Side 4 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 71
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hyperparatyreoidisme

Sitat Opprinnelig skrevet av Devana Vis post
    ...hvor mye av D3 man inntar tas faktisk opp i kroppen? Jeg ser på felleskatalogen at 30 % av kalsium i calcigran forte, men det stod ikke noe spesifikt om % av D3 som tas opp.

Jeg tenker mye på dette, siden jeg trodde virkelig at jeg skulle være bedre etter 2 mnd på disse pillene!
    Kære Devana. Velkommen.

Hvor meget D3 optages i kroppen kan faktisk være ganske meget... Over ½ time i højsol på en varm sommerdag kan lagres så meget som 20.000 IE D3-vitamin, og det lever vi fint med. Jeg selv bruger tilskud både sommer og vinter - 1000 IE/dag/sommer, 2000 IE/dag/vinter. Når jeg er sløj tager jeg 10.000 IE alle dage indtil jeg bliver helt rask igen.

Kender også til folk der får indsprøjtninger af D3 på 50.000 IE om ugen, så er man i et reelt underskud skal man op på høje doser før depoterne overhovedet kan begynde at fyldes. Set i denne sammenhæng forslår 800 IE som "skrædder i helvedet" (sagt på go' gamle dansk ).

Du finder (helt sikkert) masser af god info i underforummet D-vitamin.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Ikke så bra for stoffskiftesyke dette at den inneholder soya da.
    Det samme gælder Kalsiumkarbonat dette præparat indeholder: Calciumcarbonat kan nedsætte optagelsen af stofskiftehormon og det skulle gerne gælde både raske og (stofskifte)syge.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

Standard Sv: Hyperparatyreoidisme

Takk for svar. Jeg skal absolutt ta en nærmere titt under D-vitamin her inne, jeg har allerede sett på litt av det.

Men hvis jeg skulle velge å ta et annet tilskudd istedenfor calcigran forte, bør jeg da også ta kalsium i tillegg? Jeg har jo som sagt fått påvist hyperparatyreoidisme pga d-vitaminmangel og forhøyet PTH, men med normalt kalsium - jeg bare tenker at ting lett kan vippe over hvis jeg bare dytter innpå med D3? Burde jeg ta noe annet i tillegg? Jeg fikk egentlig beskjed av endokrinologen om å ikke ta andre tilskudd siden "alle andre prøvene var fine", men jeg tenker kanskje magnesium? Sink? Det er en så stor verden med mineraler og vitaminer at jeg blir helt forvirret, spesielt når jeg vet så lite om hyperparatyreoidisme og hva som gjør ting verre og bedre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Rent språklig er østlendinger tilsynelatende mellom to permer - eller mellom as rock and a hard place. Jeg tenker jo på Danmark og Nordnorge.
    De har atskillig mer fres på språket enn vi har her i Østlandsområdet.

Eks. en skredder i helvete er jo fenomenalt flott språk !
    Og jeg kan tenke meg en hel del nordnorske vendinger som svir i øra på sarte østlendinger.
    Om de nå er så sarte da......

Bør man ta kalsium i tillegg til D-vitamin ?
    Det syns jeg en osteoprose-situasjon må avgjøre.
    Hvis man ikke har tendenser til benskjørhet er det jo unødvendig å stresse med å ta kalsium som i verste fall faller til en overskuddsbyrde.
    Det er iike bra med for mye kaslium heller.
    Og nok D-vitamin borger for fullt opptak av den kalsium som jo finnes i mat - som i mange tilfeller er tilestrekkelig.
    Klart - det er jo personlig da.....

Parathyreoidea styrer kalkstoffskiftet, til dette hører iallfall magnesium i tillegg til omtalte stoffer.
    Men D-vitamin mangel er IKKE det samma som kalkmangel.
    I første rekke synes ikek jeg man skal ta andre forhåndsregler enn å sørge for å få opp sitt D-vitamin nivå.
    Det er det viktigste, og mye retter seg da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hvilke tar du, Blondie?

Siden du også ligger/har ligget langt under referansenivå, har du merket noe bedring? Hvis du hadde sterke symptomer vel og merke?
    Har blant annet masse nevrologiske symptomer, men dette kan jo komme av kombinasjonen av reduserte binyrer og hypothyreose også. Ikke vet jeg sikkert hva symptomene kommer av og ikke vet jeg sikkert hva jeg bruker av behandling som virker. Og egentlig er ikke det viktig bare jeg blir friskere. Jeg bruker disse, men skal kjøpe noe sterkere et annet sted. Blir så dyrt med 5 tbl per dag i lengden. Understreker at jeg har handlet fra begge disse nettbutikkene og de er begge bra.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Takk for svar. Jeg skal absolutt ta en nærmere titt under D-vitamin her inne, jeg har allerede sett på litt av det.

Men hvis jeg skulle velge å ta et annet tilskudd istedenfor calcigran forte, bør jeg da også ta kalsium i tillegg? Jeg har jo som sagt fått påvist hyperparatyreoidisme pga d-vitaminmangel og forhøyet PTH, men med normalt kalsium - jeg bare tenker at ting lett kan vippe over hvis jeg bare dytter innpå med D3? Burde jeg ta noe annet i tillegg? Jeg fikk egentlig beskjed av endokrinologen om å ikke ta andre tilskudd siden "alle andre prøvene var fine", men jeg tenker kanskje magnesium? Sink? Det er en så stor verden med mineraler og vitaminer at jeg blir helt forvirret, spesielt når jeg vet så lite om hyperparatyreoidisme og hva som gjør ting verre og bedre.
    Rom var ikke bygget på en dag. Giv lidt tid og jeg er sikker på, at du bliver mindre "forvirret" med hver dag der går. Særlig hvis du gransker Jolenes link til Parathyroid-site.

