Viser søkeresultater 1 til 10 av 30

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Homøopati og lavt stoffskifte

Nå tenker jeg bare høyt, altså. Dette har INGEN fundamentert base det jeg vet.

Her er mine tanker.
    Det finnes allergivaksiner som fungerer på den måten at man tilfører den allergiske stoffet vedkommende reagerer på i så små doser at reaksjonen uteblir. Sakte økes denne dosen inntil at kroppen har - om behandlingen var vellykket - har bygd opp toleranse for stoffet. Allergien er nå borte.

Homeopat-medisin er jo - såvidt jeg har fått med meg - ekstremt utvannet.

Jeg ser en likhet her. Om den er reell har jeg ingen formening om, men om den er så er den iallfall for meg, en plausibel forklaring på hvordan ting kan virke. (For the record har jeg større problemer med å forstå hvordan akupunktur kan virke - men den virker også mot enkelte ting på undertegnede. Spesielt bihuleproblemer.)

Uansett. Har du blitt frisk så har du funnet en vei som iallfall fungerte for deg, og forhåpentligvis også for flere. I så fall håper vi å høre mye mer.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Jeg var på et seminar for halvannen uke siden med forskjellige foredragsholdere. Det var egentlig et seminar for kvinnelige gründere, og en av foredragsholderne fortalte om dette med tankestyring - hvordan man kan lære seg til å tenke positive tanker for å forbedre områder i livet. Hun fortalte at hun selv hadde opplevd å bli frisk fra hypothyreose, kun ved å tenke seg frisk. Jeg må si jeg har mine tvil om dette, jeg tror nok heller hun er en av dem som kan ha hatt en forbigående hypothyreose. Men uansett fortalte hun om dette med hvordan man selv kan styre sine tanker fra negativ retning og til positiv retning. Jeg sjekket hjemmesidene hennes etterpå, og der står det at hun tidligere har vært homeopat.
    Her er hjemmesiden hennes.

Jeg mener ikke med dette å reklamere for henne, jeg har ikke tatt stilling til om det er noe ved metodene hennes som fungerer.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Noe er jo forbigående. Og vi vet at det finnes stoffer som nedsetter stoffskiftet og andre stoffer som er nødvendige for stoffskiftet. Det er ikke utenkelig at en del slike tilfeller går over. Med eller uten hjelp av tankens kraft.

Og man vet også at psyken påvirker fysikken. Likevel tror jeg ikke at det er så enkelt som at man kan tenke seg frisk av all alvorlig sykdom.... I så fall ville "alle" MEere som er sendt på LP-kurs vært friske.

Det er en stor forskjell på å tenke positivt for å mestre livet som syk på en bedre måte (og kanskje bli frisk underveis - mye "går over"!) og det å dra konklusjonen "man kan tenke seg frisk". Den siste synes jeg er VELDIG farlig fordi spranget til å legge "skylden for at man er syk" på den syke er så ekstremt kort.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo klargjørende om vi bruker bedre ord på hva vi snakker om.
    Om man oversetter de latinske termer, betyr Hypothyreose at skjoldkjertlens produksjon er lav fordi man antar at den er slitt. (-ose)
    Det er altså et ord som beskriver kjertlens helse - ikke kroppens.

Lavt stoffskifte beskriver kroppens helse - og nevner ikke kjertlen.
    Kjertlen kan godt være årsaken, men betegnelsen "lavt stoffskifte" kan brukes på alle årsaker og former og er således en mye videre og altomfattende term.

Altså :
    Brukes ordet "hypothyreose" så spesifiserer det at man snakker om kjertlen.
    Brukes termen "lavt stoffskifte" så beskriver det en kroppslig tilstand og nevner ingen årsak, bare at det er sånn.

Det er feks stor forskjell på å si "forbigående hypothyreose" og "forbigående lavt stoffskifte".
    Det første spesifiserer at man snakker om kjertlen - det andre vet man ikke om kjertlen er årsaken eller om den arbeider under dårlige vilkår som ikke innebærer at den er syk.

