Viser søkeresultater 11 til 20 av 67
Tråd: Siljenta
-
28-10-10, 13:49 #11
Sv: Siljenta
Det er nylig opprettet en tråd her om mangel på følelser - den føyer seg til lista over symptomer:
Det er ikke DEG; det er alle de underskuddene kroppen har blitt påført av ditt lave stoffskifte.
Når det gjelder utskrifter fra Forumet - så er jo vi som skriver her "hvemsomhelst".
Den eneste som er kjent fra før i norsk offentlighet er Per Egil Hegge (Aftenposten) -
han har skrevet en bok om sin kone og hvor dårlig hun ble.
Og også om hvor lite forståelse hun ble møtt med hos den norske legestanden.
Boka heter Og så må du ikke stille spørsmål - P E Hegge har gitt tillatelse til at boka får ligge her på Forumet -
klikk på den blå pilboksen under her så kommer du til tråden hvor boka ligger
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
28-10-10, 13:57 #12
Du kan ikke selv rekvirere prøver. Det er det kun legen som kan. Han vil nok gjerne snakke med deg før han gjør dette, for å være sikker på at han ikke overser noe. Når du ikke skjønner hva han sier, må du spørre. Noter masse spørsmål og ting du lurer på i forkant av legetimen.
Vi skal hjelpe deg så godt vi kan, men du trenger legen din i ryggen i tiden fremover også. Det er han som skal rekvirere prøver, sette i gang behandlig, se på andre alternativer hvis behandlingen hjelper dårlig, samt gi deg hjelp til å finne din dose.
Og husk hva n'Finn sier. Denne prøven skal taes om morgenen, medikamentfastende, og det er jo tydelig at det er da du har størst problemer også og dette vil nok synes på blodprøvene dine.
-
28-10-10, 14:52 #13
Aah.. se så mye jeg ikke vet! Hva skulle jeg gjort uten dere? :P er det sånn at man ikke bør røyke før blodprøven heller?
Når jeg tenkte på utskrift fra forumet så mener jeg ikke faktaopplysninger. Heller det for å vise at det er ikke bare jeg som har slitsomme dager. Tror det er lettere for min far å forstå hvis han ser at andre skriver om de tingene de synes er vanskelig i hverdagen på grunn av stoffskiftet. Tror ting som kommer fra personer med hypotyreose er lettere å forstå enn hvis det kommer fra fagfolk som ikke egentlig vet hvordan det er.. Om du forstår?
Men den boka skal jeg absolutt sjekke mer om.. Og den boka noen tipset meg om i går, "hypotyreosen og meg"(?)
Jeg har snakket med legen før da. Da jeg fikk vite om stoffskiftefeilen, å han tok mange prøver.. Kom faktisk på at jeg fikk en resept på B12 også. pga mangel.. Så da er det sikkert ikkeno mer heller. Men hva betyr "rekvirere"?
jeg er helt grønn når det kommer til legespråk og sånt :P
Jeg har jo egentlig starta med medisiner tidligere, men den ene gangen gikk på jeg de i en uke ellerno, den andre gangen kun ett par dager.. så jeg reiner ikke det som no behandling (fra min side), men de gangene har jeg vært inne hos han uten å egentlig ha noe nytte av det.. Eneste som skjedde de gangene var at han spurte om det var no fremgang, jeg sa nei, ås gikk jeg å tok blodprøva! å de gangene jeg valgte å starte på medisinene (som var ganske misslykka forsøk) så fikk jeg en sms av legekontoret da de hadde fått svarene, å der sto det informasjon om hvilken dose jeg skulle starte på!
Men jeg skal prøve å få ringt i morgen tidlig, å spøre om jeg kan dra ned med en gang å ta en prøve, så kan jeg heller snakke med han senere når jeg har litt bedre råd.. for det viktigste er vel å få tatt prøven?
Men uansett.. Supert med så mange godt tips! hva skulle jeg gjort uten dere??
Levaxin siden 10.11.10 da TSH var på 16,18 og FT4 10,2.
*klem* Siljenta
Informasjonstråden min
Dagboken til Siljenta
-
28-10-10, 15:35 #14
En god lege ville tatt deg inn til en samtale FØR du tar prøver, men det er min mening
Han ville også ha snakket med deg om dosering, for å få en sms om en startdose, kan være greit for å komme i gang, men ikke for å følge opp. Rekvirere betyr bare å bestille, dumt av meg å bruke vanskelige ord.
Lav B12 er også et symptom på lavt stoffskifte, denne er det viktig at du får opp. Ofte mangler vi endel andre vitaminer og mineraler, disse er essensielle for at stoffskiftebehandlingen din skal virke optimalt. Derfor er multivitaminer også noe vi ofte må leve med.
