Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
Tråd: Glutenfritt kosthold
Threaded View
-
18-03-09, 12:12 #2
Sv: Glutenfritt kosthold
Hei!
Har selv gått igjennom noen glutentest-runder det siste året, så jeg kan godt fortelle deg om hva jeg opplevde! Mine symptomer var hodepine, diare, m.m - Ting som er typiske for glutenallergi/resistens.
Den eneste prøven som *beviser* (for myndighetene, også med tanke på pengestøtte pga. endret og fordyrende kosthold) om du har Cøliaki (gluten-resistens) er gastroskopi, som du tar på sykehuset. Det er en svært ubehagelig, men relativt rask undersøkelse hvor man fører et rør ned halsen din og ned i mageområdet og tar biopsier (små prøver) fra 4 forskjellige steder der nede. Disse analyseres, og man kan med stor sikkerhet si at du har Cøliaki eller ikke etter dette.
Man må spise normalt, dvs. glutenholdig, før denne prøven. I minst 1 måned, etter hva jeg har lært. Dvs., at du burde spise normal kost (brød, pizza, hamburgere, og alt annet med gluten!) helt til du bestemmer deg for å ta denne prøven.
Men, selv om du får negativ på den prøven, kan du alikevel ha gluten-allergi. Dvs., at du har en viss reaksjon på glutenholdig kost, selv om du ikke har sykdommen Cøliaki.
Jeg anbefaler deg å først starte med en enkel blodprøve hos fastlegen din hvor man kan si om du er disponert for å ha gluteninteolleranse eller ikke. Skulle denne være positiv kan du ta en gastroskopi, og få henvisning av legen din til denne. Problemet er imidlertidig at selv om blodprøven er negativ, kan du fortsatt ha glutenintolleranse. Så gastroskopien anbefales uansett.
Det finnes også en annen glutenblodprøve, som man kan ta etter at man har tatt den innledende blodprøven for å se om man er disponert, og etter at man har tatt gastroskopien. Men den kan du evt. komme tilbake til.
Helt til slutt, uansett hva alle prøver sier, så er det hvordan du føler deg, som teller mest. Dvs., etter kun negativer fra leger og sykehus, og du fortsatt føler deg smådårlig.. Kan gluenfritt kosthold gjøre deg bedre. Hvis dette stemmer, ja, da er det jo ingen sak. Da spiser man glutenfritt!
Jeg har prøvd glutenfri diett i over 6 mnd nå, og det har virket på meg. Jeg fikk først positiv blodprøve, deretter negativ gastroskopi (biopsi), deretter positiv på en slags glutenprøve på haukeland sykehus. Dvs., at blodet mitt forteller meg at jeg kan ha et visst nivå av glutenallergi.
Det blir som med Hypotyreose Type 2 - Det kan ikke bevises på blodet at man har sykdommen, men man kan like fullt ha den selv om man har perfekte blodprøver. Man behandler etter Symptomer.
Håper dette hjalp deg litt.
Mvh.
Thomas
Lignende tråder
-
Finnes det potetgull som er glutenfritt?
Av gutt_81 i forumet GlutenfrittSvar: 4Siste melding: 10-07-08, 19:13 -
glutenfritt havrebrød
Av nora i forumet GlutenfrittSvar: 4Siste melding: 13-07-07, 23:34 -
Kosthold
Av Marit i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 20-05-07, 19:46 -
Nå er det nok! ja takk, glutenfritt kosthold.
Av komlå i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 11Siste melding: 21-03-07, 09:13

Svar med sitat
Bokmerker