mnd. Har følt meg som en hypokonder. To julefeiringer og en påskefeiring har blitt ødelagt, for ikke å snakke om en svangerskapspermisjon som er nesten oppbrukt.
Jeg har ikke orket noe særlig. En forkjølelse har ført til 4 uker med hoste etter at forkjølelsen var over. Og så har jeg begynt på en ny hosterunde.
Nå ser jeg hvorfor jeg begynte å hoste sist, etter hard snømåking. Det har gitt meg 20 dager med hoste og dårlig nattesøvn og uopplagte dager i dårlig humør.
Er så bitter fordi det ikke er oppdaget før. Og så tenker jeg på hvordan dette vil påvirke resten av livet mitt. Må ta hensyn til det og huske å bruke medisin først hvis jeg gjør noe anstrengende.
Lurer også på hvordan det går på jobben. Det er ikke særlig lett fra før, med en sykdom allerede. Jeg bruker medisin for lavt stoffskifte og har fjernet skjoldbruskkjertelen pga struma.
Lurer også på hvorfor jeg har fått dette også. Nå angrer jeg på at jeg ikke har tegnet noen forsikringer da jeg var yngre. Ingen vil forsikre meg nå.
Jeg har funnet Norges astma og allergiforbund og får melde meg inn der. Håper det er bedre enn Thyroidea-forbundet. Er det noen som vet av et lignende forum som dette, men for astma/allergi?
-
20-02-07, 15:15 #26
Det er noe som heter astmasurf, men ment for barn og unge. De bare kster papirbrosyrer. Da måtte de lage noe unge kan forholde seg til, og det er internett.
Vet ikke om det er noe for voksne på norsk, noen som vet?
Astma er alvorlig, man skal ikke ta lett på det.
er din astma utløst av anstrengelse, eller allergi? Du sa noe om anstrengelse, men det kan jo være blanding.
Du må få opplæring, fordi man skal bruke nok medisin og ikke hoppe over for mye, det dør faktisk barn og unge i Norge idag pga. fornekting av astma.
Jeg har blitt sjekket med spirometri et par ganger, når de skulle sjekke hva som feilte meg. For å utelukke ditt og datt. (og stoffskiftet fant de ikke noe ut av....det blir jo sånn når referansområdene er kjempevide)
Jeg mener å ha lset at flere har postet at de har blitt så mye bedre av astma med Armour Thyroid.
Så kanskje har stoffskiftet noe med det og, at man kan få astma av lavt stoffskifte.
-
20-02-07, 17:07 #27
Takk for svar Nora.
Jeg hadde tatt prøver for forskjellig allergi i forrige uke, og ikke noe av det var positivt. Så det er nok anstrengelse som utløser det. Når jeg tenker tilbake så er det typisk at jeg føler meg frisk og får energien tilbake. Så gjør jeg noe rydding eller vasking, og så er faenskapet tilbake.
Som til jula, jeg har ikke vaskemani. Som regel blir kjøkkengulvet tørket over når føttene kleber til gulvet.
Men jeg ønsker jo å leve i et noenlunde rent og ryddig hjem. Da hadde jeg noen bra uker og begynte å vaske kjøkkenet. Det holdt til taket og kjøkkendørene, så begynte jeg å bli dårlig igjen. Så var jeg dårlig til godt over jul.
Jeg har lest en brosyre hvor det står om medisinering, at en må endre den ved sykdom og anstrengelse. Håpet er at jeg skal orke å gjøre vanlig husarbeid. Må klare å fungere normalt.
Leste også at astma kan utløses av irritasjon av lungene ved kjemikalier. Jeg har blitt eksponert for det gjennom jobben. Og støv. Men hadde ikke støvallergi. Akkja.
Ser at Stina har blitt bedre. Det er sånt som jeg får håpe på.
-
20-02-07, 18:30 #28
Møtte engang en pasient som hadde kols enda hun ikke hadde røkt, hun hadde bare hatt astma. Så ille kan det gå.
Noen få mennesker mangler også et enzym i lungene og får kols pga det.
Jeg synes jeg husker fra pensum at alle med astma er veldig følsomme for lukter og støv og kjemikalier og må unngå det, eller var det dem med kols?
