Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
16-11-10, 10:07 #1
Första steget från Levaxin till Armour
Vad tycker ni jag ska göra?
Ni som bytt från levaxin till armour, vilka erfarenheter bör jag ta med mig? Finns det någon "oppskrift" på ett bra sätt att göra övergången så smidig som möjligt
Min läkare på Balder vill att jag ska ta 1 grain (6omg) på morgonen och 0,5 grain på kvällen i tillägg till 25 mikrogram levaxin.
Är det bra att kombinera båda två? Har för mig att jag läst att det är bättre att bara använda armour.
Tills nu har jag tagit 100 mikrogram levaxin 4 dagar i veckan och 200 mikrogram 3 dagar i veckan.
Vilka reaktioner kan jag förvänta?
Är så rädd att bli sjukare men förväntar, som smgj skrev, att det kan bli noe turbulent.Presentasjon - "Hejsan! Här är jag, ny och spänd!!!"
-
16-11-10, 10:41 #2
Sv: Första steget från Levaxin till Armour
Hei!
Jeg anbefaler deg å lese denne:
http://www.drumlib.com/dp/000016.htm
Vær oppmerksom på at endelig dose ikke nødvendigvis kommer til å samsvare med omregningstabellen.
Vær oppmerksom på at armour (og andre naturlige thyroider) inneholder litt mer t3 enn det kroppens kjertel ville ha sluppet ut i blodet sammen med den mengden t4 som tabletten inneholder. Det medfører at din TSH nok kan bli lavere på mindre fT4 enn før. Dette er det viktig at du og legen vet slik at dere kan styre behandlingen mer etter fT3 (litt), fT4 (mer) og symptomer (mest) enn etter TSH. (Et problem her er ofte at etter vår erfaring ønsker legene på Balder å benytte TSH som styring....Vær obs på mulig konflikt her. )
Min lege anbefalte meg å bytte ut 25µg levaxin med 15mg Erfa (= armour) hver uke til at det var "tomt for " levaxin. Jeg byttet i praksis 50µg levaxin med 30mg Erfa ukentlig fordi jeg ikke klarte å dele tablettene i 4. For min del gikk dette helt fint og etter 3 uker var jeg helt over. Jeg går p.t. på 90mg Erfa (fra 125µg levaxin), men vet ikke om dette er "endelig" eller ikke. Balder-legene liker å beholde litt levaxin for å opprettholde balansen mellom t3 og t4, men IKKE godta dette dersom du har bivirkninger fra levaxin. Den er ikke nødvendig.
Du bør ikke ta armour morgen + kveld, men (om du synes en todeling er best) så heller ta den morgen + 5-6 timer seinere. Ikke om kvelden. Det kan gi søvnvansker. Om du foretrekker multidosering eller én gang om dagen er individuelt.
Ellers er de negative reaksjonene som en del opplever underveis forbigående hyperreaksjoner. Når man har gått lenge uten ekstern tilførsel av t3 (og kroppen kanskje ikke har en optimal omdanning av t4 til t3) kan man oppleve slike under oppdoseringen. Da kan man enten bare avvente det noen dager, eller gå litt ned en periode (og tilføre mer t4).
Men langt fra alle opplever slike reaksjoner. Jeg gjorde det ikke.
Og... lytt til kroppen underveis. Lykke til.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
16-11-10, 10:43 #3
Hei Persille
Flere av legene på Balder ønsker at pasientene skal gå på en kombinasjon av levaxin og thyroid (Armour og andre brand) dersom pasienten ønsker å bruke thyroid. Dette blant annet fordi de har en teori om at da går TSH høyere opp, og de mener at det er vesentlig å få opp TSH. Dersom du har lest om bruk av T3 og T4, såkalt kombinasjonsbehandling, vil du vite at når du bruker T3, vil TSH bli umålbar. Jeg har gått på Balder. Og tror at dersom jeg skulle fulgt legens råd, ville jeg blitt underbehandlet. Fordi dosen ville blitt så lav for å få opp TSH. Flere her på forumet har opplevd det samme. Moralen er: les, tenk og lær på egen hånd, ta ikke alt som kommer fra legers munn for god fisk.
Noen har det best på en kombinasjon av levaxin og thyroid. Gunnda her på formet er en av dem. Grunnen er at de ikke klarer å ha såpass høy FT3 som du får på thyroid. ved å legge til levaxin, vil FT4 bli høyere enn den ville blitt på thyroid alene. Så hva som er best for deg, det er noe du må finne ut av selv! For min del får jeg muskelspenninge rog muskelsmerter av levaxin, så jeg velger ren thyroid.
du kan jo se på STTM om de har en oppskrift på overgang? Ellers så tror jeg at vi klarer det ganske bra på egenhånd. Jeg startet med å gå rett fra levaxin til thyroid. Første dagen tok jeg 1 grain, neste dag 1,5 grain. men dette må du nesten finne ut av selv.
