Viser søkeresultater 1 til 10 av 46
Threaded View
-
29-01-09, 19:31 #33
Sv: Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer
I går så jeg en tv-udsendelse, hvor man havde interviewet en tekniker fra det svenske atomkraftværk i Forsmark om, hvor tilfældigt havde han opdaget, at der må have været sket et stort udslip i det daværende Sovjet. De kunne ganske enkelt ikke passere en radioaktivitetsluse uden at der blev slået alarm hver gang. Når de først havde med al mulig sikkerhed konstateret at der ikke var tale om lækager eller andre problemer i Forsmarks reaktorer - var det nærliggende at vende blikket mod naboen i øst.
Det ser heller ikke ud til, at eftervirkninger af dette udslip er overståede. Citat: "Tyve år efter ulykken er der stadig regler i kraft vedrørende produktion, transport og brug af fødevarer, der er forurenet med radioaktivitet fra Tjernobyl. I dele af Sverige og Finland er der regler for husdyr, herunder rensdyr, der lever i naturlige eller nær ved naturlige omgivelser. Ifølge TORCH 2006-rapporten kan radioaktiviteten fra cæsium-137 i svampe, bær og rovfisk fra visse egne af Tyskland, Østrig, Sverige, Finland, Litauen og Polen nå op på flere tusinde bequerel per kilogram, og i vildsvinekød fra Tyskland er der målt indtil 40.000 Bq/kg. Gennemsnittet er 6800 Bq/kg.; mere end 10 gange EU's grænseværdi. Som følge heraf har EU-kommissionen meddelt, at restriktionerne på visse fødevarer fra visse medlemslande derfor fortsat må opretholdes i mange år endnu. Pr. 2006 er 200.000 får på 374 gårde i Storbritannien stadig underlagt regler, der kræver, at de bliver undersøgt for stråling og muligvis ikke får lov til at indgå i fødevareforsyningen.
I Norge blev samerne ramt af forureningen ved, at deres rensdyr havde spist lav, som er særlig følsomt overfor radioaktivitet." Citat slut. (Kilde: Wiki)
Man kan se spredningens udvikling og rækkevidde i animationen herunder:

Animationen er hjemmehørende i artiklen Spredning kan beregnes på DMIs hjemmeside.
Kortet over den totale spredning kan ses her globalt og i Europa samt dag for dag fra d. 26. april til d. 6. maj 1986.
Mit bud er, at der fortsat vil komme mange nye stofskiftesyge i hele Europa på denne konto mange år fremover. Også i Frankrig, som jo ellers så frejdigt havde påstået den gang, at den radioaktive sky havde standset ved den fransk-italienske grænse... Jeah right!
Sist endret av Anisa; 06-02-14 kl 20:30
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Radioaktivt jod eller operasjon?
Av hilde i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 5Siste melding: 09-05-09, 22:19 -
de forsker på virus og stoffskiftesykdommer
Av nora i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 7Siste melding: 07-03-09, 20:30 -
Behandling med radioaktivt jod
Av LeneN i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 2Siste melding: 14-08-07, 19:14 -
Barn av foreldre med stoffskiftesykdommer
Av baremei i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 0Siste melding: 21-06-05, 09:12

Svar med sitat

Bokmerker