Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Grunnen til at jeg spurte om plan var at jeg hadde mistanke om at man prøver å få igang det som er igjen av kjertelen.
Hvis så er tilfelle, kan du jo ikke ha antistoffer, og den kan heller ikke være for atrofiert, så en ultralyd kanskje kunne være lurt å ta for å se etter.
Så er jo betingelsen at TSH får en verdi, elles blir jo ikke kjertelen stimulert.

Så vet jeg heller ikke om det er mulig.
Det jeg har hørt, er at hypotalamus har høyere afinitet (følsomhet) for Levaxin enn for egne hormoner. Altså at TSH-systemet reagerer mer på Levaxin enn egne hormoner, noe som får den konsekvens at når man tilfører Levaxin, så senkes TSH såpass at kjertelen ikke stimuleres.

Så vet jeg jo at du ikke bruker Levaxin, men jeg har ikke sett noen steder om Tyroid er bedre i så måte. Det kan være verre for alt jeg vet.
Basert på observasjoner på meg selv tyder det på at det kan være verre.
Altså at Thyroid senker TSH mer enn Levaxin.

Og stemmer noen av de tankene jeg fremsetter er det vel like greitt å skippe den tanken om å få igang det som er igjen av kjertelen ?
Heller basere seg på en fulldosering og få det livet det kan gi ?

Nå som du er oppe i 3Grain tviler jeg på om du har noen TSH i det heletatt ?
Og da vil kjertelen jo ikke klare å ta over.

Den tiden du nå har vært i (er i) har jeg også vært i.
Jeg kuttta Levasxin helt i 12 uker i et forsøk på om TSH kunne få igang kjertelen etter noen år på Levaxin.
TSH kom da opp i 160 og fT4 ble null.
Symptomene mine var enorme og det ble med det forsøket....

Så du er vel i tenkeboxen Vigdis ?
n´Finn: Det er noe som heter HPA-axis (mener det er Hypotalamus-Pittuary-Adrenal). Mine leseferdigheter sank jo til null under den verste seniliteten, men er nå litt på vei opp. Men jeg har en følelse av at HPA-axis kan være viktig for oss med trøbbel i binyrene=Adrenal, altså en bit av denne hormonaksen. Noen som har lest noe? Jeg må lese mer. Det er begrenset hvor lenge jeg orker å lese hver dag, må hvile mye. Og i natt hadde jeg en sånn natt med nesten ikke søvn. Da blir dagen, og konsentrasjonen på tungt medinsk lesestoff deretter.

Gunnda: Jo, jeg tviler på om den endoen jeg var hos mener jeg lider av noe som helst. Han vil sikkert ikke gi meg noe som helst av papir, eller medisin. Han er vissnok god på å sette ME diagnose på de stoffskiftepasientene han ikke gidder mer med...

Problemet for mange er jo at de er for syke til å krangle med systemet, og de har gjerne dårlig økonomi i utgangspunket. En spiral som er vanskelig å komme ut av. Jeg håper du finner ut av hvilke grep du kan gjøre for å bli bedre. Jeg har forstått det slik at vi må regne med oppturer og nedturer i rikt monn før vi kjenner bedring. Jeg, som er et meget utålmodig menneske, må lære meg tålmodighet....