Og ja, for noen av oss er det best å dele dosen. T3 har kortvarig virkning i kroppen, jeg har hørt både fire og seks timers virkningstid. Jeg deler dosen i tre, og har også delt den i fire doser. Og det er lurt å gjøre som legen foreslår, ha en dose som er høyest på morgenen. Min dose ser slik ut: 2 grain morgen, 1 grain senere og 0.5 grain på ettermiddagen. Husk med tanke på hvor lenge T3 virker, å ikke ta siste dose for sent. For min del er kl 17 det seneste.
Når du går på den dosen levaxin du beskriver, vil jeg tro at du skal litt opp i thyroiddose etterhvert. jeg brukte 100 mg levaxin en dag i uka, og 150 mg seks dager i uka. Men det er ikke alltid målbart. Jeg var i desperat mangel av T3.
Lykke til, ikke engst deg, gled deg over å ha fått tilgang på en bra medisin
Hva slags reaksjoner du kan forvente? Velvære og økt energinivå, tenker jeg!
Det var min opplevelse. Men etter noen måneder var det problemer med binyrene som gjorde seg gjeldende
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
16-11-10, 11:36 #4
Først til din nåværende situasjon.
Jeg vil vel anta at når man skal dosere kroppen sin med stoffskiftehormoner, så bør det skje nogenlunde som kjertlen har gjort det ? Eller burde ha gjort det.....
Og det første jeg synes ikke stemmer, er at doseringen din hopper opp og ned med 100% fra dag til dag. Det er ikke slik en kjertel ville dosert deg.
Så er jo det at man kun bruker kun ett av kjertlens produkter (T4) heller ikke som kjertlen ville gjort det.
Kjertlens T4-produksjon er ganske jevn døgnet igjennom. Dette produseres jo for å lagres av blodets proteiner, og brukes ikke med det samme.
Kjertlens T3-produksjon er høyest om morgenen og lav om kvelden og dette brukes jo hurtig.
T3- sin døgnvariasjon og produksjon etter behov, er jo det vi mister når kjertlens funksjon uteblir som blir umulig å erstatte i en behandling.
Men vi kan forsøke.....
Doseringstidspunktet er ikke så avgjørende når man bruker Levaxin, men på grunn av at thyroidene inneholder T3, vil det være mest naturlig med en morgendosering når man bruker disse. Den vil jo komme sammen med annet "hormonslipp" om morgenen - og om det ikke har betydning (hvem vet...), så er det iallfall naturlig.
Oppstart.
Overgang fra syntetisk til tyroide hormoner er uproblematisk for langt de fleste, men det er en overgang - man skal være oppmerksom på at forbigående symptomer kan opptre.
Hvis man går rett over til feks 2Grain (125mgERFA), vil kroppen plutselig få tilført T3 fra dosen i tillegg til den T3 som fortsatt produseres av den syntetiske T4.
Levaxin har jo en halveringstid i kroppen på en uke. Noen få kan tenkes å reagere på det, så det kan være en sikring at man helt dropper Levaxinen et par dager før man starter på tyroidet.
Det kan også være lurt å dele opp dosen i en stor om morgenen og en mindre om ettermiddagen. Da får ikke kroppen all T3 på en gang.
Målet bør likevel i hovedsak være å ta hele dosen om morgenen.
Ikke alle kan det, av ulike årsaker. Les hva Vigdis skriver.
Vedlikehold.
Etter oppstartfasen kommer jakten på den ideelle dosen - sin egen dose/doseringsmetode.
Jeg bruker jo ikke blodprøver lenger - de har ingen relevans til hvordan jeg føler meg, så jeg prøver å lære å tyde mine kroppslige signaler og justere dosen etter det.
Kombinasjonsbehandling ?
Kombinasjon av Tyroider og syntetisk T4 er vel en løsning som primært er kommet istand for å prøve å tilfreddstille et kompromis for legene.
Ikke for pasienten.
Blodprøvene på tilfredse tyroidpsienter har ofte en biometrisk profil som ikke stemmer overens med den av helsemyndighetene fastlagte norm - og det er bare for å tilfereddstille denne norm man tilbyr å øke innslaget T4 i doseringen.
Så spiller det ingen rolle om de syntetiske T4 gjør noe for pasienten eller ikke.
Jeg kaller det "biometrisk kosmetikk" :
For jeg kan ikke huske å ha sett at pasienter melder om at de blir bedre av å tilføre syntetisk T4 til sin tyroid-dose.
De som går over til thyroide hormoner, gjør jo det fordi den syntetiske T4-tilførsel ikke virker godt nok - ikke evner å tilfreddstille kroppens behov for stoffskiftehormoner.
Og jeg må da spørre hva det er som gjør at en liiiten andel syntetisk T4 virker bedre, enn når man tilfører en dose som har muligheten til fungere godt ?