Magnesium er en meget god idè at tilføje da magnesium (citrat) understøtter nyttiggørelse af calcium i kroppen, så vidt jeg husker. I det hele taget anbefales tilskud af calcium (citrate) altid at ledsage af magnesium (citrate) i forhold 2:1 (corect me if i'm wrong, someone).
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Og nok D-vitamin borger for fullt opptak av den kalsium som jo finnes i mat - som i mange tilfeller er tilestrekkelig.
    Klart - det er jo personlig da.....
    n`Finn`Glemmer vi ikke lige K2-vitaminet? Har man mangel af den ene, har man (som regel) også mangel på det andet = D3-vitaminet (og calcium i maden osv.) ikke optages/"forarbejdes" godt nok... Disse to vitaminer samarbejder så tæt sammen, at det er lige før at de ikke nytter nok, hver for sig.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, det er jo en sammenheng i alt. Får man en påvist mangel, skal man jo være meget forsiktig med å tro at det kun gjelder det ene stoffet.
    Hvorfor har man en mangel ?
    Kosthold ? - så er det vel meget trolig at en hel masse andre verdier også ligger lavt ?
    Tarmopptaksproblemer ? ennumereså !

Greitt - man finner ikke andre stoffer enn man tester for, så "de andre" man også er lav på får man ikke beskjed om, og man går heller ikke videre å tester mer for opplagt aktuelle tilfeller !
    Det er mulig legene gjør hva de er pålagt, men (sgu) heller ikke mer......

K2 - opplagt en mangelkilde som det ikke testes for. Blandt mange......
    Men D3 er nok den mest opplagte mangel vi har, og kanskje også den viktigste, om man i det heletatt kan snakke om viktighet her.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

Nå sporer jeg litt av i min egen tråd her, men i forhold til hyperparatyreoidisme og påvirkning i skjelettet - vet dere om såkalt: "degenerative forandringer med noe dehydrering i skiver i thoracalcolumna og lave skiver i samme området" kan ha noe med dette å gjøre? Fant dette når jeg gikk igjennom undersøkelser fra 2006/2007 når jeg var på mitt sykeste i den perioden. Legen nevnte aldri noe om dette, men jeg ba om utskrift av alt jeg hadde gjort for å få en oversikt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg mener det må bety at undersøklesen av den delen av ryggsøylen som er i brysthøyde har man funnet at skiver har forandringer som tolkeren mener ser ut som en tilbakedanning.

Det spekuleres ikke noe om hva årsaken kan være.

Om jeg skal, blir det vel at det jo er nærliggende å beskylde benstoffskiftet for slikt ? Og undersøke om man kan få bekreftet sin mistanke ?
    Hvis det ikke gjøres, gjør man da jobben sin ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    n`Finn`Glemmer vi ikke lige K2-vitaminet? Har man mangel af den ene, har man (som regel) også mangel på det andet = D3-vitaminet (og calcium i maden osv.) ikke optages/"forarbejdes" godt nok... Disse to vitaminer samarbejder så tæt sammen, at det er lige før at de ikke nytter nok, hver for sig.
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    K2 - opplagt en mangelkilde som det ikke testes for. Blandt mange...... Men D3 er nok den mest opplagte mangel vi har, og kanskje også den viktigste, om man i det heletatt kan snakke om viktighet her.
    Generelt enig, men ikke helt enig i sammenhæng med, hvad Devana spørger til...

Da K(2)-vitaminet indgår i reguleringen af calcium i kroppen (Devana er i behandling med bl.a. tilskud af calcium), samtidigt med at calcium (i kosten, tilskud) besværliggør optagelsen af K-vitaminet (i kroppen) - bør "coctail" K2/D3 så absolut indgå i behandlingen, for at drage størst nytte af behandlingens enkelte bestanddele. Det kan ikke udelukkes, at det er mangel på "hjælp" fra K2-vitamin, der er årsagen når Devana skriver: "Men er dosen for liten til å gi forbedringer i formen? Jeg føler meg som sagt helt ødelagt, og kroppen har nok en gang kræsjet."

Her er det forbløffende (igen-igen) hvor lille, for ikke at sige: "ubetydelige" viden vores læger besidder indenfor hele den store medicinske videnskab om mikroernæring/mikronutrienter. Ude i den store verden indgår det i obligatorisk pensum på medicinske læreanstalter. Hos os (f.eks. i DK) findes læren om mikroernæring kun på dyrlæge-uddannelserne (KVL) og på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) - intet på medicinske studier.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, jeg var litt for generell og glemte hennes spesielle situasjon spørsmålet ble stillt i.
    Det er jo godt å ha et forum hvor ikke alle er like sløve som meg - iallfall ikke samtidig
    Altså : bare godt ment da.

Side 4 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Hypothyreose? Noe annet?
    Av Lippincott i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 20
    Siste melding: 05-01-11, 17:22
  2. Lincoln om makt og annet
    Av Kevlin i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 17-06-10, 14:07
  3. Et helt annet liv.
    Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humor