Hei, jeg er ny på forumet her, og grunnen til at jeg skriver er at jeg lurer på om jeg kan ha lavt stoffskifte. Fastlegen min mener jeg har helseangst eller at det er noe psykisk. Håpet mitt er at noen her på forumet kan hjelpe meg.
En kjapp oppramsing av symptomer:

• Hodepine
  • Slitenhet / følelse av utmattelse
  • Glemsomhet / hukommelsestap
  • Vanskelig å huske ord eller navn
  • Konsentrasjonsproblemer
  • Ingen tiltakslyst/motivasjon
  • Depresjon / lav selvfølelse. Livet virker meningsløst.
  • Mageproblemer / løs mage
  • Armer og bein dovner lett bort
  • Følelse av muskelsvakhet og nedsatt kondisjon, selv om jeg i perioder har trent veldig mye.
  • Irriterte, tørre og sviende øyne
  • Blir lett irritert, kort lunte
  • Ingen kjønnsdrift
  • Dårlig apetitt
  • Langsom tankevirksomhet
  • Støl og vondt i nakke og skuldre
  • Vondt i håndledd og knær
  • Betennelse på forsiden av leggene
  • Svimmelhet
  • Nedsatt hørsel, eller har vansker med å oppfatte hva folk sier
  • Tørr hud, spesielt på hendene
  • Nervøsitet / rastløshet
  • Stort søvnbehov, men sover dårlig. Innsovningsproblemer.
  • Hyppig vannlating
  • Trykk over halsen, vanskelig å svelge.
  • Sykdomsfølelse, konstant følelse av å ha en begynnende halsbetennelse eller forkjølelse
  • Fryser ofte, men kan likevel svette mye
  • Overfølsomhet for kulde eller varme?
  • Dårlig immunforsvar?

Jeg fikk mange av plagene rundt 2002-2003. Andre symptomer har kommet gradvis iløpet av årene.
Hadde ofte hodepine og ble mer og mer sliten fra 2002 og i årene som fulgte. Endringen skjedde gradvis, og merket nok ikke noen endring fra dag til dag. Fikk liksom hanglet meg gjennom hverdagen.

Jobber med data og trodde det kunne være selve jobben som var problemet.
Prøvde å bytte PC-skjerm (de gamle CRT-skjermene kunne jo avgi skadelig stråling). Det hjalp ikke.
Var hos optiker flere ganger og prøvde briller tilpasset PC-bruk. Byttet brilleglass et par ganger. Det hjalp heller ikke. Har forøvrig bra syn, men øynene og hodet er utslitt etter selv en kort dag på jobb.

Etterhvert, i 2005, følte jeg meg fullstendig utbrent og tappet for energi, men oppsøkte ikke lege før i 2006. Ble da henvist til psykolog, men takket nei til lykkepiller. Psykologen hjalp litt på selvfølelsen, men de andre symptomene ble jeg ikke kvitt.
I 2006-2007 hadde jeg forkjølelser og halsbetennelser i lengre perioder, og etter den tid har jeg ofte følt at jeg holder på å bli syk, uten at jeg blir det.
Har deretter blitt bare mer og mer plaget av hodepine og slitenhet. Var flere ganger til fastlegen. Tok blodprøve (blodprosent?), CT-scanning av hodet i 2008, uten at noe ble funnet.
Har prøvd å være fysisk aktiv og har i perioder trent mye, 4-6 ganger i uka, men de siste par årene har jeg ikke hatt ork til så mye trening.
Prøvde til slutt å bytte jobb, men det hjalp heller ikke.
Legen mente jeg kunne lide av helseangst, og henviste meg til psykolog på nytt. Jeg var på det tidspunktet dessuten så deprimert og desperat pga situasjonen min, at jeg brukte rundt 20000 kroner på privat psykolog, og takket dessuten ja til behandling med cipralex (antidepressiva). Det hjalp mot én ting: Magetrøbbelet forsvant. Men kjønnsdriften forsvant også. Slutta da med cipralex - magetrøbbelet kom tilbake, men ikke kjønnsdriften.

I 2009, etter at heller ikke antidepressiva hjalp mot "tilstanden" min, henviste legen meg til sykehuset for utredning med tanke på om jeg kunne ha ME. Selv tviler jeg på at jeg har ME, da jeg ikke føler at fysiske anstrengelser gjør meg dårligere lange perioder i etterkant. Sykehuset avslo uansett å utrede meg på bakgrunn av det legen hadde skrevet, så da var jeg like langt.
Hørte tilfeldigvis om lavt stoffskifte for noen måneder siden, og fastlegen gikk noe motvillig med på å ta noen blodprøver. Hørte aldri noe mer fra legekontoret, men tok selv kontakt og fikk beskjed om at prøvene var normale. Ba da om utskrift av prøvene.

Hadde følgende verdier:
TSH: 1,5
FT4: 12,7

Verdiene er innenfor referanseområdet, men ut fra det jeg leser her på forumet, burde jeg hatt høyere FT4. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Kan jeg ta andre prøver for å bekrefte/avkrefte det?
Begynner å bli så desperat at det frister å prøve selvmedisinering - legen hører jo uansett ikke på meg.. :-(