Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Standard Håravfall på leggene

Er det vanlig I dårlige perioder mister jeg hår på hodet, spesielt ved panneluggen. Der har jeg fryktelig mange hårlengder nå...

Jeg har vært veldig syk noen dager og har ikke orket å barbere leggene, da ser jeg at jeg har mange flekker hvor håret ser ut til å ha falt av, men det har begynt å vokse igjen nå... Noen som har opplevd noe lignende?
    Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
    Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp
    .

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Håravfall på leggene

Ja, redusert kroppshår er et symptom. Gjelder også hodehår og øyebryn (fra yttersidene). Det kommer igjen med nok og riktig hormonbehandling.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jepp - prøv å legg merke til at flere med lavt stoffskifte har ikke så lange øyenbryn - de har "humler"
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Jeg sjekket leggene her nå og de var hårete all over

Håravfall på hodet kjenner jeg godt til, men det har stagnert de siste årene og i sommer hadde jeg den fineste "manken" jeg har hatt på åresvis. Nå er det litt tørrere igjen, men det skyldes nok mer årstiden enn noe annet.

Øyenbrynene er inntakt

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Takk for svar alle sammen. Dere er gode å ha!

Øyebrynene mine forsvant litt en stund, men er nå intakt igjen..

Ble litt sjokket når jeg så leggene mine, men nå kan jeg kanskje bruke det ovenfor legen...
    .

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Håravfall på leggene

Sitat Opprinnelig skrevet av jolene Vis post
    Jeg har vært veldig syk noen dager og har ikke orket å barbere leggene, da ser jeg at jeg har mange flekker hvor håret ser ut til å ha falt av, men det har begynt å vokse igjen nå... Noen som har opplevd noe lignende?
    Hos mennesker fra 30-års alderen og opefter betyder hårløse lægge på op til 2/3 dele af deres længde fra anklen af - et klassisk symptom på sekundær kønshormonmangel, med udspring i underfunktionen af binyrer.

Man tænker altid først og fremmest på at binyrerne producerer cortisol, adrenalin, aldosteron + flere andre "adrenale" hormoner. Der bliver altid overset, at binyrerne producerer også hele 25% af østrogener hos kvinder og 65% (65!!) af androgene hormoner hos mænd. Det er disse "binyre-fremstillede" kønshormoner, hvis mangel på kan give "hårløse" lægge hos "binyre-svage" over 30 års alderen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hos mennesker fra 30-års alderen og opefter betyder hårløse lægge på op til 2/3 dele af deres længde fra anklen af - et klassisk symptom på sekundær kønshormonmangel, med udspring i underfunktionen af binyrer.

Man tænker altid først og fremmest på at binyrerne producerer cortisol, adrenalin, aldosteron + flere andre "adrenale" hormoner. Der bliver altid overset, at binyrerne producerer også hele 25% af østrogener hos kvinder og 65% (65!!) af androgene hormoner hos mænd. Det er disse "binyre-fremstillede" kønshormoner, hvis mangel på kan give "hårløse" lægge hos "binyre-svage" over 30 års alderen.
    Det var interresant lesning. Skal lese litt mer om dette når hodet er litt klarere.
    Er det denne spyttprøven det er så mye skrevet om som kan vise dette, eller er det blodprøver?
    .

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Håravfall på leggene

Er det denne spyttprøven det er så mye skrevet om som kan vise dette, eller er det blodprøver?
    Ikke blodprøve. En spytprøve (x4) vil kunne påvise om døgnvariationen af produktion af cortisol er rette eller forkert. Det er meget vigtigt fordi det kan påvise om binyrerne er underfungerende. Er de underfungerende, vil det også påvirke evnen til at danne andre hormoner (end cortisol) binyrerne producerer. Bringer man binyrerne op i funktion, vil det selvsagt også hjælpe på regulering af alle andre hormoner (end cortisol) binyrerne producerer.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Det var interresant lesning. Skal lese litt mer om dette når hodet er litt klarere.
    Spyttprøver 4 ganger på en dag. Mine blod og urinprøver var fine, men ikke spyttprøvene...de viser det frie kortisol akkurat som det er forskjell på FT4 og T4. Denne og denne bør du ta med til legen hvis du ønske å teste, for de fleste vil så gjerne teste i blod og insisterer på dette. Men de hører på sine egne.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Spyttprøver 4 ganger på en dag. Mine blod og urinprøver var fine, men ikke spyttprøvene...de viser det frie kortisol akkurat som det er forskjell på FT4 og T4. Denne og denne bør du ta med til legen hvis du ønske å teste, for de fleste vil så gjerne teste i blod og insisterer på dette. Men de hører på sine egne.
    Takk for linkene. De skal bli med til legen.

Min kortisolprøve(blod)(130-690) var 320 for 18 mnd. siden og det er godt innenfor ref. verdien. Men skal sjekke spyttprøver.
    .

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Håravfall
    Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 7
    Siste melding: 24-08-07, 15:59
  2. Håravfall
    Av pusur i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 2
    Siste melding: 18-04-06, 17:54