Sitat Opprinnelig skrevet av Inga Vis post
Jeg endret dose siste gang i slutten av august, altså to og en halv måned siden, burde jeg nå ha merket bedring? Kan resultatene endre seg ytterligere?
Kan kun en liten øking i dosen øke min FT4 fra 14,4 opp til 20, eller er det snakk om store endringer? Kan da min TSH kun endre seg litt, altså at den kunn detter ned fra 0,8 til 0,5? Eller kan jeg ikke forvente at min TSH er innenfor normalen når jeg har funnet riktig dose?

Dette ble mange spm, men er bare så veldig frustrert for tiden.
Veldig takknemmelig for svar!

Min erfaring er at bedring merker du på kroppen og ikke på blodprøvesvar. Men doseøkning for over 2 mnd siden har tydelig ikke gitt denne effekten. Det tror jeg det kan konkluderes med om du selv ikke føler noen bedring. Stoffskiftet er i stadig endring, men om du tenker at doseøkningen for over 2 mnd siden skal gi ytterligere økning av stoffskiftet, så kan du nok se bort i fra det og heller tenke en ytterligere økning om FT4 skal øke.

Hvor store endringer vi trenger i dose for at det skal gi en økning er svært individuelt og her må vi prøve og feile litt. Selv har jeg med erfaring lært at små endringer er bedre enn store, da slipper det å bli så mye justering opp og ned. Det er ikke heldig at stoffskiftet svinger for mye, da det blir mye ball og symptomer som er forvekslende like til tider og også slitsomme. Gjør en forsiktig økning, bli der og ta noen blodprøver om du føler behovet om 4-6 uker. Mest av alt kjenn etter om du føler noen bedring!

Flytt fokuset ditt fra Tsh til FT4 og FT3, selv om legen din kanskje har annet fokus. Det er FT4 og FT3 som vil gi deg bedre form og mindre symptomer, ikke Tsh