Her er ihvertfall astmasurf http://www.astmasurf.no/
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=951621
Her er noe som ser ut å være for voksne:
http://www.astmainfo.no/ Jeg ser at det er en side laget av Astra Zeneca, legemiddelprodusent
-
21-02-07, 09:34 #29
Stina, jeg sender deg en PM og spør om du vet av et forum for astma. Jeg er blitt så vant til dette forumet her, at det føles "rart" å ikke ha et astma/allergiforum å gå inn på.
Jeg har meldt meg inn i NAAF og skal få medlemsblad 6 ganger i året. Kan foreslå at det blir lagd et forum for voksne også.
Ellers fant jeg et bra sted med info: allergiviten. leste om arbeidsmilø der, og det skremte meg: http://www.allergiviten.no/index.asp?G=3408&ID=9117
Ã… dømme etter dette har jeg lite rettigheter, annet enn å prøve å medisinere meg best mulig og be om sykemelding hvis det ikke går og jeg blir syk. På jobben min forventes det at en skal yte minst 110% og det hadde jeg problemer med allerede. Faen, det er bedre å være rik og frisk enn fattig og syk ihvertfall! Nei nå handler denne tråden lite om relevante ting for lavt stoffskifte, så det er vel bare å la den dø ut.Arbeidsmiljøloven nevner verken ”allergi”, ”astma” eller ”overfølsomhet”. I Arbeidstilsynets Veiledning om klima og luftkvalitet på arbeidsplassen
pekes det på at astma og allergi kan skape store problemer i noen situasjoner, men veiledningen antyder ingen løsninger
For offentlige bygg og offentlig ansatte bør man forholde seg til Regjeringens handlingsplan for økt tilgjengelighet for personer med nedsatt funksjonsevne .
Astma og luftveisallergier er miljøhemminger som nevnes (meget kort) i denne handlingsplanen.
-
21-02-07, 10:36 #30
Jweg leste det motsatte om arbeidsmiljøloven igår, det var en fra arbeidstilsynet som postet dette på Eyr:
http://www.arbeidstilsynet.no/c26839/ar ... ?tid=41202
"Arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiver, ikke bare å planlegge/utforme arbeid slik at skader og sykdommer forebygges, men også tilrettelegge for arbeidstakere med redusert arbeidsevne. Ofte er meldingene som Arbeidstilsynet mottar knyttet til lidelser som forverres i arbeidssituasjonen.
I region Nord-Norge fulgte de nylig opp en sak knyttet til en ansatt i helseomsorgen med eksem. Den ansatte opplevde forverring i forbindelse med jobb, og var periodevis sykmeldt på grunn av dette. Arbeidstilsynet gjennomførte tilsyn som avdekket at det ikke ble arbeidet systematisk med HMS, og at arbeidsgiver ikke hadde rutiner for tilrettelegging av arbeid for ansatte med hudlidelser. Få forebyggende tiltak var iverksatt som for eksempel enkle grep som bruk av tøyhansker innenfor vernehansker, reduksjon av vått arbeid og arbeid som medførte hudkontakt med såpe, sjampo, rengjørings- og desinfeksjonsmidler (endret arbeidsfordeling blant ansatte). I tillegg hadde de ingen rutiner for å sørge for at de midlene de brukte inneholdt minst mulig allergener og andre farlige kjemikalier. Det ble gitt pålegg om å iverksette tiltak på disse områdene. Pålegg ble blant annet gitt med hjemmel i Arbeidsmiljølovens § 4-6-1 om Særlig tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne. På arbeidsplassen skal de nå sette i gang tiltak for å forbedre forholdene for den ansatte.
"
Lignende tråder
-
Sover bort dagen
Av Yvette i forumet SøvnSvar: 17Siste melding: 08-03-11, 14:28 -
Operert med påfølgende lavt stoffskifte
Av Sofiemor i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 37Siste melding: 20-12-09, 01:19 -
Patrick Swayze er gået bort
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 1Siste melding: 16-09-09, 14:06 -
Hender som dovner bort
Av Laila K i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-10-07, 19:10 -
Jeg trodde at når man opererte bort skjoldkjertelen så bla stoffskifte lavt. Feil?
Av Hege i forumet OperasjonssalenSvar: 8Siste melding: 11-04-05, 20:39
Svar med sitat
Bokmerker