Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Tråd: Skandale

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Skandale

Kom hjem fra lægen med min nye recept på Euthyrox. Jeg lo af, at hun havde skrevet "Euthyrox 100 mg, 100 stks. 1x2 om dagen. Må genbruges 6 gange med 14 dages mellemrum". Sikke et regnestykke

Men så fik jeg set bagsiden af recepten. Der stod noget med skizofreni. Det gav et lille stød i mig; hvorfor stod en sygdom af den karakter nævnt på min recept?

Jo, ser I, det var slet og ret papirgenbrug. Bagsiden af min gule recept var et print, der - kun - skulle have stået på en helt anden recept. Og nu stod jeg så der med en anden kvindes navn, adresse OG personnummer samt altså medicinske oplysninger! Printet var kun lige krydset over med en tuschpen, fra receptens ene hjørne til det andet.

Så går vi her hver især og passer på vores personlige oplysninger og personnummer, og så sender lægen bare det hele ud med den første den bedste ...

Jeg håber, kvinden fik sin medicin. Og må vel hellere fortælle om printet til lægen/sekretæren, så de ikke sparer HELT så meget på papiret en anden gang.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Skandale

Dette høres ut som et overdrevent miljøvennlige tiltak:-)

Har du ikke fått Erfaen din ennå da? Hvorfor tar det så lang tid?

B:-)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Ja, vildt med så meget papirgenbrug ...

Nej, jeg har stadig ikke fået min Erfa. Ifølge den tyske apoteker er den stadig i Canada. Jeg ved ikke, om de kan være bagud med produktionen derovre. Men egentlig forstår jeg ikke, hvorfor et eller flere europæiske apoteker, som for eksempel dette tyske, ikke bare importerer en stak af det til at have på lager ... De skulle jo nok kunne slippe af med det

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Jeg er ikke helt orientert om situasjonen i Danmark men hvorfor må du få det fra Tyskland?? Kan man ikke få det fra danske apotek?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Nej, sådan nogle frække ting som Erfa må man helst ikke bruge i Danmark ...

I hvert fald skal lægen have en særlig udleveringstilladelse for at kunne skrive sin patient en recept på thyroid, og det får danske læger åbenbart bare ikke. Mange af dem anser desuden thyroid for at være ustabilt og derfor farligt.

Hvilket de vel i realiteten ikke ved noget om, eftersom der er så langt imellem folk, der får det - eller som fortæller det til nogen, i hvert fald. Det er mit indtryk, at de kun har industriens - den syntetiskes - udsagn at læne sig op ad, og det gør de så i vidt omfang. Vel også det nemmeste, eftersom man aldrig kan vide, hvem der er farlig for en, dersom man udskriver den slags.

Et apotek i nærheden af København - Glostrup Apotek - fremstiller nu thyroid, og så behøver lægen ingen udleveringstilladelse men kan blot skrive recepten. Om lægen så vil gøre det, er stadig en anden sag, og prisen er også en del højere end på Erfa'en.

Men jeg synes egentlig, det er mærkeligt og lidt morsomt, at man kalder thyroid ustabilt og farligt men så giver tilladelse til, at det kan fremstilles på et af apotekerne ... Er det ikke det samme som at indrømme, at det, man foretager sig i Lægemiddelstyrelsen (LMS), er ren markedsstyring - planøkonomi? - snarere end beskyttelse af patienterne? (Eller måske er det slet og ret EU, der sørger for, at LMS ikke kan sige nej, hvis nogen vil lave det ... ?)

Men styres skal det åbenbart helst. Lige nu kan stofskiftepatienter ikke engang få den syntetiske medicin, de ønsker; nej, alle skal absolut trækkes igennem den såkaldte Eltroxin (der jo er blevet lavet om - til det værre for mange patienter) og så Euthyrox. Jeg kender for eksempel en, der fik Levaxin som alternativ til Eltroxin, inden Euthyrox kom på markedet - over hele landet - og som nu SKAL have Euthyrox fordi hendes tilladelse til Levaxin er udløbet. At hun i mellemtiden har vænnet sig til Levaxin og meget nødig vil skifte, er man ligeglad med; hun har bare værs'go' at følge markedets regler.

Og for dem, der ikke ved det: Heller ikke skifte mellem forskellige typer t4-medicin er let. Mange har store problemer med at skifte, og efter at Eltroxin blev ændret, har flere forsøgt sig med flere forskellige slags. De forskellige problemer med optageligheden og diverse såkaldte tablethjælpestoffer bliver meget tydelige, når man skifter fra det ene t4 til det andet.

Det gode ved det er, at stofskiftepatienterne bliver mere og mere ulydige og sender deres recepter til for eksempel Tyskland eller Sverige for at få anden medicin. Så en dag braser måske den syge planøkonomi sammen, og folk kan nøjes med at få den medicin, de skal bruge - også thyroid ...

Hvad der jo er tragikomisk: Når en endo nægter en patient at prøve anden medicin, sker det ofte med henvisning til, at aktivstoffet er det samme i alle præparater (i og med, at man omhyggeligt undgår at nævne thyroid)
    Men ... når aktivstoffet er det samme, og man hævder, det kun er dét, der er vigtigt, hvorfor så ikke bare lade patienterne bruge det, de føler er bedst? Folk tåler jo bevisligt ikke de samme 'hjælpestoffer'.

...planøkonomisk bavl :evil:

Nå, det blev langt, Berit, men det var du jo selv ude om

Nielsigne

Lignende tråder

1. Hormon-skandale i Danmark
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 07-05-10, 21:56

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder