Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Hybrid View
-
07-12-10, 14:24 #1
Sv: Moderne diabetesbehandling er en skandale
Etter å ha levd i snart et år med insulinkrevende diabetes, må jeg si at dette også er min erfaring. Et vanlig kosthold med mye karbohydrater er ikke for folk med diabetes, og at den fedmeepidemien vi ser nå, er et resultat av feilslåtte kostholdsanbefalinger.
Men jeg har også lurt på hvorfor mitt blodsukker ikke går ned, men bare øker, til tross for at jeg nesten ikke spiser karbohydrater. For det skulle jo gå ned, og behovet for insulin burde ha avtatt med den lille karbohydratmengden jeg nå spiser. Jeg stilte spørsmålet til diafonen (Diabetesforbundets hjelpetjeneste), og svaret var at siden jeg hadde en autoimmun hypothyreose, kunne jeg også ha utviklet en autoimmun diabetes. Altså at immunforsvaret ødelegger bukspyttkjertelen også.
Skal til fastlegen i morgen, og da skal han få ta blodprøver for å sjekke dette.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
01-01-11, 21:03 #2
Sv: Moderne diabetesbehandling er en skandale
Hvordan gikk det med prøvene hos fastlegen Sonja? Hadde diabetesen noe med auimmunitet å gjøre?
Jeg har vært litt opptatt av dette med autoimmune prosesser som angriper flere organer i kroppen, ettersom jeg har både hashimotos og vitiligo (immunforsvaret angriper melanocyttene - de cellene som produserer pigment i huden). Så har jeg en mamma på nesten 80, som har dette, pluss diabetes, pluss at hun har hatt noen tilfeller av alopecia areata (hvor immunforsvaret angriper hårsekkene slik at håret faller av, flekkvis).
Jeg fant denne artikkelen http://emedicine.medscape.com/article/124398-overview om noe som kalles autoimmunt polyglandulært syndrom type III, som passer presis på mammaen min, selv om hun aldri har fått noen diagnose på det.
Er det noen som kjenner til denne diagnosen? Er den kjent / akseptert i Norge? Jeg står på venteliste for å komme til endokrinolog på Aker, og tenkte å spørre om dette der. Fikk beskjed om at jeg kunne vente å få time i mai (!) var ikke prioritert pasient, og var ikke omfattet av ventelistegarantien ...
Lignende tråder
-
Moderne kosthold som synder?
Av Pebles i forumet Helbred og kostholdSvar: 3Siste melding: 13-08-10, 13:30 -
Skandale
Av Nielsigne i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 4Siste melding: 18-05-10, 22:20 -
Hormon-skandale i Danmark
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 07-05-10, 21:56

Svar med sitat

Bokmerker