Jeg er forøvrig helt enig i at å ta medisiner i en uke ikke er noen behandling. Det tar minst 6 uker før du kan begynne å oppnå ordentlig effekt av stoffskiftemedisiner. Hos deg må du være forberdet på at dette tar tid. Det har tatt deg lang tid å bli så syk som du er nå, og det er ikke reparert på en uke. Medisineringen er livsvarig og dosen må mange ganger opp og ned før du finner det som passer for deg. Men det er verdt resultatet i andre enden
Begge de bøkene du er anbefalt er verdt å lese
-
28-10-10, 15:41 #15
Her er en link til deg Siljenta som jeg fant her inne en gang og lagret som bokmerke. Den kan kanskje nyttig både for deg og de rundt deg som trenger informasjon rundt denne sykdommen.
http://www.hieronimus.org/cgi-bin/hi...=artikkel.show
-
28-10-10, 15:50 #16
Ja, du bør droppe røyken før du tar prøven, den påvirker
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
28-10-10, 15:55 #17
Kan jo hende legen vil snakke med meg. Det vet jeg ikke, for han vet jo enda ikke at jeg har planer om å starte på medisinene. får se hva han sier i morgen
jeg aner ikke hva B12 skal hjelpe for meg, men det kan være det samme.. jeg skal heretter proppe i meg det han ber meg om :P
Jeg er forberedt på at det tar lang tid å finne riktig dose, det sa legen første gangen jeg snakka med han. Det er dumt, men som du sier, det er vel verdt i det lange løp
Hei du! Tusen takk for supert tips! Jeg skal lese det litt senere.. Jeg har en tendens til å bli ukonsentrert når jeg leser om "kompliserte" ting, spesielt når jeg er sliten.. Noe jeg er nå! så nå skal jeg ta meg en liten høneblund
Men jeg skal absolutt lese det, synes det er kjempe fint å ha noe kunnskaper om dette iallefall
Ellers; TUSEN takk for at dere er så snille! Nesten litt overveldende dette her.. Fra å gå å få høre om hvor lat og kjedelig jeg er, til brått å få masse støtte, hjelp og forståelse
Levaxin siden 10.11.10 da TSH var på 16,18 og FT4 10,2.
*klem* Siljenta
Informasjonstråden min
Dagboken til Siljenta
-
28-10-10, 16:49 #18
"......er det sånn at man ikke bør røyke før blodprøven heller?"
Det er vel sånn at du ikke bør røyke vel
Men røyk påvirker påvirker stoffskifteverdiene på den måten at den gjør at kontrollsystemet ikke "ser" alle stoffskiftehormoner i blodet, og leverer litt høyere TSH enn det ville gjort uten nikotin.
Jeg har lest en studie - og mistet linken hvor jeg så det - at det førte til 5% høyere fT4.
Det gjaldt friske mennesker, og sa ingenting om hvordan det påvirket når systemet ikke var helt "friskt".
Jeg har også sett at de instrumentene som analyserer prøvene påvirkes av nikotin. Men det gjelder ikke alle prøver.
Noe av årsaken kan være at opp til 20% av de røde blodlegmene kan være nikotinbærere istedenfor oxygenbærere.
Nyrecellene påvirkes også og gir endrede blodprøver, og det er sikkert mer.
Store endringer er det vel neppe snakk om - antar jeg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-10-10, 17:03 #19
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
28-10-10, 17:14 #20
Viktigste er at du får tatt blodprøver og får medisin snarest mulig! MEN jeg tror likevel at du kommer til å trenge legen din fremover. (Jeg pleier å tenke at legen er et nødvendig ondejeg har jo egentlig ikkeno behov for å snakke med legen, eneste jeg vil er å ha de prøveresultatene, men de kan han kanskje sende meg i posten?
) Ikke minst i forhold til NAV. Jeg er litt bekymra for økonomien din skjønner du. Slik jeg har forstått det er du på dagpenger, men for syk til å jobbe. Som du vet kan det ta lang tid å finne riktig dose, og tiden går fort. Før eller senere vil det ta slutt med dagpenger. Jeg er ikke noen ekspert på dette her, (Såvidt jeg greier å orientere meg i jungelen for min egen del) men du burde komme over på noe annet. Jeg lurer på om avklaringspenger er det rette (?). Det du trenger nå er tid og fred til å lage en plan for framtiden. Og jeg synes du skulle få sjansen til å fullføre v.g. og ta en utdannelse, for det ER ikke din skyld at du ble tvunget til å slutte pga sykdommen. Dette kan legen din være med på å bekrefte overfor NAV. Slik at du ikke blir gående på dagpenger, for det blir urettferdig for deg nemlig. Ikke legg skjul på hvor vanskelig du har det overfor legen, si det som det er..... Tut han ørene full! Det er hans plikt å hjelpe deg!
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....

Svar med sitat

Bokmerker