Hei
Fikk beskjed fra legen at Cortef/hydrocortison kan gi osteoporose. Så jeg skal sjekkes over jul og videre fremover. Viktig å være oppmerksom på akkurat dette for dere andre også!

Jeg er litt bedre. Har startet trening, forrige runde stoppet fordi jeg ble dårligere. Moderat trening = å kunne føre en samtale under trening har jeg lært nå. Jeg har kost meg! Moderat, 40-50 min økter med sløy roing (puls under 110), sakte tredemølle, løfta skrot med lite vekt, lekt meg på bousu ball (halv-ball du balanserer på, pulsen kommer fort opp, du bruker mange små muskler for å holde balansen). På bousu kom pulsen opp i 125. Og høyere skal jeg nok ikke foreløpig, og kun i korte intervaller. Ellers går jeg tur i små posjoner i gammeldametempo, kikker på trærne, snakker med fuglene og virrer omkring, korte turer 2-3 km.

Jeg tror at hvor høyt opp vi skal i puls er avhengig av hvor vi var før vi ble syke. Og hvor lenge siden det er vi trente. Jeg trente helt frem til midten av august, ganske hardt. Jeg pleide å trene opp mot 8 timer i uka. Så jeg regner med at grunnlaget er der, selv om jeg føler meg skjelven i knærne nå.

Og jeg har lest at kortisol produseres ved trening. Det er motiverende! Så jeg fortsetter å surre rundt med mitt, i små posjoner. Nå er det to ganger i uka, fra romjula blir det tre, så får jeg se om det er ok å øke til en time osv. Men moderat tempo. Dessuten blir jeg glad av å trene, eller gå og se på trær! Og å bli glad og litt varm rundt hjerterøttene er også bra for kortisol...