Min egen erfaring, er at jeg får tilbake de symptomer som gjorde at jeg i sin til skiftet til Armour. Etter 2uker med 25µgLevaxin kommer det første symptomet : feberfølesen, og det blir bare verre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-11-10, 12:24 #5
Med alle forbehold om at jeg husker feil så mener jeg å ha sett brukere som benytter kombinasjonsbehandling og er fornøyd med det her inne. Om jeg ikke husker helt feil så er det folk som har valgt dette fordi at t3'en blir for sterk når den kommer i tablettdoser gjennom døgnet. Men de er kanskje ikke de som skriver mest.
Jeg synes uansett vi bør være åpne for at ikke alle har like dårlig virkning av levaxin heller. Det er én ting å få invalidiserende bivirkninger, en annen ting å ikke få positiv virkning og en tredje ting å ha virkning, men utilstrekkelig. På den bakgrunn synes jeg det blir feil å kategorisk avvise at syntetisk t4 (som er den eneste måten vi kan tilføre t4 alene på såvidt meg bekjent) kan ha positive virkninger sammen med naturlig thyroid.
Jeg synes at enhver bør avgjøre dette ut fra egen tilstand og erfaring. Men igjen - om man har ødeleggende bivirkninger (uansett type legemiddel) bør det bort.
For å danne litt motvekt kan jeg si at jeg byttet fra levaxin på grunn av redselen for at legemiddelindustrien tar feil når de sier at ren t4 er god nok erstatning over lenger tid for kjertelen. Men fram til byttet hadde jeg i all hovedsak positiv virkning av levaxin. De bivirkningene jeg hadde (vektoppgang, småkviser og ødemer) kom heller ikke nødvendigvis av levaxin, men muligens av forholdet mellom hormonene i kroppen. Av den grunn er iallfall jeg åpen for å tilføre noe levaxin igjen dersom det skulle vise seg at jeg sliter med hormonbalansen på ren Erfa. Jeg er nemlig av den oppfatning at det ikke er sikkert at det er bra å tilføre for mye t3 heller (selv om det utvilsomt er bedre enn for lite).
Som du skjønner har vi ulike erfaringer og svarer ut fra det. ;)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
16-11-10, 17:42 #6
Jo - alle erfaringer er nyttige og selvfølgelig velkommne.
Jeg vil bare nyansere litt :
Det jeg mente, var bare at jeg ikke har observert om noen som har brukt ren tyroid i en lengere tid har fått det bedre når de har tilført litt Levaxin.
Jeg har observert flere som er fornøyd med sin kombinasjonsbehandling.
Og jeg har også observert at noen få på kombinasjonsbehandling, som har sløyfet Levaxintillegget uten å få det dårligere av den grunn.
Og ja, vi bør være åpne for alle typer av behandling. Vi er forskjellige og kan ikke alle sammen bli bra av en type behandling.
Bivirkninger hevder jo behandlerapparatet at ikke finnes ved Levaxin.
Feks. vektoppgang trenger jo ikke være bivirkninger av Levaxinen, men kan vel sanynliggjøres ved at det mangler noe i en helhetsbehandling av stoffskifteproblematikken som ikke Levaxinen kan gi alene.
Og ikke alle opplever det, noe som vel øker behovet for å individtilpasse behandlingen bedre enn det som gjøres idag ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-11-10, 17:51 #7
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
16-11-10, 18:19 #8
Det visste jeg også smgj
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-11-10, 18:59 #9
Hei Persille!
Jeg tror det er mange veger å gå over fra syntetisk til naturlig hormon. Og alle her inne har en erfaring hver.
Jeg brukte 100 mikrogram Levaxin + 20 mikrogram Liothyronin da jeg byttet over i begynnelsen av oktober. Etter 2 dager var jeg over på 125 mg Erfa thyroid (bort med Levaxin og Lio). Jeg fikk ikke noe ubehag av dette (men jeg bruker også 20 mg hydrokortison på grunn av lav kortisolproduksjon). Jeg har nå økt dosen 2 ganger, og tar nå 155 mg Erfa daglig.
For meg har dette gått bra (bare litt ubehag av litt hardere hjerteslag et par dager). Jeg deler opp dosen på 2 ganger per dag (størst dose på morgenen, noe mindre midt på dagen). Hydrokortisonet deler jeg opp i tre omganger.
Håper du finner ut av hva du og din kropp trives med. Kroppen reagerer kanskje på annen måte på naturlig thyroid, så lytt til den.
-
17-11-10, 07:48 #10
Lignende tråder
-
Levaxin, Armour, binyretrøtthet
Av Siriusen i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 28-05-09, 00:07 -
Levaxin vs Armour
Av Persa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 5Siste melding: 22-05-09, 21:12 -
Forskjell på Levaxin og Armour??
Av Frustrert i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 1Siste melding: 12-05-08, 21:29 -
Levaxin eller Armour
Av Bille i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 04-09-07, 13:34 -
Fra levaxin til armour?
Av resi i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 17Siste melding: 02-12-06, 01:20
Svar med sitat

Bokmerker