Jeg har hatt høyt blodtrykk i mange, mange år. Det begynte så smått å stige på samme tid som jeg fikk andre stoffskiftesymptomer, for 17-18 år siden. Det steg smått og pent gjennom mange år, uten at legen brydde seg så mye om det. Til slutt (for ca 8 år siden) måtte jeg selv spørre om det ikke var på tide å få gjort noe med!

Så det går absolutt an å ha høyt blodtrykk og lavt stoffskifte. Legen som tar seg av mitt stoffskifte mener det er et helt vanlig symptom - hun er spesialist i indremedisin.
Jeg vil nevne Amjid Iqbal, overlege ved hjertemedisinsk avd. i Tromsø. Han har levert en doktoravhanling som bl.a. omhandler stoffskiftesykdom og virkninger på blodtrykk og kolesterol.

Sitat: "For høye eller for lave verdier av thyreoideahormoner gir stoffskiftesykdom som kan påvirke blodtrykk, kolesterolverdier og hjertets pumpefunksjon.......Vi fant positiv sammenheng mellom TSH-nivå og blodtrykk, selv om TSH er innenfor det som beskrives som normalverdier. Økende TSH-verdier er assosiert med økende blodtrykk. Vi fant også positiv sammenheng mellom kolesterolverdier og TSH-verdier."