Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Tja sier jeg bare.
Hvis man har en betennelse i skjoldkjertlen blir den jo defekt. Det spiller liten rolle om det tar ett eller to år før den er defekt ?
Øh... det ved jeg nu ikke rigtigt. Spiller det ikke en vigtig rolle, hvor længe man kan beholde størst mulig restfunktion i sin kirtel? Eller spiller det ingen rolle, at en betændelse i kirtlen kunne evt. hæmmes ved at undgå betændelse-stimulerende kost, i stedet for at fremmes af en betændelse-stimulerende kost?
Hvis man har hatt en kjertelbetennese kan man jo ikkeødelegge kjertlen en gang til.
Korrekt i alle de tilfælde, hvor kirtlen allerede er stendød. Men det er jo ikke alle kirtler, der er stendøde endnu, vel?
Igjen - dette gjelder ikke oss, det gjelder de friske. De som ikke vil ha ødelagt sin fungerende skjoldkjertel.
Denne logik gør alle hypothyreose-kostråd meningsløse. Med denne logik burde ingen raske spise nødder (for at fortsætte med at benytte dette eksempel), vel? Fordi iflg. denne logik fremkalder nødder betændelse i kirtlen, hvilket selvfølgelig ikke er korrekt. Visse fødevarer trigger antistofferne frem og forøger en igangværende betændelse i kirtlen og/eller andre steder i kroppen. Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000, ikk`?
Sitat Opprinnelig skrevet av avath Vis post
jeg leste det bare i forskjellige tråder her inne, at nøtter kunne øke betennelsen på skjoldbrukskjertelen...men jeg elsker nøtter, jeg vil ikke slutte å spise dem..skal vi ikke spise peanøtter?
"Jeg vil ikke slutte å spise dem". Avath. Velvidende om effekten, har du selvfølgelig din personlig frihed til at spise hvad du har lyst til af både inflammatoriske og goitrogene fødevarer.