Sitat Opprinnelig skrevet av Devana Vis post
Takk for svar. Jeg skal absolutt ta en nærmere titt under D-vitamin her inne, jeg har allerede sett på litt av det.

Men hvis jeg skulle velge å ta et annet tilskudd istedenfor calcigran forte, bør jeg da også ta kalsium i tillegg? Jeg har jo som sagt fått påvist hyperparatyreoidisme pga d-vitaminmangel og forhøyet PTH, men med normalt kalsium - jeg bare tenker at ting lett kan vippe over hvis jeg bare dytter innpå med D3? Burde jeg ta noe annet i tillegg? Jeg fikk egentlig beskjed av endokrinologen om å ikke ta andre tilskudd siden "alle andre prøvene var fine", men jeg tenker kanskje magnesium? Sink? Det er en så stor verden med mineraler og vitaminer at jeg blir helt forvirret, spesielt når jeg vet så lite om hyperparatyreoidisme og hva som gjør ting verre og bedre.
Rom var ikke bygget på en dag. Giv lidt tid og jeg er sikker på, at du bliver mindre "forvirret" med hver dag der går. Særlig hvis du gransker Jolenes link til Parathyroid-site.

Magnesium er en meget god idè at tilføje da magnesium (citrat) understøtter nyttiggørelse af calcium i kroppen, så vidt jeg husker. I det hele taget anbefales tilskud af calcium (citrate) altid at ledsage af magnesium (citrate) i forhold 2:1 (corect me if i'm wrong, someone).
Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Og nok D-vitamin borger for fullt opptak av den kalsium som jo finnes i mat - som i mange tilfeller er tilestrekkelig.
Klart - det er jo personlig da.....
n`Finn`Glemmer vi ikke lige K2-vitaminet? Har man mangel af den ene, har man (som regel) også mangel på det andet = D3-vitaminet (og calcium i maden osv.) ikke optages/"forarbejdes" godt nok... Disse to vitaminer samarbejder så tæt sammen, at det er lige før at de ikke nytter nok, hver for sig.