Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
19-11-09, 12:34 #1
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2009
- Alder
- 59
- Meldinger
- 7
Forverring av symptomer etter flere ok år. Hva skjer?
Hei,
Jeg er ny her inne, og lurer på om noen kan hjelpe meg. Jeg begynte med thyroxin, (som det dengang het), i 2000, etter flere år med mange typiske symptomer på hypothyreose: vektøkning, følelse av utmattelse, konsentrasjonssvikt, hukommelsessvikt, ekstremt tørr hud, ødem, verking i muskler og ledd, nedstemthet, fordøyelsesproblemer, verking og prikking i hender m.m. Blodprøver dengang viste at fritt t4, (jeg husker ikke hvordan det var med TSH), var innenfor normalverdiområdet, men i nedre del, og synkende. Derfor ble jeg medisinert, og opplevde stor bedring.
Jeg har riktignok aldri følt at jeg har blitt den samme som før. Spesielt dette med konsentrasjonsevne og glemsomhet er drastisk endret. Jeg slo meg uansett til ro med at slik måtte det vel være. Jeg gikk på 100 mikrogram Levaxin daglig fram til i sommer. Da hadde jeg fritt t4 på 8. Husker ikke hva TSH var på. Jeg fikk da beskjed om å ta 200 mikrogram onsdag og søndag, og 100 mikrogram de andre ukedagene.
Nå har jeg vært til lege igjen, (Ny lege. Den forrige har flyttet), og TSH var på 0,07 og fritt t4 på 11. Jeg tror de bruker Aker, og referanseområdet der er vel 8-20. Hun vil at jeg skal senke doseringen. Dette bekymrer meg. Jeg har nemlig fått veldig tørr hud igjen, håret vokser dårlig, veskeansamlinger, prikking i hender, smerter i armer og nakke og vektøkning. Fem kilo siden i sommer. Folk som kjenner meg godt opplever meg som mer fjern enn vanlig. Jeg glemmer hvor jeg legger saker, og stopper midt i en setning fordi jeg har glemt navn eller ord jeg vil bruke.
Jeg har for lav B12, og har også fått beskjed om at jeg må ta jernkur, og har akkurat begynt med B12 injeksjoner. Jeg har også symptomer på magesår. Har fått konstatert den berømte magesårbakterien, går nå på Nexium, og skal ta gastroskopi om to uker. I tillegg fryser jeg mye. Jeg har målt rektaltemperatur på 36,6. Tre dager på rad.
Jeg har også det siste året fått plager med øynene som jeg aldri har hatt før. De renner hele tiden, og øyenlokkene føles rett og slett seige om morgenen.
Jeg har fått all verdens allergimedisiner og betennelsesdempende dråper for øynene av legen, men ikke noe av det hjelper. Kun å dryppe øynene veldig ofte med en slags gelé mot tørre øyne hjelper litt. Har også fått hovne poser under øynene. Har aldri hatt det tidligere. Fikk beskjed om å begynne med briller. Jobber mye foran skjerm. Briller hjalp heller ikke.
Jeg har, så vidt jeg vet, ingen symptomer på høyt stoffskifte. Ingen uro, ingen svetting, ingen hjerteklapp, ingen diaré.
Er det noen som kan si noe om det er vanlig at kroppen endrer seg etter noen år, og man kanskje behøver en annen dosering eller behandling? Er det dessuten noe som helst problem at tsh er lav?
Jeg vet ikke hvordan jeg skal få legen jeg har nå til å forstå at jeg har symptomer på lavt stoffskifte nå, og synes at det å senke dosen virker fullstendig sinnsvakt. Samme hva Tsh ligger på. Jeg har hatt det MYE bedre med fritt t4 på ca 19. Slik var det i flere år.
Dette ble en veldig lang og omstendelig mail, men jeg håper og tror at noen her inne har kunnskap som kan hjelpe meg til å forstå litt mer, og også noen råd og tips om hvordan jeg skal få legen min til å virkelig høre på meg. Er det noen som har noen tips?
På forhånd tusen takk!
Susa
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
"Depresjon" leder til forverring av stoffskifte
Av chino i forumet DepresjonSvar: 1Siste melding: 17-05-09, 16:29 -
Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
Av Mari82 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 62Siste melding: 27-03-08, 18:59 -
Jeg blir dårligere - flere symptomer når jeg spiser snop, som sjokolade og smågodt.
Av rikke i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 27-03-07, 18:34 -
HVA SKJER?
Av madonna i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 01-06-06, 13:21 -
hva skjer?
Av ung mor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 12Siste melding: 27-04-05, 22:34

Svar med sitat
Bokmerker