Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard I overkant høye verdier med vekta rikker seg ikke!!!!

Hei alle sammen! Jeg har fått mine siste verdier idag. TSH viste 0,57 og ft4 19. Dette er i høyeste laget for meg, og mine plager pr idag som eks hodepine hverdag, sier meg nok at det er for høyt.

Jeg er overhodet ikke noe ekspert på dette området, men lille meg tenker automatisk at høye verdier = "høyt" stoffskifte/god forbrenning????? Er jeg helt på jordet?

Jeg er ikke noe overvektig person, men har noen kilo jeg ønsker å ta av. Til tross for mye trening, og grei mat, sitter altså disse kiloene KLISTRA til kroppen Det gjorde de ikke før.

Jeg har hele mitt liv holdt på med idrett, og har nå ivhertfall litt kunnskaper i forhold til trening og mat.

Er det nødvendigvis ikke slik at dersom man har høye verdier, vil man lettere kunne gå ned i vekt? Kan det motsatte skje? At dersom disse verdiene rett og slett ikke "passer" til kroppen min, så vil kroppen ikke gi slipp på fett?

Jeg går idag på 75 mikro, og har blitt enig med lege om å gå ned til 50.

Øynene mine har også de siste ukene blitt mye verre/tørrere. Kan høyt overmedisinering føre til dette, samt magesmerter?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: I overkant høye verdier med vekta rikker seg ikke!!!!

Hei Monja - lenge siden.
    Og håper det er et bra tegn.
    Og du er ikke på jordet. Høyt stoffskifte er høy forbrenning - er høy temperatur - er høy aktivitet - er høye binyrehormonverdier.......
    Men når man er på hormonbehandling treffer ikke alt dette samtidig - altså det er iallfall DEN mangelen ved behandlingen.

Jeg tror ikke jeg kan linke til undersøkelse eller verifikasjoner på dette, men jeg tenker sånn at kroppen består av mange celletyper - alle har (skal iallfall ha) reseptorer for stoffskiftehormonet. Mangler noen celletyper dette, så hjelper det bare ikke at man måler allverdens hormoner i blodet.
    Og det gir seg selvfølgelig individuelle utslag - en får binyreproblemer, en annen med fettforbrenningen.
    Det som vel kan støtte meg litt i tanken, er vanlig lærdom om at målceller ikke dannes før behovet er der - altså ikke før det er nok stoffskiftehormoner tilstede.
    Og da kan vi ikke spinke på dem. Gå heller med høydosesymptomer enn lavdosesymtomer, betyr vel det ?

Om naturlige hormoner er bedre på dette ?
    Det var det hos meg, men jeg er jo bare en i mengden.
    Og det meste jeg hadde var vann, det ble så fort borte.

Dosen din er liten, og fT4 er ikke så veldig stor. Jeg ville heller anbefalt deg å vente med å sette ned dosen. I mellomtiden kanskje heller senke dosen en dag innimellom når du syns du måtte.
    Det ville gi deg litt erfaring med den type symptomhåndtering, uten at du trengte å falle for dypt - for lenge.
    Men ta nå dette bare som et innspill fra en i samme båt (nesten).

Jeg har samme erfaringer som deg med idrettslig aktivitet og vektnedgang.
    Og jeg vil langt på vei støtte deg i at høy dose ikke nødvendigvis gir en vektnedgang. Jeg må ha passe dose for å få til det - og det er et dosemessig ganske smalt område.

Så er saltmangel et problem jeg har, og har lettere for å gå ned litt på vekten hvis jeg spiser relativt mye salt. Har alltid levd saltfattig, men oppdaget for et par år siden at det ikke var gunstig for meg.
    Tar alltid salt både før og etter trening nå.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Og da kan vi ikke spinke på dem. Gå heller med høydosesymptomer enn lavdosesymtomer, betyr vel det ?

Dosen din er liten, og fT4 er ikke så veldig stor. Jeg ville heller anbefalt deg å vente med å sette ned dosen. Jeg har samme erfaringer som deg med idrettslig aktivitet og vektnedgang.
    Mine øyne blir tørre når jeg har for lavt stoffskifte.. Og samtidig lurer jeg litt på om langvarig underskudd på stoffskiftehormoner gjør noe med reseptorene og dermed virkningen på dannelse av tårevæske her også... logisk nok begge deler, men det gjelder bare å bli påminnet det; så du skal ha takk n`Finn.