Men temaet ja.....
    Kan man tenke bort hypothyreose - nei, kjertlen er jo syk.
    Om det skal være mulig tenkelig å tenke noe bort, så må det være lavt stoffskifte.
    Og om jeg skal mene noe om homøopatiens innvirkning (som jeg ikke er kvalifisert til å mene noe om), så kan det ikke være på Hypothyreose.
    Det er helt u-tenkelig at deres remedier kan innvirke på den autoimmune tilstand som 90% av tilfellene har hatt, og som frarøver dem kjertlen for resten av livet.
    Men på lavt stoffskifte er det jo teoretisk tenkbart at en eller annen situasjon er returbar, og jeg tenker vel sånn at remediene er u-nødvendige og at det må være tankens kraft som er det egentlige kurator.
    Vær obs på at vi snakker om svært få tilfeller her - og de er inbefattet i helsevesenets feildiagnoseringer og drar med seg helsevesenets forfeilede ordbruk i diagnoseringen.
    Det er ikke så rart at noen kan si at de er blitt kurert for hypothyreose - når legen har satt den diagnosen.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2008
    Meldinger
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Jeg var på et seminar for halvannen uke siden med forskjellige foredragsholdere. Det var egentlig et seminar for kvinnelige gründere, og en av foredragsholderne fortalte om dette med tankestyring - hvordan man kan lære seg til å tenke positive tanker for å forbedre områder i livet. Hun fortalte at hun selv hadde opplevd å bli frisk fra hypothyreose, kun ved å tenke seg frisk. Jeg må si jeg har mine tvil om dette, jeg tror nok heller hun er en av dem som kan ha hatt en forbigående hypothyreose. Men uansett fortalte hun om dette med hvordan man selv kan styre sine tanker fra negativ retning og til positiv retning. Jeg sjekket hjemmesidene hennes etterpå, og der står det at hun tidligere har vært homeopat.
    Her er hjemmesiden hennes.

Jeg mener ikke med dette å reklamere for henne, jeg har ikke tatt stilling til om det er noe ved metodene hennes som fungerer.

Hvis det hadde gått an å tenke seg fri fra autoimmun hypothyreose, hadde jeg garantert vært frisk for lenge siden. Jeg hater å gå til lege, hater å bruke medisin, og mitt første (og andre, tredje, fjerde etc) valg når jeg ikke føler meg bra er å spise sunt, trene regelmessig og tenke positivt til krampa tar meg.

Da zombi-tilværelsen ble så kritisk at jeg til slutt gikk til lege, var det egentlig bare for å få bekreftet at alt var greit så jeg kunne fortsette med min yndlingsfremgangsmåte nevnt ovenfor. Men det var det ikke, og selv om jeg ikke er i mål ennå på dosering etc, er det stor forbedring etter at jeg er begynt på medisin. Glad jeg overvant meg selv og gikk til lege, og at han (selv om det virker som om han helst ser på blodprøver og referanseområder som de fleste leger) for det første gikk rett på stoffskifte-teorien og dernest har latt meg få øke dose selv om blodprøvene er 'fine'. (Er det ikke fryktelig irriterende å høre legesekretæren si det så fornøyd i telefonen når du ringer for å høre resultatet av siste blodprøve?)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, jeg mente som en teoretisk mulighet.....
    Jeg prøvde jo å tenke positivt til krampa tok meg både før og etter jeg kom i behandling. Og hvis det skulle fått noen effekt måtte jeg vel hatt noe kraftigere å tenke positivt med. Jeg mener, her vil man jo bruke hjernen som et helende redskap. Hvordan kommer man på en sånn IDE ? Den er jo fullstendig utslitt !
    Det gikk utforbakke sakte men sikkert - litt opp og ned, men med en tendens som i ettertid er godt synlig.

Jeg syns jo også at forsøk på dette også hadde en forverrende egenskap. Jeg tenkte jo også på om det virkelig var så at det bare var inne i hue jeg var syk. Og om det var slik, måtte det være skikkelig gale med meg som kunne få så mange kroppslige signaler på at noe var galt - hvis det ikke var noe galt.
    Og legen ville bare gi meg en pille så jeg syntes at det var fint å ha det slik.......

Og - hvem er det da som er mest på villspor ? (legen eller meg?)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte av anoreksi
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 339
    Siste melding: 29-07-11, 21:28
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Lavt stoffskifte?
    Av Varla i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 22-10-07, 19:21
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn