Først til din nåværende situasjon.
Jeg vil vel anta at når man skal dosere kroppen sin med stoffskiftehormoner, så bør det skje nogenlunde som kjertlen har gjort det ? Eller burde ha gjort det.....
Og det første jeg synes ikke stemmer, er at doseringen din hopper opp og ned med 100% fra dag til dag. Det er ikke slik en kjertel ville dosert deg.

Så er jo det at man kun bruker kun ett av kjertlens produkter (T4) heller ikke som kjertlen ville gjort det.

Kjertlens T4-produksjon er ganske jevn døgnet igjennom. Dette produseres jo for å lagres av blodets proteiner, og brukes ikke med det samme.
Kjertlens T3-produksjon er høyest om morgenen og lav om kvelden og dette brukes jo hurtig.
T3- sin døgnvariasjon og produksjon etter behov, er jo det vi mister når kjertlens funksjon uteblir som blir umulig å erstatte i en behandling.
Men vi kan forsøke.....

Doseringstidspunktet er ikke så avgjørende når man bruker Levaxin, men på grunn av at thyroidene inneholder T3, vil det være mest naturlig med en morgendosering når man bruker disse. Den vil jo komme sammen med annet "hormonslipp" om morgenen - og om det ikke har betydning (hvem vet...), så er det iallfall naturlig.

Oppstart.
Overgang fra syntetisk til tyroide hormoner er uproblematisk for langt de fleste, men det er en overgang - man skal være oppmerksom på at forbigående symptomer kan opptre.
Hvis man går rett over til feks 2Grain (125mgERFA), vil kroppen plutselig få tilført T3 fra dosen i tillegg til den T3 som fortsatt produseres av den syntetiske T4.
Levaxin har jo en halveringstid i kroppen på en uke. Noen få kan tenkes å reagere på det, så det kan være en sikring at man helt dropper Levaxinen et par dager før man starter på tyroidet.
Det kan også være lurt å dele opp dosen i en stor om morgenen og en mindre om ettermiddagen. Da får ikke kroppen all T3 på en gang.
Målet bør likevel i hovedsak være å ta hele dosen om morgenen.
Ikke alle kan det, av ulike årsaker. Les hva Vigdis skriver.

Vedlikehold.
Etter oppstartfasen kommer jakten på den ideelle dosen - sin egen dose/doseringsmetode.
Jeg bruker jo ikke blodprøver lenger - de har ingen relevans til hvordan jeg føler meg, så jeg prøver å lære å tyde mine kroppslige signaler og justere dosen etter det.

Kombinasjonsbehandling ?
Kombinasjon av Tyroider og syntetisk T4 er vel en løsning som primært er kommet istand for å prøve å tilfreddstille et kompromis for legene.
Ikke for pasienten.
Blodprøvene på tilfredse tyroidpsienter har ofte en biometrisk profil som ikke stemmer overens med den av helsemyndighetene fastlagte norm - og det er bare for å tilfereddstille denne norm man tilbyr å øke innslaget T4 i doseringen.
Så spiller det ingen rolle om de syntetiske T4 gjør noe for pasienten eller ikke.
Jeg kaller det "biometrisk kosmetikk" :
For jeg kan ikke huske å ha sett at pasienter melder om at de blir bedre av å tilføre syntetisk T4 til sin tyroid-dose.
De som går over til thyroide hormoner, gjør jo det fordi den syntetiske T4-tilførsel ikke virker godt nok - ikke evner å tilfreddstille kroppens behov for stoffskiftehormoner.
Og jeg må da spørre hva det er som gjør at en liiiten andel syntetisk T4 virker bedre, enn når man tilfører en dose som har muligheten til fungere godt ?
Min egen erfaring, er at jeg får tilbake de symptomer som gjorde at jeg i sin til skiftet til Armour. Etter 2uker med 25µgLevaxin kommer det første symptomet : feberfølesen, og det blir bare verre.