Jeg føler meg hyper og samtidig hypo nå, som jeg tenker har med binyrer å gjøre, og samtidig har jeg tørre øyne. Sist gang jeg hadde tørre øyne hadde jeg en tsh på 7, og den gang fortsatte jeg på levaxin. Nå får jeg i meg mye mere riktige hormoner på thyroid, men har tørre øyne på natt.. Så n`Finns råd er et godt råd tror jeg. Jeg håper jo på at ting blir bedre da.

Jeg lurer litt på om du er hypo... Og samtidig husker jeg dessverre min smertefulle opplevelse av å være hypo med "anfall" av kortvarige binyreproblemer en gang... Hvor alvorlige binyreproblemene var, vet jeg ikke for dette ble jo ikke målt og jeg har ikke skjønt hva som skjedde før i ettertid, men jeg husker at jeg hadde voldsomme magesmerter (nesten krampeaktige). Nå er det ikke sikkert du har de samme tegnene på forskjellige "lidelser" som meg da... men magesmerter kan være et tegn på binyreproblemer.. Men selvsagt også på mye annet...
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Tusen takk for svar Finn, som vanlig mange kloke ord

Ja, lenge siden. Har slitt endel det siste året. Stoffskiftet mitt slo tilbake, og det er vel varig nå slik jeg har forstått det (fikk det etter svangerskap).

Når du sier naturlige hormoner, mener du da armour/ERFA? Har tenkt litt på dette, at man kanskje kunne prøve en annen type medisin. Har forstått det slik at man kanskje lettere kan gå ned i vekt da? Jeg vil aldri kunne overtale min lege til dette, og vil måtte anskaffe det annen plass, hvor vet jeg ikke?

Kan det være lurt at jeg f.eks. kutter ut levaxin èn gang i uka, og tar resten av dagene?

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Mine øyne blir tørre når jeg har for lavt stoffskifte.. Og samtidig lurer jeg litt på om langvarig underskudd på stoffskiftehormoner gjør noe med reseptorene og dermed virkningen på dannelse av tårevæske her også... logisk nok begge deler, men det gjelder bare å bli påminnet det; så du skal ha takk n`Finn.

Jeg føler meg hyper og samtidig hypo nå, som jeg tenker har med binyrer å gjøre, og samtidig har jeg tørre øyne. Sist gang jeg hadde tørre øyne hadde jeg en tsh på 7, og den gang fortsatte jeg på levaxin. Nå får jeg i meg mye mere riktige hormoner på thyroid, men har tørre øyne på natt.. Så n`Finns råd er et godt råd tror jeg. Jeg håper jo på at ting blir bedre da.

Jeg lurer litt på om du er hypo... Og samtidig husker jeg dessverre min smertefulle opplevelse av å være hypo med "anfall" av kortvarige binyreproblemer en gang... Hvor alvorlige binyreproblemene var, vet jeg ikke for dette ble jo ikke målt og jeg har ikke skjønt hva som skjedde før i ettertid, men jeg husker at jeg hadde voldsomme magesmerter (nesten krampeaktige). Nå er det ikke sikkert du har de samme tegnene på forskjellige "lidelser" som meg da... men magesmerter kan være et tegn på binyreproblemer.. Men selvsagt også på mye annet...
    Hei du. Jeg er hypo, men jeg tror jeg får litt for mye medisin. Synes alt dette er så vanskelig. Har ikke mye lyst å redusere igjen, siden det både tar så lang tid å få normalisert nedover, og samtidig mange uker dersom jeg må øke igjen. Har heller ikke så mye kunnskap om alle de forskjellige typer medisiner som finnes......er litt fristet til å prøve noe annet, men er litt skremmende også...

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hei Monja

Jeg tror ikke du er høyt overdosert med en FT4 på 19 og tsh på 0,57, men det kan være at du kjenner på litt hypersymptomer på disse verdiene. Hos meg som er dosert akkurat som deg (uten at dette gjør oss like på noen måte) begynner hypersymptomene å dukke opp når FT4 nærmer seg 20-tallet.

Men å redusere med en tredjedel av dosen kan bety at du havner motsatt. Hvordan hadde du det når du brukte 50 daglig og hva var dine verdier da? Det finnes doseringsmuligheter mellom 50 og 75 og jeg tror jeg ville gått for noe midt i mellom for å slippe å tippe over i lavt. Hva med 62.5 hver dag, 75 og 50 annenhver dag? 75 feks 5 dager i uka og 2 dager med 50? Noen ganger er det en ørliten endring som skal til for at du havner akkurat der kroppen trives best. Og litt prøving og feiling hører gjerne med på veien mot den optimale doseringen. Og selv den må av og til kanskje justeres litt opp og ned.

