Viser søkeresultater 1 til 10 av 31

Hybrid View

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    14

Standard Sv: hjelp...

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Heia og velkommen hit
    Jeg må først starte med å gratulere deg for å krysse av legens "avglemte" blodprøver et klart eksempel til etterfølgelse

Du skriver aller prøvene dine her, men du glemmer det viktigste; har du symptomer som kan være lavt stoffskifte? Hvis du har det er dette viktig sett i sammenheng med en anti TPO (min var på 3662 når jeg ble diagnistisert). Etter mitt skjønn levner ikke prøvene dine mye tvil om lavt stoffskifte, men som sagt er det først og fremst symptomer sett i sammenheng med prøvesvar som er viktig.

På dette forumet er vi opptatt av at legene skal se mindre på TSH, men likevel ser jeg vurderer TSH mye selv. Finn sier ofte at det kan være en "feil" i TSH produksjonen. Selv tenker jeg at TSH produksjonen er like individuell som mye annet. Jeg var SYK når jeg fikk diagnosen, men hadde likevel TSH såvidt innenfor ref området, og jeg hadde vært syk lenge. Jeg tenker derfor at kanskje er det noen av oss som har flere TSH reseptorer på kjertelen enn andre og at derfor har vi aldri hatt særlig høy TSH produksjon som frisk? Kanskje er det også slik at for noen av oss at når man har gått lenge syk og ubehandlet gir kroppen opp å produsere masse TSH?

Håper du skjønner hva jeg mener; selv om stoffskifteprøvene er innenfor ref området betyr ikke det at du ikke har hypothyreose. Det er sympotomene dine og evt arvelighet prøvene må sees i sammenheng med.
    Skal vi se:
    - Jeg kan sove i 12 timer, og vil helst sove i 5 til...
    - Jeg blir totalt utslitt etter en hel dag på jobb.. Tok meg selv i å nesten begynne å grine når jeg sto og laget middag en dag etter jobb, pga jeg var sliten.. Og jeg er liksom regnskapsfører.. så ikke så fysisk hard jobb liksom...
    - Fryktelig tørre øyne om natten/morgen.. Men dette fikk jeg etter øyelaseroperasjon som jeg hadde i september 09.. Men det skulle liksom gå over innen et år... Så jeg vet ikke.
    - Evig hodepine..
    - Føler meg "ullen" i hodet
    - Vanskelig for å konsentrere meg
    - Økt plaget med angst. (har hatt dette tidligere, men var tilnærmet "frisk" i nesten 2 år.. og fikk det PLUTSELIG mer og mer tilbake.. Og jeg har det supert i livet, mtp mann, barn, hus, økonomi.. osv...
    - mye svimmel.. (men dette er ofte i forbindelse med angsten)
    - Går ikke ned i vekt.. Selv om jeg spiser fornuftig (holdt meg lenge på 1600kcal/dag, og gikk OPP i vekt...grrr)
    - har også vært mye småsyk.. liksom aldri kommet meg skikkelig igjen.. Det siste 2 årene...

Jeg regner med at legen ikke kommer til å mene dette er noe å gå videre med.. Men dere mener jeg bør behandles? Og at jeg sannsynligvis har lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg mener du bør behandles. ALLE symptomer, inkludert øyne og de psykiske symptomene du beskriver er typisk for lavt stoffskifte. Be legen (eller elgen) om å få lov til å starte en prøvebehandling med levaxin på 25 mcg. Hvis du først har fått han til å skrive det ut får du gjøre med tablettene som du gjorde med blodprøverekvisisjonen, nemlig å vurdere litt selv. Jeg har alltid sagt at det er lettere å få tilgivelse enn å få tillatelse Vær likevel oppmerksom på at det er viktig med doseøkning når du først har startet behandling, fordi da forsvinner det du har igjen av egne produksjon ganske raskt, og du må jobbe deg opp til å finne riktig medisindose.

Når det gjelder det lave antall kalorier du inntar er dette bekymringsfullt for en med lavt stoffskifte. Spis mindre raske karbohydrater og mer proteiner og fett, for lite kalorier er IKKE bra når man har lavt stoffskifte. Det gjør ting enda verre.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg mener du bør behandles. ALLE symptomer, inkludert øyne og de psykiske symptomene du beskriver er typisk for lavt stoffskifte. Be legen (eller elgen) om å få lov til å starte en prøvebehandling med levaxin på 25 mcg. Hvis du først har fått han til å skrive det ut får du gjøre med tablettene som du gjorde med blodprøverekvisisjonen, nemlig å vurdere litt selv. Jeg har alltid sagt at det er lettere å få tilgivelse enn å få tillatelse Vær likevel oppmerksom på at det er viktig med doseøkning når du først har startet behandling, fordi da forsvinner det du har igjen av egne produksjon ganske raskt, og du må jobbe deg opp til å finne riktig medisindose.

Når det gjelder det lave antall kalorier du inntar er dette bekymringsfullt for en med lavt stoffskifte. Spis mindre raske karbohydrater og mer proteiner og fett, for lite kalorier er IKKE bra når man har lavt stoffskifte. Det gjør ting enda verre.
    INNTOK... Siden jeg bare gikk opp, eller sto standby i vekt.. så tok jeg fart, og dreit i hele mat-greiene.. Og nå spiser jeg det jeg vil, NÅR jeg vil.. Og vekten er og blir det samme... Betyr ikke at jeg bare lever på sjokolade og pottis altså, men jeg kuttet ut å telle kalorier, og heller spiser det jeg har lyst på.
    Hva skjer når man spiser lite kalorier med lavt stoffskifte da?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

[QUOTE=lykkepillen;102018
    Hva skjer når man spiser lite kalorier med lavt stoffskifte da?[/QUOTE]
    Kroppen danner RT3 istede for T3. Det er dette vi kaller for at kroppen går i 'sparebluss'. Kritisk for oss som allerede har for lite av stoffskiftehormon. Søk på forumet etter RT3, så kan du lese mer om det temaet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

I Tyskland har de satt ned behandlingsgrensa for TSH til 2,5!!!
    I "mellomnorge "og deromkring er den på 10!!!

Så er din TSH noe høy ,selv om den er innen refområde.
    Din fT4 er forholdsvis lav.
    Du HAR positivt anti-TPO.
    Ta nye blodprøver om en mnd tid..
    Be så om behandling.
    I mine øyne har du lavt stoffskifte (i form av en begynnende Hashimotos...betennelse mot/i kjertelen, derav forhøya anti- TPO).
    fT3 ligger forholdsvis høyt---typisk tidlig i sykdomdforløpet.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Slemt av deg Trude - du får gå på kameljakt, så kan jeg fortsette som før
    jeg leste jo gjennom det da - så korrekturen er ikke som før - den heller.....
    Det er Johanna Lumley - drømmen om Nilen på TV nuhh......

Men til lykkepillen
    "den" viser seg jo overflødig nåd folk kommer igang med behandling. Det ka være lurt å spørre legen om å få forsøke med en prøvebehandling med lav dose.
    Det er ofte lettere å få gehør for en slik løsning.
    Så vil jo prøvebehandlingen avgjøre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
    Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 37
    Siste melding: 27-07-11, 12:16
  2. Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte.
    Av ElisabethA i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 10
    Siste melding: 20-03-11, 13:43
  3. Ny på forumet - Lavt stoffskifte, høy Anti-TPO og cøliaki
    Av Peon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 26-10-10, 21:48
  4. Hvilken form for lavt stoffskifte? Høy anti-TPO
    Av Cossie77 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 19-03-10, 13:56
  5. Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
    Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 15-06-05, 17:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn