Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Hybrid View
-
16-11-10, 12:14 #1
Sv: Vinterdosering af Thyroid
Meget interessant er at skjoldbruskkirtlens størrelse (hos raske) varierer med årstiderne. Hvorfor mon gør den det?

At kirtlen vokser også (hos raske) under menstruationen eller graviditeten, er der ligeledes gode grunde til - hvilket hos thyreoidea-syge betyder at medicindoseringen burde følge samme mønster, for ikke at komme i unødvendigt underskud ledsaget af en hel del symptomer, hver af os helst vil være foruden...
Det er ikke ret mange læger (jeg hverken kender en eller har hørt om) der er klar over at disse forhold har indflydelse på forskellen mellem velbehandling og fejlbehandling.
Skjoldbruskkirtlens størrelse er hos raske ca. 18 ml (ydergrænser 10-28 ml). Størrelsen tiltager med stigende vægt og alder uafhængigt af køn og kan beskrives således: Thyreoideavolumen (ml) = 1,97 + 0,21 x vægt (kg) + 0,06 x alder (år)
Kirtelstørrelsen er afhængig af årstiden, er således størst om vinteren og varierer med tidspunkt i menstruationscyklus (størst præmenstruelt) og tiltager i graviditeten. Klinisk kan en struma ofte erkendes, når thyreoideastørrelsen er 25-30 ml, dog med stor individuel variation. (OUH.dk)• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
16-11-10, 17:27 #2
Sv: Vinterdosering af Thyroid
Det er jo en understøttelse av hva jeg mener må være riktig, og rokker jo ved det behandlingsopplegg som vel er standard i store deler av vesten - at man skal tilstrebe en konstant dose.
Det er jo kjent at TSH fungerer som et anabolt stoff som får kjertlen til å vokse - altså øke antall produserende celler, for derigjennom bedre å kunne oppfylle kontrollsystemets krav til antall stoffskfitehormoner i blodet.
Og kontrollsystemet følger jo bare opp kroppens forbruk - øker det, vil jo antallet stoffskiftehormoner i blodet synke. (som skal ertattes av økt produksjon)
En årsaksforklaring til at kvinner oftere får stoffskifteproblemer, gis jo også ved nevnte grunner til variasjon - men tanken følges bare ikke opp i behandlingen. Selv om det er de samme som er ansvarlig for begge deler.
Observasjonen.
Man har altså også observert og dokumentert sykliste størrelsesvariasjoner - da er det bare å håpe at behandlingsopplegget nyanseres.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 14-02-10, 11:54 -
Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertelSvar: 2Siste melding: 25-11-09, 10:30 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29

Svar med sitat

Bokmerker