Ja, vi får se, Nora ;)

Er det rart om man får ME eller blir totalt utmattet, når man må gjenta og gjenta og gjenta og gjenta....

Nevnte nettopp mine vurderinger for en i nær familie som har trodd selv at vedkommende hadde ADHD - så det er tydeligvis mange likhetstrekk, og det hørtes ut som om min teori fenget bedre. Snakket om evt å gå til en psykolog sammen - kan de da også avvise oss? Stoffskiftesyke og mistenker sterkt manisk-depressiv lidelse? Ja, de kan vel egentlig gjøre nøyaktig som de vil, det gjør de jo hele tiden.

Selv håper jeg jo at optimal thyroxin-behandling skal hjelpe, men den har jeg ikke funnet enda, hverken for psykisk eller fysisk.

Og en annen ting er at jeg har ei venninne som får behandlig for bipolar lidelse, hun er slett ikke noe særlig bedre. Men så nekter da legen å ta nye stoffskifteprøver, jeg tror stoffskiftet hennes fremdeles er i ubalanse. Og ei annen venninne vil bare sove på den medisinen hun får - dag og natt, må jo innrømme det hadde vært herlige ei lita stund da, men ingen varig løsning. Uansett, de er ikke optimalt behandlet de heller, mener nå jeg.

Og så er det vektøkningsfaktoren ved medisinene, tror de senker stoffskiftet. Litium er veldig farlig, ei holdt på å dø en gang fordi hun ikke hadde tatt ofte nok prøver, stoffskiftet ble skyhøyt - tror hun fikk store mengder kalsium i blodet, men er litt usikker på det. På programmet til Stephen Fry kom det fram at hvis du først begynte på Litium, da kunne du ikke slutte igjen - da ville man få hyppigere maniske episoder. Begynte du først på Litium, var det livslang behandlig, eller i alle fall over mange, mange år.

To legemidler for bipolar lidelse: lithionit og orfiril, avskrekkende å lese på Felleskatalogen om dem.... Noen bedre?

Stakkars Britney, kan jeg bare si... ;)