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Hei Monja

Jeg tror ikke du er høyt overdosert med en FT4 på 19 og tsh på 0,57, men det kan være at du kjenner på litt hypersymptomer på disse verdiene. Hos meg som er dosert akkurat som deg (uten at dette gjør oss like på noen måte) begynner hypersymptomene å dukke opp når FT4 nærmer seg 20-tallet.

Men å redusere med en tredjedel av dosen kan bety at du havner motsatt. Hvordan hadde du det når du brukte 50 daglig og hva var dine verdier da? Det finnes doseringsmuligheter mellom 50 og 75 og jeg tror jeg ville gått for noe midt i mellom for å slippe å tippe over i lavt. Hva med 62.5 hver dag, 75 og 50 annenhver dag? 75 feks 5 dager i uka og 2 dager med 50? Noen ganger er det en ørliten endring som skal til for at du havner akkurat der kroppen trives best. Og litt prøving og feiling hører gjerne med på veien mot den optimale doseringen. Og selv den må av og til kanskje justeres litt opp og ned.
    Hei Eirin! Har ikke oversikten over hvilke verdier jeg hadde når jeg gikk på 50. Men ser at jeg 24.08.10 hadde en TSH på 1,12 og en ft4 på 18, og jeg gikk da på 75. Jeg hadde da gått en stund på 75. Det vil si at kroppen har ytterlige steget i verdier, til tross for samme styrke. Jeg tenkte jeg kanskje skulle ta bare 6 dager i uken, altså kutte 75 i uka. Det blir slik jeg har regnet det ut, 64,3 gjennomsnittlig. Eller kanskje det er lurere å gjøre det slik du sier....Vet ikke, blir ganske frustrert av dette.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hei Monja
    Jeg har litt problemer med å få tak i hvorfor du mener du er overdosert? I likhet med Jeanette får jeg problemer med øynene som et hyposymptom, så det kan like gjerne bety at dosen din er for lav. Hva slags symptomer har du som tyder på overdosering. Blodprøvene dine er jo helt fine, men det viktigste er jo hvordan du har det.

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hei Monja
    Jeg har litt problemer med å få tak i hvorfor du mener du er overdosert? I likhet med Jeanette får jeg problemer med øynene som et hyposymptom, så det kan like gjerne bety at dosen din er for lav. Hva slags symptomer har du som tyder på overdosering. Blodprøvene dine er jo helt fine, men det viktigste er jo hvordan du har det.
    Det er vel egentlig legen som mener jeg er overdosert. Hun sier at man kan få tørre øyne når man er hypo også. Det jeg kan si er at jeg noen ganger kan bli veldig varm, men det rare er at jeg også fryser lett. Ikke lett å bli klok på dette:::

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Med fare for å virke ensidig, vil jeg nok stole mer på meg selv og hva jeg føler er riktig. Men ikke uten videre, og ikke på sviktende grunnlag. Selvfølgelig ikke.
    Men leger kan bare ikke vite hvordan dine og mine stoffskifteverdier skal være - eksakt.
    De kan rettlede deg ved hjelp av det statistiske materiale de har samlet inn av friske mennesker, og rettleder nå gjerne mot mittenverdier der.
    Hvis du ikke befinner deg mitt i det statistiske materiale, så vil de lede deg feil.
    Og det synes jeg legen skylder å gjøre oppmerksom på.
    Jeg syns vi har krav på å vite slikt.

Jeg kan ikke se andre løsninger enn at legen må fortelle oss at de kan hjelpe med en grovlig anslått dosering, og at finjusteringen må vi selv prøve oss forsiktig frem til.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Høye ANTI-TPO verdier og vondt i øynene?
    Av Vilje i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 6
    Siste melding: 17-09-10, 18:02
  2. Hmmm... litt i overkant med medisin?
    Av smgj i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 16
    Siste melding: 16-09-10, 19:00
  3. Vekta - trodde ikke mine egne øyne
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 67
    Siste melding: 21-08-06, 01:10
  4. Hva er høye/lave verdier på TRAS?
    Av brits i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 26-06-06, 18:29
  5. Hva er høye/lave verdier på TRAS?
    Av brits i forumet Normalverdiene?