Opprinnelig skrevet av
Blondie
Fra en nord norsk til en annen: Det er to faktorer du ikke har fått med deg: Nemlig hvilket produkt og i hvilken dose.
Hypothyreose eser du ut av, IKKE HC. Uten HC virker ikke stoffskiftemedisinene. DET betyr at du eser ut. HC kommer i to varianter, den ene er "vanlig" HC lik som den kroppen selv lager. Den andre varianten (som du refererer til når du snakker om å ese ut) er feks predinisolon som har en mye større anabol effekt, som er laget for å slå ned på immunforsvaret til bla annet folk som har leddgikt. Da gies den også i slike doser som får kroppen til å ese ut.
Vi som tar HC mot binyretretthet tar det i terapeutiske doser som gjør at vi erstatter kroppens egen produksjon akkurat som du tar stoffskiftemedisinene dine. Du erstatter det kroppen selv ikke klarer å produsere, lar binyrene hvile/bygge seg opp en stund ved å fylle på med det som er bra for binyrer. Deretter trapper vi forhåpentligvis ned og avslutter etter en tid HC behandlingen.
Og da kommer vi til det du burde tenke over: Klarer du å avslutte HC behandlingen? Kanskje ikke. Det finnes eksempler på at folk ikke klarer det. Men det alternativet er helt klart bedre enn å ha det slik jeg har hatt det det siste året FØR HC behandling. Og jeg må allikevel leve med thyroidbehandling resten av livet, så en pille fra eller til...
For ordens skyld: Jeg har gått NED 2 kg etter at jeg begynte på HC.
Bokmerker